Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe brukt i3. Hvilket utstyr er viktig? Hva bør jeg være obs på?

Startet av Fanafjord, lørdag 02. september 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

Fanafjord

Skal kjøpe en brukt i3. Regner med at bruktprisene går litt ned utover høsten når ny modell kommer. Hva bør jeg passe på når det kommer til utstyr? For meg er det viktig med Adaptiv cruise, varmepumpe, hurtigladning og helst 3 år garanti som er igjen. Dvs. bil fra 2015. Litt usikker om jeg skal gå for 94ah. Ser at den er ganske mye dyrere. Hva bør jeg tenke på? Ta gjerne imot synspunkter og tipps fra i3 eiere.

Orbit

Jeg ville lagt til LED-lykter (mye bedre nærlys) og setevarme på "må ha" listen, det siste fordi du da også får oppvarming av batteriet (som hjelper mye på rekkevidde på vinteren). Ellers blir det mye smak og behag i forhold til farge, interiør og komfortutstyr. Selv en ellers "ribbet" bil er god og morsom å kjøre, bare sørg for at prisen er 'riktig' i forhold til andre med mere utstyr.

94Ah er dyrere på grunn av det større batteriet, men også fordi selv de eldste bruktbilene bare er ett år gamle.

Sjekk tilstand på dekk (slitasje) og bremser (rust på skivene). Et komplett sett dekk koster fort 8000 inkl omlegging, da dette er en spesiell dimensjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Det ble nevnt setevarme og varmepumpe. Det er standard på alle norske biler, og på grunn av garanti er det vel lurt å styre unna utenlandske biler. Når du finner en bruktbil, så finn chassisnummeret fra

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger

De siste 6 tegn mater legger du inn i www.bimmer.work så får du full spesifikasjon på bilen. Da står det også produksjonsdato. Merk at biler produsert fra 1.7.2015 regnes som 2016 modell.

Adaptic cruise får du i pakken advanced driving assistant. Den gangrn måtte man også kjøpe oppgradert interiør for å få ADA, så da er det nok litt ekstra utstyr.

Hasse79

Mitt tips:

HiFi Harman Kardon (veldig god lyd til en rimelig penge)
Parkeringssensore og ryggekamera
Adaptiv cruise

Jeg kjøpte en ny i3 som ble levert oktober 2015. Tenkte at dette skal være en nr. 2-bil i kanskje 10 år + og ville derfor spekke den opp så jeg ble godt fornøyd.

Tok derfor så å si alt av utstyr, bortsett fra takluke. Ikke takluke var et bevisst valg av to grunner. Jeg er 192 høy og sliter med at mekanikken med luke bygger noen cm ned og minsker takhøyden (er dog ikke helt sikker på hva forskjellen utgjør på i3). Det andre er risikoen for å parkere bilen ute en varm sommerdag med luka oppe, for så å få regn inn i bilen. Vann inne i bilen er jo skummelt mtp elektronikken. Jeg er langt over snittet opptatt av bilhold, men har tabbet meg ut på dette tidligere. En fin BMW M Sport som jeg stadig polerte ble stående ute over natta med luka oppe, og det regnet den natten :-(

Er deilig å ha en bil med 'alt' utstyr som stor skjerm osv, men strengt tatt er det de tre jeg listet opp øverst som benyttes på hver eneste tur (kankje ikke adaptiv cruise, men ved køkjøring og lengre turer blir det brukt).
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

Toalmar

Jeg hadde helt klart gått for Fully  Charged. Da får man alt utstyr. Eneste er eventuelt alarm som uansett utstyrsnivå må velges manuelt og det kan være noen uten det der ute i bruktverden vil jeg tro


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Fanafjord

Da har jeg vært en runde hos BMW forhandleren her i byen. Jeg kvalifiserer visst for en 8 % storkunderabatt gjennom arbeidsgiver og får da fully charged edition for 328'. Det er egentlig ikke så dum pris, men er likevel litt gnien. Vurderer nå charged edition som nybil. Er det helt dumt?

Toalmar

Tenk litt på hva du ville sett etter om du skulle kjøpe brukt selv. Det utstyret må du ha. Har du en real forhandler så setter han vel opp hvilket utstyr som må være med


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autowinder

Sitat fra: Fanafjord på lørdag 02. september 2017, klokken 17:14
Da har jeg vært en runde hos BMW forhandleren her i byen. Jeg kvalifiserer visst for en 8 % storkunderabatt gjennom arbeidsgiver og får da fully charged edition for 328'. Det er egentlig ikke så dum pris, men er likevel litt gnien. Vurderer nå charged edition som nybil. Er det helt dumt?

Jeg var i samme situasjon som deg, fikk samme rabatt, la på det jeg synes jeg måtte ha, og da skilte det 15 000kr til fully charged. Så jeg tenkte skinninteriør og soltak og noe annet og finere felger for 15' ? Nobrainer, siden jeg regner med å ha bilen noen år. Ikke har jeg angret et sekund.

Rekkevidden er helt grei, var i Kristiansand tirsdag for å hente en brukt BMW Cruise e-bike, kjørte Oslo - Stathelle og ladet i 33 minutter, ladet i Kristiansand mens jeg testet sykkel og lastet og sikret i bilen, og et stopp igjen hos Lasses i Stathelle i 35 minutter mens matpakka ble spist og så til Oslo. Totalt 8t og 40min inklusiv 97 minutter lading. Akkurat passe rekkevidde, og innsparte bompenger utgjør en timepris på over 400kr/t mens jeg lader. Ladepris 243kr som er vesentlig lavere enn fossilt drivstoff samme turen. Just go for it :-D

Edit: Jeg glemte, på fully charged får du også "litt" utstyr du ikke kan bestille separat pr nå ;-)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jana

Fanafjord, hva betaler du for en nøyaktig 1 år gammel Fully charged i3 med 23.000 km på telleren? Gold/brun eller hva fargen heter. Jeg skal muligens bytte.

Trond.m

Sitat fra: Jana på søndag 03. september 2017, klokken 17:29
Fanafjord, hva betaler du for en nøyaktig 1 år gammel Fully charged i3 med 23.000 km på telleren? Gold/brun eller hva fargen heter. Jeg skal muligens bytte.
Dette er en diskusjon / spørsmål som bør gå som PM


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA