Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!

Startet av elektrolux, mandag 04. april 2011, klokken 21:52

« forrige - neste »

elektrolux

Noen som så Top Gear i dag?

To  celebrate their 75th anniversary, Jaguar developed this stunning twin-turbine electric coupe concept...

I følge dagens regler kan ikke en Elbil ha et stempeldrevet agregat for produksjon av strøm til framdrift utan at dette medfører avgiftsberegning, bompenger, parkeringsavgift, ekskludering fra kollektivfelt, betaling på ferger etc.

Jeg har derfor tidligere ivret for å bruke Turbindrevne agregater.

Nå ser det ut som Jaguar har tatt ideen til seg, og har kommet med Jaguar CX 75.

Skulle ønske jeg hadde pengene til å kjøpe den, bare for å oppleve å importere den med 1300 NOK i vrakpant som eneste avgift. ;D

Se forøvrig: http://www.jaylenosgarage.com/at-the-garage/super-cars/jaguar-cx75-concept/

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Hvor finner du dette med "stempeldrevne" aggregat? Det står nok forbrenningsmotor, og da kommer både Otto- Disel-, Turbin og Audi A1's Wankelmotoraggregat inn under dette begrepet.

Eneste mulighet for avgiftsfri range ekstender er nok enten liten tank (skal vistnok være en grense på 5 liter) eller brenselcelle.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sakset fra denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,485.0.html

Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.

Her sies det ordrett at fritak for avgifter ikke gis der batteri tilføres strøm ved bruk av en extern stempeldrevet forbrenningsmotor.

Om det kan viderefortolkes til at det gis fritak for motorvogner der batteriet tilføres strøm av en intern turbindreven forbrenningsmotor er selvfølgelig et åpent spørsmål, og er nok i såfall et ikke tiltenkt hull i regelverket. Med litt pågangsmot kunne nok en eller to CX 75 sluppet gjennom før reglene ble forandret.

Tenkte også at en Opel Ampera med et avJjaguar sine agregater måtte vært et mer jordnært prosjekt. Kanskje enklere for Opel å prøve seg på det, enn å prøve å endre regelverket vårt ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Og det er sakset direkte fra §6 her (Lovdata - Engangsavgift på motorvogner)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ovev

"Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor."

Men har Opel Ampera (og Chevy Volt) EKSTERN stempeldrevet forbrenningsmotor da? Trodde motoren lå under panseret!
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

Griffel

Sitat fra: ovev på tirsdag 05. april 2011, klokken 12:55
"Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor."

Men har Opel Ampera (og Chevy Volt) EKSTERN stempeldrevet forbrenningsmotor da? Trodde motoren lå under panseret!

Ikke vær redd, tolkningen til avgiftsdirektoratet vil nok sørge for at det blir avgift her, det kan du ta for gitt. ekstern er i forhold til el-motor. og når det står stempelmotor er nok det bare fordi det er eller var en avgift på motor volum, så her er det bare spørsmål om å omregne volum eller ytelse fra stempel motor til turbin eller wankel slig det i sin tid ble gjordt for biler med rotasjonsmotor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. april 2011, klokken 15:03
Ikke vær redd, tolkningen til avgiftsdirektoratet vil nok sørge for at det blir avgift her, det kan du ta for gitt.

Ja du sier noe. De har jo sikret seg i §5
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning."
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Jeg er overhode ikke i tvil om at en turbinmotor ikke inneholder stempler. Wankelmotoren inneholder et roterende stempel, men en turbin er jo bare en haug med vifteblader.

Hadde avgiftsdepartementet ment å ta med turbinmotoren hadde de ikke trengt å ta med stempeldrevet i det hele tatt. Kun forbrenningsmotor.

Kan være at de ønsker å ha dette smutthullet, på samme måte som de tillater Hydrogenbiler å kjøre avgiftsfritt på bensin. ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Jomen ser det ut som det er et smutthull her  ;D

En ide for Eberspächer eller Webasto, lag en dieselvarmer med turbin på eksosen som gir 10kW. En turbin har jo lav virkningsgrad så da blir der rikelig med varme  ;D ;D ;D

Jeg har litt problemer med å forsvare dette som et miljøtiltak  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

#9
Dette hullet blir tettet umiddelbart ved første forsøk på å krype gjennom det, se neste avsnitt:

" § 5. Departementet kan gi forskrifter om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn    skal henføres under.

      Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning."

Og da blir teksten endret til det som var opprinnelig mening:  "Forbrenningsmotor"
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Du har nok rett Hens, men det spørs om ikke første bilen slipper gjennom, da "ingen" regler har tilbakevirkende kraft.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Nå har myndighetene, gjennom Toll og Avgiftsdirektoratet, gitt Opel svar på spørsmålet omavgiftsbelegging av Opel Ampera og Chevrolet Volt.
"Bilene er verken en elbil eller en hybridbil, og skal derfor avgiftslegges som en ordinær bil."  >:( ???

http://www.dinside.no/866913/opel-amp%E8ra-er-dod
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=37545
http://www.dn.no/dnBil/article2117876.ece
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#12
Hvordan det er mulig å komme fram til at dette ikke er hybrid må en nok jobbe i tull og avgiftsdirektoratet for å forstå. :o

Men det er nok ikke helt slik. Direktoratet ville slippe å ta denne avgjørelsen og har på denne måten sendt saken videre til politisk behandling. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

For en gangs skyld må jeg si jeg forstår veldig godt Toll og Avgiftsdirektoratet. De vil helt klart ikke ta denne avgjørelsen siden dette er et problem som krever nye lover eller nye tydelige tolkninger av loven og dermed ikke deres bord. Dette er vel enkleste måten for de å kaste ballen videre til Stortinget.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Elmo

#14
Og til spørretimen i Stortinget er det kommet.
Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til finansministeren:
"Mener finansministeren at Opel Ampera er en bensinbil, en hybridbil eller en elbil?"
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=50046

Og i følge Bellona så sender Toll- og avgiftsdirektoratet i disse dager en generell forespørsel til Finansdepartementet om mangelen på forskrifter på denne typen biler og andre miljøvennlige alternativer som utvikles på løpende bånd.
http://www.bellona.no/nyheter/nyheter_2011/OpelAmperaAvgift
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA