Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdens største ladestasjon kommer i Tyskland

Startet av Mobileum, søndag 03. september 2017, klokken 15:54

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 04. september 2017, klokken 21:01
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. september 2017, klokken 22:23
Tyskland har til tider stor overproduksjon av vindkraft , kanskje batterier hadde vært en bedre ide.
Zusmarshausen ligger sør i Tyskland. Det er vel nord i Tyskland at vinkrafta står mye i dvale, grunnet manglende overføringskapasitet søover.  Kanskje man burde ha kjørt krafta sørover  med El-bil?


Dårlig i både tysk og geografi jeg, tydeligvis

Rollep

Sitat fra: Mobileum på søndag 03. september 2017, klokken 15:54
I Tyskland er verdens største ladepark under bygging. I Zusmarshausen vil man finne 144 ladepunkter, hvorav 24 er 350Kw ladere (skal fullade på 10 minutter den gang slike biler kommer). De andre 120 er 50Kw ladere. Ved full belastning kan det leveres 88 mill. Kilowattimer pr. år som skal tilsvare ca 420 mill. kjørte kilometer, som igjen tilsvarer 550 ganger tur/retur månen. Rundt anlegget bygges det restauranter og handlesenter.
Da får de vel omtrent en lader til hver elbil i Augsburg distriktet  ;D
Men fint at de begynner å bygge 350 Kw ladere, det kan komme fint med hvis vi en gang i fremtiden er på tur sørover i Mission E  :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Burger

Ser ut som dette er vest-nordvest for Munchen langs en 6 ish felts motorvei. Jeg tror om vi hopper over nå og mellomstadiet litt fram i tid så vil vi ende opp på slike ladestasjoner for transportetapper.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

bno

#18
Vet dere hva. Jeg tror mye på representanten her fra Bellona som uttaler i TU idag:
"Industrien jobber mot elbiler
Hun peker videre på at EU-direktiver som setter krav til at det bygges ladeinfrastruktur har utdaterte krav, med 50 kilowatt hurtiglading. Det finnes allerede ladestasjoner som kan levere langt høyere effekt.

Bilindustrien har drevet lobbyvirksomhet for å få medlemsstater til å ikke gjennomføre utbygging og å sette uoverkommelige krav. Det hindrer investering i raskere ladere, og gjør at markedsopptaket av elbiler går sent, forklarer Serafimova." Kilde: https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-slakter-diesel-slipper-ut-mer-enn-bensin-og-far-urettferdige-fordeler/407602

Det er meget stor forskjell på tullingene som leder europeisk bilindustrie enn det som fremkommer her fra Tesla eksempelvis:

"Teslas superlader-stasjoner er i ferd med å bli «super»-rasteplasser 40 superladere, egen lounge til sjåførene og spesialplasser til spisevogner."
Kilde: http://www.side3.no/motor/teslas-superlader-stasjoner-er-i-ferd-med-a-bli-super-rasteplasser/3423373947.html

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men disse kriminelle hvitsnipp forbyterne representert ved disse selskapen kan dra til helvete. Kommer opp til Norge hele VW ledelse og styre og sammen med rep. fra elbilforeningen får presentert situasjonen. Disse J... hyklerne bruker vel informasjonen til å motarbeide saken. Det ville i et hvertfall ikke overraske meg. Men Kodak moment nærmer seg og dette kommer til å gå galt for disse produsentene slik de tror at de kan endre historiens gang. Det samme sier jeg om tyske politikere med merkel i spissen. Tullinger.


stefse

Svært til negativ siste innlegg var da. Bilprodusentene trenger et spark bak, helt klart, men det har de vel også fått, og energiewende er ikke bare tull, de gjør det bare på sin litt proteksjonistiske og trege måte. Konkrete tiltak settes ut i livet hver dag, med tilpasning av strømnettet til variabel fornybar kraft som den største utfordringen. Folk aksepterer ikke å ha strøm i stikkontakten bare når det blåser eller sola skinner.
Tyskerne mangler det statlige incentivet vi har kunnet gjøre i Norge, fordi bilavgiftene er så lave. Mitt tips til Merkel og co. er å innføre mer avgift på fossilbiler, så kommer mye til å gå av seg selv. Folket vil akseptere det, sålenge det finnes gode elektriske alternativer.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

bno

#20
@Stefse

Man har en viss godtroenhet dersom man tror oppriktig på at det vil bli innført mer avgifter for å stagge Tysk bilindustri grenseløse kontroll med politikere og sterke bil lobby. Her er det money speaks takk.

"Two years after Dieselgate: car industry still drives Berlin and Brussels" :

https://corporateeurope.org/power-lobbies/2017/09/two-years-after-dieselgate-car-industry-still-drives-berlin-and-brussels

https://www.google.no/search?q=german+politicians+protecting+the+car+industry&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&ved=0ahUKEwiB8dzCorTWAhWhHJoKHU4gDYkQpwUIHw&biw=1707&bih=788&dpr=1.13

Knut Røe


stefse

Ja, men det handler også om arbeidsplassene til mange tyskere. Konkurs er kanskje ikke det beste alternativet.
Vi får bare håpe at toppledelsen får luftet dieseleksosen ut av topplokket sitt og begynne å legge planer for batteriproduksjon og elbilisme. De verste fanatikerne må snus, eller sparkes fra stillingene sine. Det er både holdningskapende arbeid og økonomiske pressmidler som trengs. Og en god dose løsningsorientert, teknologisk utvikling.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Dette er vel nå verdens største hurtigladestasjon, når den er operativ: https://electrek.co/2017/09/21/tesla-new-biggest-supercharger-in-world/

Jeg liker faktisk infrastruktur mer enn jeg liker pene tegninger. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. september 2017, klokken 18:52
Jeg liker faktisk infrastruktur mer enn jeg liker pene tegninger. :)

Og jeg liker gjennomføringsevne mer enn gode idéer og prat rundt.  :)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

bno


Knut Røe

Tesla bare kjører på, mens de fleste andre (tyske) produsenter bare snakker om det og viser konsepter.
Tro hvor stort forsprang de har på infrastruktur og annet innen 5 års tid.

bno

Det bekymrer meg ikke, men man kan da tenke seg om. De drukner vel i sin egen skitt (diesel) innen smog den tid.

Imagine

Nå kommer ladestasjonene til de tyske bilene i Norge fra 1. Kvartal 2018:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48878

Lønner seg tydeligvis å ha tyske elbiler fremover, i alle fall en som støtter CCS hurtiglading da en viktig del av utviklingen går i den retningen.

JorgenM

Egen tråd om Ionity-laderne her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36494.0.html

I tillegg til alle 50kWt-stasjonene så blir dette skikkelig bra :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA