Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!

Startet av elektrolux, mandag 04. april 2011, klokken 21:52

« forrige - neste »

Elmo

#15
Da har Sigbjørn bestemt seg:
"Opel Ampera er ikke hybridbil, som ville gitt den en pris på rundt 384.000 kroner. For å bli hybridbil etter statens ordning, er det et krav at den lille bensinmotoren er med på å drive bilen fremover. Det gjør ikke motoren i Ampera - der sørger den for å lade batteriene. Dermed har bilen endt opp som vanlig personbil i Norge. Pris: 450.000 kroner."
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10084359

Men han sier også:
"Avgrensningen av hvilke kjøretøy som faller inn under lettelsene for hybridbiler, ble utformet med utgangspunkt i de hybridbilene som var på markedet da reglene ble innført. I praksis vil det si Toyota Prius. Avgrensningen forutsetter blant annet at både elektromotor og forbrenningsmotor virker på drivlinjen. Det vil nå komme nye typer hybridbiler på markedet hvor kun elektromotoren virker på drivlinjen og som derfor faller utenfor gjeldende hybridbil definisjon. Det er etter min mening liten grunn til å opprettholde et slikt skille, og jeg vil derfor i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett foreslå å endre bestemmelsene slik at også de nye hybridbilvariantene omfattes av de særlige lempningene som gjelder for hybridbiler"
http://www.dinside.no/867578/svar-fra-finansministeren-gir-miljobilene-nytt-haap

. . . så da er det jo håp.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Der er håp om at en seriehybrid blir likestillt med en paralellhybrid; ja.

Men det utrolige er jo at det ikke alltid har vært slik. Seriehybrider har tross alt vært på tegnebordet i mangfldige ord, og det burde vært uvesentlig om der er en mekanisk eller elektrisk forbindelse mellom de to motorene.

Så til et gratis tips:

Import av Ampera, ta ut forssilmotoren, og monterer den på en tilhenger. Da kan tilhengeren tas med om en trenger uendelig rekkevidde, og bli hjemme de 90% av turene en ikke trenger den. Resultatat blir kraftig reduserte avgifter, og også forbruk, da en ikke trenger dra med seg all vekta hele tiden. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Malawi

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. april 2011, klokken 17:21
Import av Ampera, ta ut forssilmotoren, og monterer den på en tilhenger. Da kan tilhengeren tas med om en trenger uendelig rekkevidde, og bli hjemme de 90% av turene en ikke trenger den. Resultatat blir kraftig reduserte avgifter, og også forbruk, da en ikke trenger dra med seg all vekta hele tiden. ;)

For å sitere deg tidligere i tråden:
--
Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.
--

Men det er jo ikke umulig at man kan demontere bensinmotoren og få den godkjent som elbil. Så kan heller motoren stå på lager i noen år til det blir rimelig nok å putte den tilbake.

Har undersøkt litt om generatorer, og de er ikke avskrekkende dyre. Man kan jo ha med en generator i bilen, og koble den til når bilen står stille. Da bryter man ingen regler. Det kan være en løsning om man skal langt nok avgårde til at man er i grenseland eller litt over i forhold til returen.

El rayo

Sitat fra: Malawi på fredag 15. april 2011, klokken 23:52
Har undersøkt litt om generatorer, og de er ikke avskrekkende dyre. Man kan jo ha med en generator i bilen, og koble den til når bilen står stille. Da bryter man ingen regler. Det kan være en løsning om man skal langt nok avgårde til at man er i grenseland eller litt over i forhold til returen.
Da kan man vel like godt koble til en stikkontakt? Har noen regnet ut kWh-prisen på strøm produsert med et aggregat? Så at bensinprisen var oppe i ca 14,50 på St1 billigstasjonen (tildigere Jet) da jeg syklet forbi her om dagen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Malawi

Sitat fra: El rayo på søndag 17. april 2011, klokken 02:43
Sitat fra: Malawi på fredag 15. april 2011, klokken 23:52
Har undersøkt litt om generatorer, og de er ikke avskrekkende dyre. Man kan jo ha med en generator i bilen, og koble den til når bilen står stille. Da bryter man ingen regler. Det kan være en løsning om man skal langt nok avgårde til at man er i grenseland eller litt over i forhold til returen.
Da kan man vel like godt koble til en stikkontakt? Har noen regnet ut kWh-prisen på strøm produsert med et aggregat? Så at bensinprisen var oppe i ca 14,50 på St1 billigstasjonen (tildigere Jet) da jeg syklet forbi her om dagen.

Jeg tenkte selvsagt på de tilfellene der man ikke kan lade fra kontakt.  :P

Men fant ut det kunne være interessant å finne ut av kWh prisen uansett.
Tittet på tallene på denne siden http://www.berema.no/~/media/Brosjyrer/A5%20STROMAGGREGATER%20150209_KORR_EU26.ashx - nærmere bestemt på modellen EU20i siden det virket som et lite og hendig aggregat.

På max effekt(2kw), bruker den 1 liter i timen, eller 2 kWh pr liter.
Ved 25% belastning(500w), bruker den 0.36 l/t.

Dvs max effekt - 0.5L/kWh (ca 22% virkningsgrad)
25% effekt - 0.72L/kWh (ca 16% virkningsgrad)

Tar man et snitt av disse to, blir det 0.61 L/kWh (ca 18,5% virkningsgrad)

Eller med andre ord, koster bensinen ca 14 kroner, betaler du rundt 8.50 pr kWh

(Eller tilsvarende en literpris på ca 19 kroner literen om du hadde brukt den direkte i en fossilbil med 25% virkningsgrad.)

Har regner 1L bensin = 9kWh. Uten overføringstap i lader/batteri/ledninger. I praksis må man nok plusse på 10% i overføringstap. For ikke å snakke om avskriving av generatoren da.

Tar alle mulige forbehold når det gjelder utregningene. Prosentregning er ikke min sterkeste side. ::)

Eyvind

Hvorfor er det ingen av dere glupinger som nevner Kangooen med range extender?
Eks: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28579514

Har elskilter og nyter alle fordeler av det.

Faller den utenom fordi den bare har 5 liters tank? Eller slapp den bare igjennom fordi ingen la merke til den?

Hvis det bare går på størrelsen på tanken, lanserer jeg herved den enkle og geniale ideen: Sett en mindre tank i de nye seriehybridene og slipp unna hele styret...
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Eyvind

OK, ser bilen er diskutert på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2458.0.html

Var forsåvidt litt kjapp når jeg sa bilen hadde el-skilter. Den har som dere ser ikke skilter... Men selger påberoper seg alle fordeler.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA