Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medfølgende type2-kabel på 20A? Ikke 32A?

Startet av dnummoe, søndag 03. september 2017, klokken 22:48

« forrige - neste »

dnummoe

Ser at den medfølgende type2-kabelen på FL eGolfen (som jeg fikk på mandag) er på 20A, mens i brosjyren sto det at det skulle følge med 32A.

Ser forøvrig også at Volkswagenbutikken selger 32A type2-kabel:
https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/Produkter/volkswagen-ekstrautstyr/ladekabler-vw/ladekabel-til-e-golf-70784xd-p

Vil 20A-kabelen være god nok for FL eGolf i alle tilfeller, eller bør jeg føle meg snytt?  :-\

elektrolux

#1
Ladekabelen som følger med bilen er en mode 3 type 2 til type 2 beregnet på inntil 3 fase 11 kW lading fra 400V ladepunkt. På nye e-Golf får du i praksis 6,6 kW fra et slikt ladepunkt. Det vil ikke bli raskere lading om du kjøper 32A kabelen til VW

Den medfølgende er altså perfekt alle plasser du kan koble deg til 400V TN nett.

Kobler du deg derimot til et ladepunkt på 7,4 kW betyr det at du kun får strøm fram til den ene av bilens 2 ladere, og kun vil få 3,3 kW lading. Dette er et særnorsk fenomen, så svar på spørsmålet ditt om du bør føle deg snytt er nok et nei med mindre du kjøper 32A kabelen til VW.

Uansett, ikke fortvil. Elbilhjelpen.no har løsning på dette. Vi har fått bygget en V koblet kabel som gir e-Golfen din strøm til begge laderene selv om du kun har 1 fase ladepunkt. Denne kabelen blir et supplement, og ikke erstatting for den originale, og vil  halvere ladehastigheten din der den kan utnyttes.

Vi har lagt denne kabelen ut i nettbutikken vår her:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/vw-mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-2-f?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler/vag
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mobileum

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 08:12

Et lite obs på at Audi e-Tron kan ha mulighet for 1 x 32A lading i motsetning til e-Golf som kun tilbyr 2 x 16A. Vi ble nemlig gjort oppmerksom på dette på vår stand av en e-Tron kunde som viste fram en 32A ladekabel der kun N og L1 forsynte bilen med strøm. Det betyr at bilen må kunne lade med 1 x 32A eller at Audi har bommet på teknikken; noe som er svært usannsynlig. ::)

Stemmer nok det med Audi. Det er det samme med Passat GTE etter min erfaring.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

elektrolux

Vi ønsker å teste dette ut med en av våre 7,4 kW mode 2 kabler med display som viser ladestyrken.

Har du gjort en test som viser mer enn 16A trekk med "original" Audi mode 2 kabel.

Ser en på denne leverer den kun strøm til N og L1, mens bilen har tilkobling for N-L1 og L2 slik nye e-Golf har.

Bor du nær Stavanger tar vi gjerne en slik test i sammen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mobileum

Dessverre. Har verken Audien eller GTEen lenger, og bor i Vestfold. Jeg har ikke målt, men kun observert ladetiden.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Cral

Jeg har en-fase 230V 32A ladeboks hjemme, og får kortere ladetid når jeg kobler til med 32A kabel enn når jeg kobler til med en 20A kabel.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

opom

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 08:12
Kobler du deg derimot til et ladepunkt på 7,4 kW betyr det at du kun får strøm fram til den ene av bilens 2 ladere, og kun vil få 3,3 kW lading. Dette er et særnorsk fenomen, så svar på spørsmålet ditt om du bør føle deg snytt er nok et nei med mindre du kjøper 32A kabelen til VW.

Du vil få opp mot 4,6 kW hvis kabelen er begrenset til 20A

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 08:12
Uansett, ikke fortvil. Elbilhjelpen.no har løsning på dette. Vi har fått bygget en V koblet kabel som gir e-Golfen din strøm til begge laderene selv om du kun har 1 fase ladepunkt. Denne kabelen blir et supplement, og ikke erstatting for den originale, og vil  halvere ladehastigheten din der den kan utnyttes.

Denne kabelen vil vel ikke ha noen hensikt annet enn på 3-fas IT-nett?

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 08:12
Et lite obs på at Audi e-Tron kan ha mulighet for 1 x 32A lading i motsetning til e-Golf som kun tilbyr 2 x 16A. Vi ble nemlig gjort oppmerksom på dette på vår stand av en e-Tron kunde som viste fram en 32A ladekabel der kun N og L1 forsynte bilen med strøm. Det betyr at bilen må kunne lade med 1 x 32A eller at Audi har bommet på teknikken; noe som er svært usannsynlig. ::)
Golfen lader på 1 x 32A eller 2 x 16A, er det 2 faser tilkoblet vil den lade på det opp til 16A. Er det kun 1 fase tilgjengelig vil den lade inntil 32 A.

Griffel

Sitat fra: opom på onsdag 06. september 2017, klokken 13:21
Er det kun 1 fase tilgjengelig vil den lade inntil 32 A.
Eller mindre om den har 20A (16A) kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. september 2017, klokken 08:12
Kobler du deg derimot til et ladepunkt på 7,4 kW betyr det at du kun får strøm fram til den ene av bilens 2 ladere, og kun vil få 3,3 kW lading. Dette er et særnorsk fenomen, så svar på spørsmålet ditt om du bør føle deg snytt er nok et nei med mindre du kjøper 32A kabelen til VW.

Uansett, ikke fortvil. Elbilhjelpen.no har løsning på dette. Vi har fått bygget en V koblet kabel som gir e-Golfen din strøm til begge laderene selv om du kun har 1 fase ladepunkt. Denne kabelen blir et supplement, og ikke erstatting for den originale, og vil  halvere ladehastigheten din der den kan utnyttes.

Så langt jeg har forstått tillater eGolf også 3-faselading fra IT-nett i V-kobling. Da med 16A i to faseledere og 28A i den siste. Fordelen er at det blir noe bedre faseutjevning og 16A strøm tilgjengelig mellom 16A-faselederne.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 08. september 2017, klokken 16:29
Så langt jeg har forstått tillater eGolf også 3-faselading fra IT-nett i V-kobling. Da med 16A i to faseledere og 28A i den siste. Fordelen er at det blir noe bedre faseutjevning og 16A strøm tilgjengelig mellom 16A-faselederne.

Det blir veldig bra faseutjevning faktisk. Kun 12A skjevbelastning, noe som er vesentlig mindre enn for en vanlig 16A 1-fase kurs.

Og det er 20A tilgjengelig mellom de to faselederne som det går 16A i, ikke 16A ;) Altså kan man på en 3x32A kurs lade en eGolf med 2x16A og en annen elbil med 1x20A gitt at man kobler opp ladestasjonene riktig. Derfor anbefaler jeg alltid til kunder at de drar 3-fase kabel til garasjen om de skal legge opp ny kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG


elektrolux

#11
Sitat fra: opom på onsdag 06. september 2017, klokken 13:21
Golfen lader på 1 x 32A eller 2 x 16A, er det 2 faser tilkoblet vil den lade på det opp til 16A. Er det kun 1 fase tilgjengelig vil den lade inntil 32 A.

Feil!

Grunnet tvilen om dette er dette har jeg nå personlig testet 1x32A lading på nye e-Golf. Det fungerer ikke!

Rele et som måtte vært del av ladeinntaket for å kortslutte et potensielt 400V spenning fra 3 fase 400V eksisterer ikke. Heller ikke er laderen tilkoblet L1 på 32A. Dermed får jeg kun 3,3 kW / 16A lading når jeg tilfører strøm kun til bilens ene fase, selv om kladden ber om 20A.

Testet også på Audi Q7e-Tron og den var oppi 18,5A før vi raskt koblet fra for å ikke trippe 16A sikringen på Schuko kursen vi for anledningen testet fra.

Kan det være at Audi egentlig kun lader 1fase, men har lånt ladeinntaket til e-Golf?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jonoh


Griffel

#13
Sitat fra: Jonoh på lørdag 09. september 2017, klokken 16:42
Bilen har 2 16a ladere, den lader 32a fra lasket lader.
Se også
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33381.msg601064.html#msg601064
Det har ingen betvilt.

Saken er at opptil flere har hevdet at de kan lade med opptil 32A selv fra ikke laskede ladestasjoner om en benytter en 32A kabel, og at det derfor er en mangel fra forhandlers side å levere en kabel for 3x16A kabel (3x20A) istedet for en 3*32A.  Se feks. #5
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Men det ville uansett ikke hjulpet så lenge en ikke tilføre strøm til begge fasene i bilen.

Ble likevel bekymret for kablingen i bilen. Er denne lagt med 2,5mm2 på N lederen kan lasket enfase IT lading bli hard kost siden den da må føre inntil 32A. Ved IT 3 fase blir det 28A men hva blir belastningen ved TN 2 fase lading? Tipper rundt 12A.

Det betyr at VW kanskje aldri har tenkt at det kan gå 32A i denne lederen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA