Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medfølgende type2-kabel på 20A? Ikke 32A?

Startet av dnummoe, søndag 03. september 2017, klokken 22:48

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. september 2017, klokken 20:23
Men det ville uansett ikke hjulpet så lenge en ikke tilføre strøm til begge fasene i bilen.

Ble likevel bekymret for kablingen i bilen. Er denne lagt med 2,5mm2 på N lederen kan lasket enfase IT lading bli hard kost siden den da må føre inntil 32A. Ved IT 3 fase blir det 28A men hva blir belastningen ved TN 2 fase lading? Tipper rundt 12A.

Det betyr at VW kanskje aldri har tenkt at det kan gå 32A i denne lederen?

Når de reklamerer med 32A 1-fase lading så har de nok tenkt på dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eivind S

Jeg fikk min FL e-Golf for noen dager siden og jeg stusset også over at kabelen bare støttet 20A. Jeg hadde tenkt til å ringe forhandleren og spørre om det var en feil, men ut i fra denne tråden så forstår jeg at det er dette som bilen leveres med.

Ladeboksene mine er en enfase 32A (lastbalansert) og den medfølgende kabelen ga bare 20A som forventet. Det var jo litt nedtur når boksen støttet 32A og bilen støttet 32A. Så jeg testet med en 32A 3 fase kabel og da ladet bilen på 32 A. Dvs Kebaboksen meldte 19,26A og 30,94A respetivt.

Så det er ikke behov for noe spesialkabel eller oppsett for å få ladet på 7,2kW. Enfas 32A ladeboks og 32A kabel fungerer helt fint
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

nofuelno

Sitat fra: Eivind S på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:19
Jeg fikk min FL e-Golf for noen dager siden og jeg stusset også over at kabelen bare støttet 20A. Jeg hadde tenkt til å ringe forhandleren og spørre om det var en feil, men ut i fra denne tråden så forstår jeg at det er dette som bilen leveres med.

Ladeboksene mine er en enfase 32A (lastbalansert) og den medfølgende kabelen ga bare 20A som forventet. Det var jo litt nedtur når boksen støttet 32A og bilen støttet 32A. Så jeg testet med en 32A 3 fase kabel og da ladet bilen på 32 A. Dvs Kebaboksen meldte 19,26A og 30,94A respetivt.

Så det er ikke behov for noe spesialkabel eller oppsett for å få ladet på 7,2kW. Enfas 32A ladeboks og 32A kabel fungerer helt fint
korrekt konkludert :+1:
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Chivas

Ser selv at jeg har denne 20A-kabelen og ønsker å få bekreftet om bruken av den er forsvarlig:

Har nylig fått montert zapcharger, og bruker 20A kabelen ved lading med denne. Har ikke tenkt noe videre rundt dette før jeg nå oppdaget at kabelen kun er 20A. Er det forsvarlig å bruke denne kabelen, eller kan det medføre brannfare eller problemer av noe slag siden det lades på 32A?

Hvis det har noen betydning, så tror jeg at anlegget er 400V TN.


zementh

#19
Kabelen vil jo uansett begrense så du ikke får ladet med mer enn 20A så lenge laderen er enfase. Så etterpå at du hadde zapcharger som jeg regner med er koblet med 3-fase. Men jeg kontaktet Jan Tore Kopperud i Volkswagen Norge på Facebook for en tid tilbake angående kabel, og han sa det bare var å kontakte min forhandler hvis man vil bytte 20A-kabelen med en 32A 3-fas kabel kostnadsfritt.

Chivas

Ok, men er det noen ulemper ved å bytte kabelen? Vil den fungere på alt den har fungert på hittil, bare nå med korrekt tverrsnitt?

jkirkebo

Sitat fra: Chivas på torsdag 03. mai 2018, klokken 20:12
Ok, men er det noen ulemper ved å bytte kabelen? Vil den fungere på alt den har fungert på hittil, bare nå med korrekt tverrsnitt?

Ja, den vil fungere på alt. Eneste ulempe er en tykkere, stivere og tyngre kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chivas

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. mai 2018, klokken 20:42
Sitat fra: Chivas på torsdag 03. mai 2018, klokken 20:12
Ok, men er det noen ulemper ved å bytte kabelen? Vil den fungere på alt den har fungert på hittil, bare nå med korrekt tverrsnitt?

Ja, den vil fungere på alt. Eneste ulempe er en tykkere, stivere og tyngre kabel.
Flott!
Litt tilbake til hovedspørsmålet: vil fortsatt bruk av 20A kabelen være problematisk?

Propell

Bytt kabelen hvis den skal brukes daglig. Du lader nok med 16 x 2 Max med 3-Fase. E-Golf FL bruker 2 av Fasene.
Har selv kjøpt 32A Ladekabel fast tilkoblet Ladestasjonen.
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA