Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig å pendle 22mil

Startet av Håkon77, tirsdag 05. september 2017, klokken 22:27

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg pendler fredrikstad-Oslo som er 10,6 mil og ca 7 av dem motorvei. Kan Zoe med størst batteri klare tur/retur uten lading på jobb eller langs veien? Og uten å måtte kjøre i 80 og uten varme?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

HCO

Nei, ikke året rundt. Vi har nå kjørt snart 30.000km med Zoe 240, og skal bytte til 400. Disse har identisk motor, sistnevnte veier 50kg mer. Vi ser at med vårt forbruk vil vi ha rekkevidde på opptil 32 mil om sommeren, og ned mot 18 mil om vinteren.

Men dersom du pendler denne strekningen med fossilbil i dag, vil du spare svært mye penger ved å bytte til EL. Da er det kanskje verdt å ta et kvarters ladestopp på de kaldeste dagene?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Håkon77

Kjører en blanding. Bittelitt tog, 1/3 diesel og resten Leaf. Nå som høsten nærmer seg blir det litt mindre interessant med Leafen pga lite batteri 24kwh. Det er så kjedelig med hurtiglading da det kan være kø og tiden går mens man venter på tur. Zoe er ikke så interessant om den ikke greier 22mil når den heller ikke kan hurtiglade.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

HCO

Fordelen med å ha Zoe i så måte, er for det første at det sjelden er kø på 22kW AC, og for det andre at man ofte finner 22kW på steder der man kan gjøre noe fornuftig mens man venter (og hvor det ikke er DC hurtigladere).

Det begynner å kommer DC hurtigladere på slike steder (Ikea er et godt eksempel), men fortsatt er man med Chademo ofte henvist til å lade på kjedelige "bensinstasjoner" - hvor det ofte er kø.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Håkon77

Dere som har en 41kw Zoe kan kanskje estimere hvor lenge man må lade på 22kw for å etterfylle nok til å gjennomføre 22mil, hvorav 14 er i 100/110 km/t?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Barskog

Ved 0 ºC med en gjennomsnittsfart på 90 km/t trengs det ikke lading. Ved minus 10 ºC må det påregnes inntil 10 minutter lading på 22 kW.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

AppleKnocker

Husk at ZE40 har skikkelig batterivarmer som gir batteriet en temperatur på 15 grader når man er plugget inn om vinteren. Forskjellen om vinteren er flere mil. Så sammenligning med eldre ZOE er ikke helt relevant.

22 mil er mulig, men det krever forvarming av kupe og batteri samt ECO mode og moderat fart de kaldeste dagene.

Har selv kjørt 24 mil i 24 minus med ZOE.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Sitat fra: HCO på onsdag 06. september 2017, klokken 06:12
Nei, ikke året rundt. Vi har nå kjørt snart 30.000km med Zoe 240, og skal bytte til 400. Disse har identisk motor, sistnevnte veier 50kg mer. Vi ser at med vårt forbruk vil vi ha rekkevidde på opptil 32 mil om sommeren, og ned mot 18 mil om vinteren.

Men dersom du pendler denne strekningen med fossilbil i dag, vil du spare svært mye penger ved å bytte til EL. Da er det kanskje verdt å ta et kvarters ladestopp på de kaldeste dagene?

Du kan ikkje samenligne 240 med 400 på denne måten. Når batteriet nærmer seg driftstemperatur så vil batteriet gje meir effekt i forhold til når da er kaldt. Batteriet til 400 varmer seg like fort opp som batteriet til 240. Derfor vil du oppleve meir enn 2x kjøredistangse med et batteri som er dobbelt så stort. Eg trur nok trådstarter vil klare distangsen dei aller fleste dager med fornuftig kjøring og varme.

Kanskje han kan få til lading på jobb også?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

erik e

???  Det må da lønne seg og fryse litt enn og satse på lading underveis. ?????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ladov

Eller bare sette ned farten litt? Er det 120 grense på motorveien? Da tar 7 mil 35 minutter. Senk farten til 105 så bruker du 40 minutter på motorveibiten, kanskje det vil senke strømforbruket nok til at det går også de kaldeste dagene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 21. oktober 2017, klokken 23:45
Husk at ZE40 har skikkelig batterivarmer som gir batteriet en temperatur på 15 grader når man er plugget inn om vinteren. Forskjellen om vinteren er flere mil. Så sammenligning med eldre ZOE er ikke helt relevant.

22 mil er mulig, men det krever forvarming av kupe og batteri samt ECO mode og moderat fart de kaldeste dagene.

Har selv kjørt 24 mil i 24 minus med ZOE.
Har Renault nå endelig fått til skikkelig forvarming av batteriet? Det er jo i såfall svært godt nytt!

Min gamle 240 startet dagen med kaldt batteri på tross av forvarming, på kalde vinterdager var det ikke mye kapasitet å hente og rekkevidden var på det værste knapt 10 mil.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Husk at ZOE lader omtrent like fort som gammel Leaf om vinteren, kaldt batteri = sakte lading. Og i og med at det er mindre kø på 22kw kan ladestoppet faktisk bli kortere...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

1000kwh

Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 12:01
Husk at ZOE lader omtrent like fort som gammel Leaf om vinteren, kaldt batteri = sakte lading. Og i og med at det er mindre kø på 22kw kan ladestoppet faktisk bli kortere...
Lader ikke Zoe ENDA saktere da? Eller er det så sakte at det umulig kan gå saktere? ;P

hsa77

Sitat fra: 1000kwh på mandag 23. oktober 2017, klokken 12:38
Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 12:01
Husk at ZOE lader omtrent like fort som gammel Leaf om vinteren, kaldt batteri = sakte lading. Og i og med at det er mindre kø på 22kw kan ladestoppet faktisk bli kortere...
Lader ikke Zoe ENDA saktere da? Eller er det så sakte at det umulig kan gå saktere? ;P
Det kan gå saktere, med iskaldt batteri har jeg observert ladefart på 7-8 kw med soc på under 30%...Men dette gjelder også gammel Leaf!

Når det er kaldt er det viktig å lade når batteriet er varmest mulig. Da jeg pendlet 2×7 mil uten lademulighet på jobb med min 240 fant jeg ut at det var lurest å lade på vei til jobb. Det var også smart å kjøre litt hardt med mye bruk av varme, da klarte jeg å få batteriet over 15grader selv om det var -15. Da ladet bilen nesten med 20kw helt til 80%. Men å legge inn 20min ekstra til lading på vei til jobb om morgenen er jo for spesielt interesserte... Gleder meg til å få ZE40, full hastighet og komfortabel temperatur tur/retur uten antydning til rekkeviddeangst!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på mandag 23. oktober 2017, klokken 13:08
Det kan gå saktere, med iskaldt batteri har jeg observert ladefart på 7-8 kw med soc på under 30%...Men dette gjelder også gammel Leaf!

Da var det ikke veldig iskaldt ;) Etter 3-4 dager i -25 på hytta mi for noen år siden skulle jeg fullade bilen fra 80% til 100% før vi dro hjem. Fikk en ladehastighet på hele 500W (!) så det var bare å gi opp det prosjektet og stoppe tidligere på en hurtiglader isteden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA