Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stavanger vil bli elbilbyen ( igjen )

Startet av elektrolux, tirsdag 05. september 2017, klokken 11:29

« forrige - neste »

elektrolux

Sist gang var i begynnelsen av dette århundre med elsidis satsingen med vennskapsby La Rochelle i Frankrike.

Resultatat av denne "storsatsingen" er såvidt meg bekjent 1 stk ladestolpe plassert utenfor Stavanger postkontor

Sakset fra artikkelen:

"No skal Stavanger bli elbil-byen

STAVANGER: Politikarane er i budrunde om å ha det mest ambisiøse elbil-forslaget. – Det er trass alt valkamp, seier det eine partiet som meiner det går for langt.
 
– Her meiner dei mykje utan å vite kva det kostar og utan å vurdere behovet først. Det er liten vits i å overby kvarandre, men så er det trass alt valkamp, seier Leif Arne Moi Nilsen (Frp), nestleiar i Kommunalstyret for miljø og byutvikling (KMU).

Tysdag skal nemleg utvalet ta stilling til ein strategi for ladestasjonar utarbeida av rådmannen. Fleirtalet meiner den er alt for lite ambisiøs.

H, V, KrF, MDG og FNB foreslår at 50 prosent av alle offentlege parkeringsplassar skal tilby lading innan 2023. Dei vil ha lading frå lyktestolpar, spesielt i Trehusbyen, og dei vil etablere mellom 50 og 100 ladepunkt årleg i det offentlege rom. Dessutan vil dei vil satse på bildelingsordningar for el-bil."


Dette er forøvrig samme byen som nekter meg å plassere bilen inntill eget hus på P området i forbindelse med lading, men med denne nye satsingen er det jo håp om at dette vedtaket kan bli omgjort.

Imens følger vi påbudet så godt vi kan, og har fått trykket opp skilt for anledningen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

Burde det ikke egentlig være elbilforbud i Stavanger?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Rollep

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. september 2017, klokken 11:29Politikarane er i budrunde om å ha det mest ambisiøse elbil-forslaget.
Skal bli interessant å se om disse politikerne også vil fortsette elbil-satsingen når de skal stemme over innkreving for elbiler i bomrings-vanviddet som starter opp neste år.

elektrolux

Tenkte det samme.

Blir kanskje som med dieselbilene. Løp og kjøp, og så endres betingelsene etterpå.

Nå er det jo opp til lokaldemokratiet å tillate innkreving av bompenger også på elbiler, så det blir spennende å se hva Stavanger politikerne gjør.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Spennende? Med tanke på parkeringssaken i Stavanger vil jeg bli særdeles overrasket om det ikke ender på elbil-takst (halv pris).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno

#5
Vett dokker ka ? Eg stole ikje på di der sidropa politikarane der. Adle subsidiane går jo t lyse som har gravd f... meg opp halle Forus for å legga fjernvarme. Kor mange millionar har Lyse sløs vekk på tullete ting. Ikje rart det må bli halle parkavgift og foddle bomring avgift.  :-1-: :o ;D
Heldigvis sleppe eg å kjøra i di ringane der så mye som før :angel:

Neste kommueval så må me få inn någen som meine alvor. Elbilbyen Stavanger Ha,ha,ha

odahle

Jeg syns personlig det er helt greit om vi nå må betale halv pris i bomstasjonene. En plass må de faktisk begynne og elbilene blir flere og flere. 50 % fritak er fortsatt en kjempe god deal!
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

elektrolux

Det er spiker i kisten om halv bompengesats innføres på elbil. Å gå fra null til 1/2 pris er uendelig prisstigning og gjør at elbilen sitt viktigste fortrinn elimineres.

Folk vil da heller velge en juksehybrid som kun koster 10 kr mer i bom, men som er rimeligere å kjøpe og som ikke er avhengig av kostbar lading.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Vil hybridene få egne rabatter? (jeg spør siden jeg ikke tror at 20kr blir fullpris...)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Troald

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 08:33
Det er spiker i kisten om halv bompengesats innføres på elbil. Å gå fra null til 1/2 pris er uendelig prisstigning og gjør at elbilen sitt viktigste fortrinn elimineres



Nå er vel fritak for mva det viktigste fortrinnet. Bompenger er for å finansiere vei-og kollektivutbygging. Vi bruker like mye vei som fossilbiler. Det er bedre å kjøre el enn fossil, men gode kollektive løsninger er best. 1/2 pris er en fin deal for oss.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

elektrolux

MVA fritak er kun for de rike som kan kjøpe nye elbiler. Vi andre som må nøye oss med en brukt e-Up til 130 000 kr eller en Classic til 3000 - 40 000 merker lite til dette.

Dersom politikerne virkelig mener det når de sier de skal utjevne forskjellene er det bedre å gi folk som ikke ser seg råd til å finansiere store utbytter og studieturer til Algarvekysten for bompengeselskapenes styremedlemmer beholder de bomfritaket.

Ingenting er mer usosialt enn en utgift som er lik i kronesum enten en er fattig eller rik. Tenker da på TV lisens, bompenger, årsavgift, P bøter, fartsbøter. ( Ikke fyllekjørebøter som faktisk tar hensyn til inntekt ) skole etc.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Uten MVA-fritaket hadde det neppe vært særlig mange brukt-elbiler som du kunne kjøpe, vil jeg tro.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på onsdag 13. september 2017, klokken 12:55
Uten MVA-fritaket hadde det neppe vært særlig mange brukt-elbiler som du kunne kjøpe, vil jeg tro.

Og de som var tilgjengelige hadde nok vært mer enn 25% dyrere vil jeg tro. Pga. at nybilene var 25% dyrere pluss litt ekstra tillegg for mye dårligere utvalg av brukte elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 12:46
MVA fritak er kun for de rike som kan kjøpe nye elbiler. Vi andre som må nøye oss med en brukt e-Up til 130 000 kr eller en Classic til 3000 - 40 000 merker lite til dette.

Dersom politikerne virkelig mener det når de sier de skal utjevne forskjellene er det bedre å gi folk som ikke ser seg råd til å finansiere store utbytter og studieturer til Algarvekysten for bompengeselskapenes styremedlemmer beholder de bomfritaket.

Ingenting er mer usosialt enn en utgift som er lik i kronesum enten en er fattig eller rik. Tenker da på TV lisens, bompenger, årsavgift, P bøter, fartsbøter. ( Ikke fyllekjørebøter som faktisk tar hensyn til inntekt ) skole etc.

:+1: :+1:

Electrix

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. september 2017, klokken 12:46
MVA fritak er kun for de rike som kan kjøpe nye elbiler. Vi andre som må nøye oss med en brukt e-Up til 130 000 kr eller en Classic til 3000 - 40 000 merker lite til dette.

Dersom politikerne virkelig mener det når de sier de skal utjevne forskjellene er det bedre å gi folk som ikke ser seg råd til å finansiere store utbytter og studieturer til Algarvekysten for bompengeselskapenes styremedlemmer beholder de bomfritaket.

Ingenting er mer usosialt enn en utgift som er lik i kronesum enten en er fattig eller rik. Tenker da på TV lisens, bompenger, årsavgift, P bøter, fartsbøter. ( Ikke fyllekjørebøter som faktisk tar hensyn til inntekt ) skole etc.
Helt uenig.

Bruktprisen på biler er veldig avhengig av nybilprisen. Hvis nybilprisen var 25% høyere ville bruktprisen også vært 25% høyere i utgangspunktet. Men med så mye høyere pris ville også salget vært mye lavere fra første stund. Det ville vært mange færre elbiler på veiene, og dermed også dårligere marked for ladeinfrastruktur som ville vært mye mindre utbygd. Med veldig få elbiler på bruktmarkedet ville da bruktprisen sannsynligvis vært mer enn 25% høyere.

Da ville elbil kun vært for de rikeste som har råd til en dyr elbil i tillegg bare for å kunne kjøre og parkere gratis. Da kunne de hatt disse fordelene for seg selv for det ville vært så få at det hadde ikke vært noen diskusjon om å inndra fordelene.

Det vi virkelig trenger er at flere kjøper nye langrekkevidde elbiler slik at det blir flere på bruktmarkedet og prisene kommer ned på vanlig nivå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA