Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stavanger vil bli elbilbyen ( igjen )

Startet av elektrolux, tirsdag 05. september 2017, klokken 11:29

« forrige - neste »

bno

Jeg skal ikke blande meg inn bare stå på, men makan til off topic har jeg ikke opplevd her jeg sitter å humrer. :police: 8) ;D :+1:

timingbeltkiller

Sitat fra: automat på mandag 18. september 2017, klokken 11:39
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. september 2017, klokken 10:00


Eller du kan kreve GPS km-telling med løpende rapport direkte til avgiftsmyndighetene.


Da risikerer man at GPS-spoofing blir den nye folkehobbyen.



OK, da kutter vi ut GPS km-telling.

Gjenstår  forsikringselskapmodellen eller en  plombert ekstra km-teller.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amatøren

Siste blir ok beste (plombert km teller), men fortsatt ikke bra da man også betaler når man ikke kjører på norske veier. Da betaler man til tider også lokale avgifter og da blir det dobbel beskatning.

Skal den leses av ved grensepassering må kapasiteten økes for å ta unna den ekstra belastningen og man må over betjent tollstasjon. Denne ordningen vil heller ikke beskatte utlendinger.

Jeg synes heller bombrikke krav og bomstasjoner er den aller beste løsningen selv om jeg er imot slik beskatning.

For mange år siden kjørte jeg i syd Europa og da var det bomstasjoner ved av- og påkjøringene (registrering ved påkjøringen og betaling ved avkjøringen) og man betalte for brukt strekning. Kanskje noe som kan gjøres med Autopass registrering?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

bno

#33
Det er slik i dag registrerer (kreditt)kort (eks.vis) ved innkjøring og drar samme ved avkjøring som strekningsbetaling så intet nytt der.

elektrolux

Hvorfor skal hjulene som holder Norge i gang absolutt straffes med bompenger? Vi drives fra skanse til skanse, og er tilslutt tilbake til 50 tallets mikrobiler for å slippe unne f*#* skapet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Vi har skjønt at du har et irrasjonelt hatforhold til bompenger, elektrolux, du trenger ikke gnage på det overalt. Engasjer deg heller politisk for å begrense/avskaffe "f*#* skapet" som du snakker om, eller i det minste engasjer deg på arenaer der det faktisk har en hensikt utover å få sutre til noen. Kjør rundt i mikrobilene som du snakker om og spar deg bompengene, da vekker du i det minste litt positiv oppmerksomhet om problemstillingen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. september 2017, klokken 00:26
Hvorfor skal hjulene som holder Norge i gang absolutt straffes med bompenger? Vi drives fra skanse til skanse, og er tilslutt tilbake til 50 tallets mikrobiler for å slippe unne f*#* skapet.
He,he :+1:

elektrolux

#37
Sitat fra: zbk på tirsdag 19. september 2017, klokken 07:44
Kjør rundt i mikrobilene som du snakker om og spar deg bompengene, da vekker du i det minste litt positiv oppmerksomhet om problemstillingen.

Det gjør jeg allerede, og har muligens den minste av dem alle på vei. Se vedlagte signerte hilsen fra produsenten av Solo.

Ellers besynderlig aksept selv her på forumet for å overføre penger fra de med minst bemidlede ( Les arbeiderene ) til eliten ( les styremedlemmer i bomselskapene ). Før var det en selvfølge at folk skulle kunne ha mulighet til å leve uten bli skattet i hel. Mopeden er et eksempel på kjøretøy som var unntatt avgifter, men som nå koster like mye i årsavgift som en Tesla. ( eller en Reva  :D ).

Bom er likevel skrekkeksempelet på flat skatt uansett inntektsnivå. At eliten på toppen av det hele gjerne får dekket bompengene av arbeidsgiver, og / eller nyter godt av tak på antall passeringer som avgiftsbelegges gjør dette ekstra feil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Jeg er ikke uenig med deg i sak, elektrolux, tror bare dette ikke er et forum der du får endret bompengepolitikken uansett hvor mye det diskuteres.

Mange av mikrobilene er jo kjempekule som kuriositeter og som samtalestartere i det minste. Hvor brukbare er de for daglig bruk for hvermannsen? (eller kanskje det er å dra tråden enda mer ut på viddene enn vi allerede er?)  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

timingbeltkiller

#39
Sitat fra: Amatøren på mandag 18. september 2017, klokken 20:34
Siste blir ok beste (plombert km teller), men fortsatt ikke bra da man også betaler når man ikke kjører på norske veier. Da betaler man til tider også lokale avgifter og da blir det dobbel beskatning.

Skal den leses av ved grensepassering må kapasiteten økes for å ta unna den ekstra belastningen og man må over betjent tollstasjon. Denne ordningen vil heller ikke beskatte utlendinger.

Nederland "løser" dette problemet med å km-beskatte også kjøring i utlandet.
De mener øyensynlig dobbel beskatning er OK for de som ikke kan holde seg hjemme i verdens beste land.

Utlendinger behandler du som Østerrike og Sveits gjør:
Må kjøpe vindusvignett ved innreise for perioden de skal kjøre i landet.
Forutsetter selvsagt betjente grensestasjoner.

Men manglende vignett hos utlendinger som lurer seg inn i landet via ubetjent grense
vil nok som regel fange oppmerksomheten til trafikkpolitiet ute på veiene.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA