Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fikk feil informasjon fra Tesla - mulig kompensasjon

Startet av SabreMan, søndag 03. september 2017, klokken 19:00

« forrige - neste »

SabreMan

Vi kjøpte en Tesla Wall Connector og en type 2 til type 1-adapter (http://eauto.si/metron-shop/?product=charging-station-adapter-type-2-type-1) for å kunne bruke den til å lade en Leaf i tillegg til en Tesla. En produktspesialist hos Tesla sa at det skulle være mulig.

Etter installasjon av Wall Connector fikk vi rødt lys da vi prøvde å lade. Etter litt mer desinformasjon via e-post fikk jeg en telefon fra produktspesialisten og en innrømmelse av at det visst ikke var mulig å lade en Leaf med en Wall Connector likevel.

Så nå har vi en adapter som er ubrukelig til problemet den skulle løse, og som vi ikke lenger ønsker.

Jeg kontaktet produktspesialisten for å få ham til å overta adapteren. Han foreslo å sende den tilbake til butikken. Jeg har kontaktet dem, men ikke hørt noe ennå.

Som et alternativ foreslo han å gi ut henvisningskodene mine til kunder i butikken.

Hva synes dere?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Orbit

Regner med du allerede har prøvd å endre innstilling på den berømmelige DIP-switch #2 på TWC (+reboote den etterpå)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øggen

#2
Ej ladda både leaf og smart ED med slikt adapter og wallcharger. Det går bra, men som nevnt over må du sjekke dip-switch 2 samt kontrollere at brytern på type1 sia av adapteret ikkje e løfta når pluggen e i bilen. Ej måtte sjøl frese av låsehaken da den ikkje gikk riktig inn i sporet. Nokke som resultera i rødt lys og aldri start av lading.
Greit om du kan fortelle korsen den e kobla også. 230V 1fas eller 400V ?
Min boks e kobla 230V 32A 2Fas og det funka som sagt.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

SabreMan

Takk for innspill. Jeg har 230 V 1 fas hvis jeg ikke tar helt feil. Bryter 2 skal alltid være oppe i henhold til håndboken. Må den være nede for å kunne lade en Leaf (og en Tesla)?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Orbit

#4
Manualen sier så, men det er en del som melder at den må stå ned (legacy mode) for også å kunne lade [en del] andre biler enn Tesla.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hodetelefoner


SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

daktari

Fungerte det ikke med å endre dip-switchen?
En adapter til schuko fra ladeboks, som koster 150€. Det ble en dyr omvei til schuko...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SabreMan

Har ikke testet ennå. Jeg trenger spesialverktøy for å åpne Wall Connector.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

daktari

Ja, du trenger en bit-type med "tamperproof"-hull som du finner på bl.a. Kjell og company, Biltema m.fl.
T20 security pin Torx driver.
Eksempel: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekkere-og-Bits/Bitssett/Torxbitssett-12-2000032692/

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Bitsene som trengs følger jo med Wall Connector leveransen da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Å? Ikke på min tror jeg, med mindre elektrikeren bøffa dem..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SabreMan

Jeg spurte Tesla hva den bryteren gjør, og her er svaret:

This changes the way the Wall Connector communicates with the vehicle. The unit has multiple ways of communicating with vehicles, but by changing it, it is limited to only one.
We do not recommend to change it as it limits functionalities of the Wall Connector.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 05. september 2017, klokken 19:22
Å? Ikke på min tror jeg, med mindre elektrikeren bøffa dem..
En 10 og en 20 bits lå sammen med skruene i plastposen. Da har elektrikeren tatt de med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SabreMan

Da har jeg endelig fått tak i de riktige verktøyene og flyttet bryter 2 ned. Det fungerte utmerket. Adapteren virket uten problemer, og uten at det var nødvendig å gjøre noe med låsehaken.

Takk for hjelp og tips, folkens!
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA