Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S lader kun med 16A på 32A 1-fas ladestasjon

Startet av E_S, lørdag 02. september 2017, klokken 14:31

« forrige - neste »

E_S

Koblet meg for en stund siden til en ladestasjon med 32A 1-fas, altså 7,4kW. Bilen min viser da 16/16A og ser ikke ut til å "skjønne" at den kan lade med 32A.

UMC med blå adapter går til 32A. Normalt lader jeg bare med UMC og rød adapter, som også funker som det skal. Altså er det bare 32A 1-fas type 2 som kladder.

Er dette den fiksen som Tesla gjør som var nødvendig for å kunne lade med 32A 1-fas med noe annet enn UMC på de første årgangene Model S med enkeltlader som ikke er gjort? Kjøpte bilen brukt, så hva som har blitt gjort de første par årene aner jeg ikke..
:)

Griffel

Sitat fra: E_S på lørdag 02. september 2017, klokken 14:31
Er dette den fiksen som Tesla gjør som var nødvendig for å kunne lade med 32A 1-fas med noe annet enn UMC på de første årgangene Model S med enkeltlader som ikke er gjort? Kjøpte bilen brukt, så hva som har blitt gjort de første par årene aner jeg ikke..
Ja dersom denne modifikasjon ikke er utført vil den oppføre seg slik du beskriver.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Du har 32A Type 2 kabel? Hvis du benytter 16A Type 2 kabel så vil det oppføre seg slik.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 02. september 2017, klokken 16:24
Du har 32A Type 2 kabel? Hvis du benytter 16A Type 2 kabel så vil det oppføre seg slik.

Nei. 16A Type 2 kabel finnes ikke, det finnes 13A, 20A og 32A. Så han ville fått 20A (13A kabler har jeg aldri sett).
Det er nok "laskekontaktoren" som mangler ja. Bare å booke time.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. september 2017, klokken 16:42Nei. 16A Type 2 kabel finnes ikke, det finnes 13A, 20A og 32A. Så han ville fått 20A (13A kabler har jeg aldri sett).
Det er nok "laskekontaktoren" som mangler ja. Bare å booke time.
Vet ikke helt om jeg skjønner deg. Hva er dette da? https://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-type2-type2-1
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Det er nok vanlig å kalle de kablene som er kodet til 20A for 16A kabler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 02. september 2017, klokken 17:03
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. september 2017, klokken 16:42Nei. 16A Type 2 kabel finnes ikke, det finnes 13A, 20A og 32A. Så han ville fått 20A (13A kabler har jeg aldri sett).
Det er nok "laskekontaktoren" som mangler ja. Bare å booke time.
Vet ikke helt om jeg skjønner deg. Hva er dette da? https://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/ladekabel-type2-type2-1
Meget enig her.

På det produktet er 16A nevnt både i produkt-betegnelsen og i beskrivende tekst.
Og jeg vil da kalle det en trefase 16A type2-kabel.

Om det så er kodet internt til 20A eller har kabel-tverrsnitt som skulle tilsi noe annet enn 16A, det spiller ingen rolle for en forbruker.

jkirkebo

#7
Sitat fra: RaBalder på lørdag 02. september 2017, klokken 21:14
På det produktet er 16A nevnt både i produkt-betegnelsen og i beskrivende tekst.
Og jeg vil da kalle det en trefase 16A type2-kabel.

Om det så er kodet internt til 20A eller har kabel-tverrsnitt som skulle tilsi noe annet enn 16A, det spiller ingen rolle for en forbruker.

De såkalte "16A" kablene er kodet for 20A ja. I dette tilfellet spiller det en rolle siden kabelen ikke kan være grunnen til at OP kun fikk 16A. Hadde det vært kabelens skyld hadde han fått 20A.

Det spiller ofte en rolle i andre tilfeller også. F.eks leveres det en 20A kabel med eGolf. Om eier skal lade på 20A 230V 3-fase kan h*n altså bruke medfølgende kabel, selv om denne sikkert kalles en "16A" kabel. Skal h*n derimot opp på 25A må det kjøpes ny 32A kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Bare så det er sagt, kabelen støtter opp til 22kW, så den er grei. Da får jeg be om denne fiksen neste gang bilen skal til Tesla.. :)
:)

keepitsimple

Jeg fikk ikke ladet med 7,4 kW på onepark i sentrum av Oslo med type 2 for en uke siden. Trodde det var pga at jeg mangler dobbellader, men da er det en feil? (2016 model S)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jkirkebo

Sitat fra: keepitsimple på mandag 04. september 2017, klokken 16:10
Jeg fikk ikke ladet med 7,4 kW på onepark i sentrum av Oslo med type 2 for en uke siden. Trodde det var pga at jeg mangler dobbellader, men da er det en feil? (2016 model S)

Ja, det er en feil. Du skulle fått 7,4kW. Bare å kontakte Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

#11
Har bilen på service nå, og Tesla svarte at du trengte en "junction box" som ikke 60D hadde for å lade med 32A. Han ville ikke installere boksen.. Er dette riktig?

Oppdatering. Boksen skal bli installert free of charge. Den første teknikern prøvde seg, da det var ont om tid..
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA