Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte eGolf med hydrogenbil?

Startet av KjellG, lørdag 02. september 2017, klokken 16:49

« forrige - neste »

Trekkoppbil

#15
Problemet er at Oslo har et byråd som bekjemper biltrafikk, og da hjelper det lite om bilen går på batteri eller hydrogen.

MDG er etter mitt syn den største trusselen mot el-bilsme i Oslo-området. Partiet hindrer det vi trenger aller mest: Veier og parkering. De store el-bilprosjektene nå, er utbygginger av hovedveiene som er på planstadiet i dag, og som skulle ferdigstilles når elbiler dominerer veitrafikken i framtida. Dette blir sabotert og det rammer også den som ferdes utenfor Oslo.
Etter å ha sykla til daglig i Oslo i mange år, kan jeg ikke forstå at fjerning av p-plasser der det skjer nå, er til noe hjelp for det syklistene trenger.
Enten har vi en politikk som framhever et mangfold av transportmidler, eller så har vi en politikk som hindrer folk i å komme seg fram.  Norsk politikk hvor man stadig har prosjekter for å framheve en smal gruppe trafikkanter isolert sett hver gang, er en katastrofe.

Fordelen med hydrogendrift er at man får friere tilgang til kollektivfeltet.  Ulemper er at man ikke kan lade hjemme eller på butikken. Man risikerer å måtte kjøre omveier for å fylle, og fyllinga går vel treigt hvis man skal fylle helt opp.

Løsningen er vel å flykte vekk fra Oslo.

DagfinnN

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 03. september 2017, klokken 09:07
Løsningen er vel å flykte vekk fra Oslo.
Anbefales.
Jeg flyttet etter 17 år i Oslo. Siden har jeg ikke sett meg tilbake.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

eisa01

Dette har en enkel løsning: Oslo må begynne å ta tilstrekkelig betalt for de kommunale parkeringsplassene å bruke disse penge på å bygge ut ladeplasser

Beboerparkingen som kommer koster 250 kr/mnd for private - til sammenligning betaler jeg 400 kr/mnd i felleskostnader i et garasjeanlegg på midtre/nedre Grünerløkka

Har prøvd å leie ut garasjeplassen min til 1500 kr/mnd, men fortsatt ikke fått leid den ut etter en måned. Et par stykker har spurt om lademuligheter, men det har jeg ikke. Borettslaget skal bygge ut ~50 ladeplasser innen oktober, men kun ~10 som har vært interessert til nå. Skulle gjerne gitt plassen min til noen som trenger å lade, men er ikke lov til å selge plassene, og det er vanskelig å lage et utleiecase når det koster 25k å opprette ladeplassen

Evelen

Sitat fra: Burger på lørdag 02. september 2017, klokken 17:11
Det var jo ett lyspunkt at 6% av alle offentlige parkeringsplasser skulle ha lademulighet dersom det ikke var uforholdsmessig dyrt fra og med 1 januar 2018. Dette kom vel via EU?
Det kan vel løses på to måter, enten flere ladeplasser, eller færre parkeringsplasser totalt.
Leaf 2014

elektrolux

Enkleste løsningen er vel enda en elbil + en ladegarasje.  ;)

Da bytter en bare til fulladet bil ved behov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Evelen

Har man to biler så kan man jo sørge for at man opptar en ladeplass 24t i døgnet :P
Leaf 2014

Agmuns

Sitat fra: eivhelle på lørdag 02. september 2017, klokken 22:49
samtidig er dette dratt litt ut av proporsjoner. Dama har i løpet av litt under to år kjørt ca. 14000 km. Altså i snitt rundt 25 km for dagen. Da kan man i praksis klare seg med 30-40 minutter på hurtiglader hver 4. dag om sommeren eller hver 3. dag om vinteren.
Det der er en klassisk misforståelse. Det er da ingen andre enn de som har så gode rutiner at de like gjerne kunne kjørt kollektivt som bryr seg om gjennomsnittlig kjørelengde pr dag?

Med ditt regnestykke kunne jeg i teorien klart meg med en Buddy, siden jeg kjører så kort i gjennomsnitt pr dag. Men i praksis trenger jeg bilen når jeg først skal kjøre et stykke og dermed ryker samtlige av dagens elbiler (med unntak av Tesla) fordi jeg ønsker å komme meg til og fra med den komforten jeg har i dag uten å få rekkeviddeangst - midt på vinteren i verste fall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA