Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig å pendle 22mil

Startet av Håkon77, tirsdag 05. september 2017, klokken 22:27

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: Goggen123 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 09:34
AppleKnocker: Har du noen erfaring med forbruk i motorveishastighet i vintertemperaturer? (100-120 km/t)
Ja.
For det første vil jeg påstå at forskjellen er stor på 100 og 120 km/t. Det er selvsagt mange faktorer, men man kan forvente rundt 22kwh/100 km i typisk 120 km/t. Det gir 18-19 mil i en Zoe.
100 km/t som er 16% reduksjon i hastighet gir mer enn 16% økt rekkevidde - anslagsvis 25% mer rekkevidde. Så 22-23 mil i 100 km/t.
Men kjørestil, temp i kupe, utetemp, førforhold m.m har mye å si som i alle elbiler.
Forvarming av kupe og batteri er selvsagt viktig for å få maks rekkevidde.

Personlig synes jeg ECO mode i Zoe funker bra for å maksimere rekkevidde uten å gå helt av skaftet. Den gir akkurat nok varme til å holde et komfortabelt  minimumsnivå og makshastigheten blir 96.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Goggen123

Takk for svar! Det er vel bare noen idiotisk plasserte knapper for setevarmere og cc samt sær ladeløsning som gjør at jeg ikke kjøper denne. Kunne fungert ypperlig som pendlerbil. Får se hva som skjer med prisen når nye Leaf osv kommer, kanskje jeg blir lokket da.

hsa77

Sitat fra: Goggen123 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:39
Takk for svar! Det er vel bare noen idiotisk plasserte knapper for setevarmere og cc samt sær ladeløsning som gjør at jeg ikke kjøper denne. Kunne fungert ypperlig som pendlerbil. Får se hva som skjer med prisen når nye Leaf osv kommer, kanskje jeg blir lokket da.
Knappene for setevarme og cc venner du deg nok til etterhvert. Cc knappen ved girspaken stod påskrudd til enhver tid på min, da skrur man jo av og på cc funksjonen med knapper på rattet...

Ladeløsningen er det jo værre med, mangelen på ekte hurtuglading og trøbbel med lading på IT-nett er dessverre ZOEs store utfordring. Men muligheten for 22kw lading er ofte gull verdt,  så dersom jeg måtte velge mellom 22kw eller hurtiglader ville jeg utvilsomt valgt 22kw! Med ny ZOE og daglig kjørelengde på ca 15mil vil uansett 95% av min lading skje hjemme, så jeg kommer ikke til å ha problemer. 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA