Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal du se lansering i natt?

Startet av Burger, tirsdag 05. september 2017, klokken 19:30

« forrige - neste »

Gordon Retriever

#15
JC08 er litt mer optimistisk enn NEDC...

2010-årgang Leaf 200km ifølge JC08
Var NEDC-tallet 190km?

Edit: 175km ser ut til å være oppgitt tall.
2013-faceliften ble oppgitt til 199km.

sylwester

#16
Den er enda mer optimistisk siden gen1 hadde NEDC på 177km. Jeg gjetter at WLTP blir rundt 250km muligens, maks 280km.

Utifra videoen av lading ser det ut til at det er smme opplegg som idag, ihvertfall på japanmodellen. type1+chademo.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gordon Retriever

Hvor har du 177km fra?

Jeg ser forresten at 2013-faceliften hadde en JC08-rekkevidde på 228km.

sylwester

#18
mener det var 177km, men ser at Wikipedia skriver det er 175km NEDC på førstegrenerasjons-Leaf

175/200 = 87,5%
200/228 = 87,7%

87,5% av 400km = 350km NEDC hvis forholdet er omtrent det samme. En 100km NEDC-økning på 10kWh batteriøkning er ganske imponerende.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sjulimann

Hva blir det i praksis? 280 ish om sommeren?
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

LeafSwe

3P+
3SR+

Gordon Retriever

Sitat fra: sylwester på onsdag 06. september 2017, klokken 03:29
87,5% av 400km = 350km NEDC hvis forholdet er omtrent det samme. En 100km NEDC-økning på 10kWh batteriøkning er ganske imponerende.

Helt klart en forbedring som viser hvor langt vi har kommet siden Leaf debuterte i 2010.  Men det ser også ut som om nye Leaf ikke matcher effektiviteten til Ioniq.

sylwester

Ja, vil tro du kan klare å få 280km på sommeren, men for å være litt pessimistisk tror jeg WLTP/EPA vil ligge på 250km.

På vinteren 150-180km, muligens mer hvis det er kommet litt innovasjon på å kunne slå av varmeelement og kun bruke varmepumpe.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sjulimann

Screenshot fra reklamevideo på nissan sin youtube-kanal:



230km på 80% batteri. Trenger selvfølgelig ikke stemme med virkeligheten men...
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

sylwester

Jeg håper den har flere modi for jeg syns sånn analog sirkel er skikkelig gammeldags og effekt/regen likte jeg bedre slik den er idag siden det egentlig er en horisontal søyle... Det jeg savner er noa ala Opel sitt avanserte view der du har kWh og en min, max og der du er på rekkeviddeskalaen istedenfor 229 som kan være gode gamle Ali som vi alle vet er helt ubrukelig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på onsdag 06. september 2017, klokken 04:01
Jeg håper den har flere modi for jeg syns sånn analog sirkel er skikkelig gammeldags og effekt/regen likte jeg bedre slik den er idag siden det egentlig er en horisontal søyle... Det jeg savner er noa ala Opel sitt avanserte view der du har kWh og en min, max og der du er på rekkeviddeskalaen istedenfor 229 som kan være gode gamle Ali som vi alle vet er helt ubrukelig.

Enig ang. fartsvisning, skikkelig gammeldags. Men jeg oppfatter ikke den delen av displayet som en skjerm, det ser ut til å være et faktisk analogt instrument :( Så det går neppe å få bort, men de kan jo hende man kan få digital visning i tillegg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-FTW

Jeg er enig med det noen andre antydet tidligere, dette er mer en facelift enn en ny model.

Den bruker tydeligvis akkurat samme grunnplatform som før. Hjulbuene er like,  samme med området rundt dørene. Front og bak er nytt, men inder hele en design oppgradering, både utpå og inni.

En design oppgradering til det bedre vil nok de fleste si.
Personlig liker jeg fronten på dagens leaf. Men bakenden er jeg mindre glad i.
Uansett kjenner jeg ikke et veldig stort behov for å kjøpe ny Leaf, annet enn 150 HK hadde vært topp
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

brako79

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

jkirkebo

Sitat fra: brako79 på onsdag 06. september 2017, klokken 09:10
Fortsatt chademo og type 1?

Tviler jeg på, er vel krav om Type 2 i nye elbiler/hybrider som selges i EU fra 2019 eller deromkring mener jeg. Så jeg antar den får Type 2 i Europa. Men om det blir CHAdeMO eller CCS for hurtiglading er nok mer usikkert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

#29
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. september 2017, klokken 10:01
Sitat fra: brako79 på onsdag 06. september 2017, klokken 09:10
Fortsatt chademo og type 1?

Tviler jeg på, er vel krav om Type 2 i nye elbiler/hybrider som selges i EU fra 2019 eller deromkring mener jeg. Så jeg antar den får Type 2 i Europa. Men om det blir CHAdeMO eller CCS for hurtiglading er nok mer usikkert.
Stikkordene er 2019 og nye.. En eksisterende modell fra 2018 blir nok unntatt den regelen og de vil nok holde bilene  så lik som mulig i alle markeder om de kan holde kost nede.

Type1 eller type2 på bilsiden gjør jo ikke sp mye, men de har tydeligvis valgt Chademo og jeg er usikker på om ikke det er lurt for europa.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA