Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med eltaxi i Oslo

Startet av Amatøren, lørdag 02. september 2017, klokken 21:32

« forrige - neste »

Amatøren

Leste på nettavis:

SitatTapte penger fra dag én
En annen som har merket konsekvensene av byrådets elbil-politikk, er taxi-eier Tore Lundeby. Han hadde en annen ansatt sjåfør på bilen sin - helt til han kjøpte elektrisk Tesla-taxi.

- Jeg mista både sjåføren og inntjeninga fra sjåføren over natta, akkurat som de andre taxi-eierne i Oslo Taxi som har kjøpt Tesla, sier Lundeby oppgitt.


Oslo "byregjering" vil jo ha bort alle fossilbiler. Da er jo eneste alternativ foreløpig elbiler ev. hydrogenbiler. Derimot sliter de med å få ladet.

Hva om taxinæringen setter opp egne ladere på taxiholdeplassene som taxi sjåførene har egen ladebrikke til?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Måkemannen

#1
SitatHan poengterer at mens han kan lade bilen hjemme over natta, er sjåførene avhengig av hurtiglading:

- På en time får du 20 mil fra de hurtigste laderne i Oslo i dag, som Fortum har satt opp. Det har ingen sjåfører råd til å vente på.

- Med Tesla «supercharger» eller lignende hurtiglading kan el-taxien lades opp dobbelt så fort, altså 20 mil på en halvtime, noe som ville være et minimum, sier Lundeberg. Tesla Norge bekrefter overfor Dagbladet en denne ladetypen ennå ikke er tilgjengelig i Oslo.


..altså. Disse Teslataxiene blir aldri ladet på noe annet enn superladere? Hvis det er så, er det enkelt å fikse ladeproblemet, slik du beskriver, Amatøren. Virker nesten som firmaet liter på gratis hurtiglading for å holde det gående. Det bør heller være et supplemang på langtur.

Amatøren

Ser at ladetid er problem for sjåførene.

Derfor tenkte jeg at det burde være ladere på holdeplassene så de fikk ladet mens de venter på neste tur.

Vet de står i "kø" og kjører fremover etterhvert som det nærmer seg neste tur. Da er lading ekstra plunder og heft.

Hvis man derimot lar taxien stå stille til neste tur kommer men det er liten lysende skilt med det nummeret man har i køen. Kundene tar den taxien som har nummer 1.

Når taxien kjører slukker tavlen og de andre justeres ned ett nummer. Når ny taxi tar plassen så får den neste ubrukte nummer.

Selvfølgelig krever det infrastruktur som ikke alle holdeplasser kan få, men det kan vel være en start.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

Det er vel ikke noen regel som sier at du skal ta den bilen som står først, men den du vil ha. Hadde jeg kommet til en holdeplass der det sto 5 fossilbiler i kø, før en Tesla, ville jeg valt Tesla'n  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fredag

Etter det jeg forstår er hjemmelading også er et problem for elbil-taxiene i Oslo. Sjåførene parkerer bilene hjemme når de er ferdig på vakt, men mange drosjesjåfører er avhengig av gateparkering og  kommunale ladestolper, og får dermed kanskje ikke ladet i det hele tatt eller ikke raskere enn 13A / 3kW. Dermed blir det uforholdsmessig mye hurtiglading for å få dette til å gå opp, noe som både er dyrt og sliter på batteriet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eisa01

Her tror jeg taxibransjen kan takke seg selv - ihvertfall når det gjelder inntjening

Er relativt stor bruker av Oslo taxi i jobb, og har etterlyst mulighet for å booke eltaxi for flere år siden.

Det er dessverre ikke mulig i Taxifix appen (som alle bruker). Oppdaget forøvrig etter sommeren at det nå er mulig å booke miljøtaxi - det har de visst hatt i flere år hvis man ringer - men skuffet over bilene som ser ut til å være hybrider

Jeg er sikker på at Oslo Taxi hadde fått med seg alle storkundene sine til å oppfordre sine ansatte til å booke eltaxier, privat næringsliv blir stadig mer opptatt av miljøpåvirkningene sine

Må bare nevne at Uber har hatt mulighet til å booke elbiler i et par år allerede...

m0nkey

En gjennomsnittlig taxi i Oslo står stille 80 % av tiden.
Dermed burde det være mer enn nok tid til å få ladet opp en elektrisk taxi mellom kjøreoppdragene.
KIA Soul EV Classic (2015)

sylwester

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. september 2017, klokken 09:05
Det er vel ikke noen regel som sier at du skal ta den bilen som står først, men den du vil ha. Hadde jeg kommet til en holdeplass der det sto 5 fossilbiler i kø, før en Tesla, ville jeg valt Tesla'n  :+1:

De er forpliktet til å godta at du velger den første bilen fra det selskapet du ønsker å reise med av konkurranseøyemed, men jeg er usikker på om du kan velge en annen bil av samme selskap pga drivstoff. Det burde være lov og vil gi elbilen mer business når det ellers er dårlig med kunder.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Jeg har inntrykk av at drosjene venter mye i løpet av ei arbeidsøkt. Så teoretisk burde det gå rundt med den rette infrastrukturen, og passelige booking og kø-systemer. Det spørs bare om noen klarer å gjennomføre en bra ide her.

Kristian O

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 04. september 2017, klokken 21:06
Jeg har inntrykk av at drosjene venter mye i løpet av ei arbeidsøkt. Så teoretisk burde det gå rundt med den rette infrastrukturen, og passelige booking og kø-systemer. Det spørs bare om noen klarer å gjennomføre en bra ide her.
Enig! Virker som at det er mykje vondt i vilja og skepsis til nye ting her. Kanskje Tesla-Bjørn burde tatt en måned som taxi-sjåfør for å vise at det går? Bra for taxi-næringa, bra for elbiler og bra for Bjørn  :laugh:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

eisa01

Jepp, om taxier er ute av markedet for å lade, så vil de resterende taxiene få bedre utnyttelse

Bør jevne seg ut over døgnet.

Problemet er i overgangsfasen hvor eltaxiene vil tape utnyttelse siden de konkurrerer med fossiltaxier som får fylt drivstoff raskt. Da er løsningen å la oss forbrukere prioritere eltaxier når vi booker :)

Burger

Jeg går alltid til den første elbilen i en taxikø og har lov til det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

stefse

#12
Problemet er sjåføren, eller rettere sagt forrettningsmodellen. Sjåføren tjener bare penger når han frakter passasjerer. Å kjøre uten passasjer til superlader og bruke tid på å lade bilen der, tjener han ingenting på. Eieren kjøpte nok bilen for å tjene mer penger, men tenkte kanskje ikke nok på det ovennevnte. Han må nok belage seg på å dele mer av Tesla-fortjenesten med sjåføren. Enten gjennom betaling for ladetid, eller gi høyere % sats av inntjeningen enn på fossil bil.

Edit: Ladere for bilkø er noe man burde fått på plass. Her må det nok et induksjonsystem i bakken til, slik at bilene kan avansere frem i køen slik de pleier. Egnet både på taxiholdeplass, fergekai, og andre steder det normalt står biler i ventekø.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

#13
Sitat fra: stefse på tirsdag 05. september 2017, klokken 03:30
Edit: Ladere for bilkø er noe man burde fått på plass. Her må det nok et induksjonsystem i bakken til, slik at bilene kan avansere frem i køen slik de pleier. Egnet både på taxiholdeplass, fergekai, og andre steder det normalt står biler i ventekø.
Et induksjonssystem tar nok sin tid å få til, krever store inngrep i bilene. De fleste elbiler kan ikke engang kjøres mens de lader. Et rullebånd med ladesøyler som beveger seg synkront langs siden vil fungere. Det vil også gi fordeler for fossiltaxier, som slipper mange start/stopp og kan holde varmen med kupevarmer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: stefse på tirsdag 05. september 2017, klokken 03:30
Edit: Ladere for bilkø er noe man burde fått på plass. Her må det nok et induksjonsystem i bakken til, slik at bilene kan avansere frem i køen slik de pleier. Egnet både på taxiholdeplass, fergekai, og andre steder det normalt står biler i ventekø.

Nettopp. Har lenge tatt til ordet for dette, spesielt i taxi-køen. Det har med rette kommet gode motargumenter mot induksjonslading, men spesielt for taxi-næringen vil fordelene oppveie ulempene med god margin.

Sitat fra: jlan på tirsdag 05. september 2017, klokken 08:40
Et induksjonssystem tar nok sin tid å få til, krever store inngrep i bilene. De fleste elbiler kan ikke engang kjøres mens de lader. Et rullebånd med ladesøyler som beveger seg synkront langs siden vil fungere. Det vil også gi fordeler for fossiltaxier, som slipper mange start/stopp og kan holde varmen med kupevarmer.

Ja, de krever inngrep i bilene, men for en taxi-eier er jeg overbevist om at inngrepene vil lønne seg i form av økt inntjening ved å slippe å kjøre ens ærende for å hurtiglade under skiftet, eller i det minste gå ut av taxi-køen for å lade. Det har også den fordelen av sjåfør slipper å gå ut for å koble inn/ut lading, noe jeg nok misstenker at mange ville "glemme" i tilfellet med ditt forslag om rullebånd-lading. Om bilen ikke vil ta til seg lading mens den kjøres er ikke noe problem, her er poenget å lade mens den står stille. Så får det ikke hjelpe at ladingen avsluttes hver gang man flytter bilen en plass lengre frem for så å igjenstartes når bilen stopper. Fabrikanter vil nok etterhvert også se behovet for å kunne tillate lading også mens bilen er i gang...

Rullebånd som du foreslår er da en mekanisk løsing som jeg mener å ha god grunn til å tro at lett kommer til å feile, så dette har jeg ingen tro på. Men ikke noe i veien for at også fossilbiler/hybrider kan få installert en induksjonsplate og derved kunne holde varmen uten motoren igang. Hvordan dette kan motvirke mange start/stopp for fossiler ser ikke jeg - heller tvert i mot at det blir start/stopp hver gang bilen rykker frem i køen istedet for å gå på tomgang hele tiden.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA