Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen

Startet av Vegard Winther, fredag 01. september 2017, klokken 21:57

« forrige - neste »

Vegard Winther

I dag var jeg hos Tesla Drammen og henta vårt nye familiemedlem, Mjolnir II.

Som nevnt i trådtittelen, det var en ganske blandet opplevelse.

Jeg har kun erfaring med Tesla Brumunddal og har bare positive ting å si om dem.
Drammen var annerledes.

Bil til over 800 000 og fyren som leverte ut bilen virka som han ikke kunne få meg til å signere og bli kvitt meg raskt nok. Han forsvant til og med før jeg rakk å sette meg inn i bilen, for ikke å snakke om å manøvrere meg ut mellom 8-10 andre biler. Det var en ganske annen opplevelse fra da jeg mottok vår tidligere 70D i Brumunddal.

Det kan kanskje ha noe med at jeg hadde en del ting å pirke på.

Bilen hadde to relativt brede felt med overfladiske riper i lakken, et på hver side. På bakfangeren var det tre helt tydelige og litt dypere riper. På fremre passasjerdør var det noe som minnet om en steinsprutskade; et lite hakk som hadde gått gjennom lakken. Gummilistene langs tak- og dørkarmene hvor vinduene feller opp, var helt løse - såpass så jeg kunne ta hele hånda imellom, det var så åpent at du kunne løfte gummilisten og blottlegge skjøten til alcatara-trekket og videre helt inn til selve bjelka, forbi den delen som lakkert. Med en finger. Hvis en sekk, veske eller noe lignende skulle feste seg i gummilista, vil hele lista lett kunne dras av.

Jeg sa at slik var det ikke på min 70D. Han sjekka med en av bilene ved siden av, og sa at den var også slik, helt likt. Dette var normalt. Men jeg mener, det kan det da virkelig ikke være?!? Det er så åpenbart tydelig at dette er helt løst og ikke festa, og 70D-en min var i alle fall ikke slik.

Videre "hang" døra på bakre høyre passasjerdør igjen litt. Man måtte helt tydelig ta i med mer kraft for å åpne døra, og det var en rar skranglelyd i låsefeste når du åpna. Fyren ved Tesla mente det ikke var noen forskjell. Har testa dette flere ganger etter at jeg kom hjem. Det er helt klart forskjell, og helt klart en rar lyd.

Og så til sist, nå, etter at jeg har satt bilen til lading og sjekka om jeg hadde tilgang til bilen via appen (noe jeg hadde, positiv overraskelse) oppdaga jeg at bilen ikke var låst. 24 grader C, og en av dørene var åpen, stod det.
Så jeg gikk ut i garasjen og sjekket. Og riktig, bilen hadde ikke skrudd seg av, og fremre passasjerdør var ikke skikkelig lukket. Åpnet og lukket den som vanlig, men den lukket seg ikke skikkelig. Den stakk tydelig ut en cm. eller så. Forsøkte igjen. Og igjen. Og enda en gang. Måtte virkelig ta i for å få døra til å lukke seg skikkelig.

Og dermed sitter jeg her med en litt blandet følelse nå. Det var fantastisk å kjøre bilen hjem. Kjempefornøyd med AP2. Var litt spent etter alle de negative erfaringene jeg har lest om, men jeg opplevde den som silkemyk og trygg. Eneste var at man får varsel om å holde rattet langt fortere og hyppigere enn før.) Bilen ser lekker ut, er fantastisk å kjøre, og deilig endelig å ha den i hus etter en lang ventetid.
Men jeg hadde virkelig ikke forventet en slik overlevering, eller så mange ting å utsette på bilens tilstand.

Vedkommende hos Tesla tok bilder og noterte, og skulle se på det. Men jeg fikk ingen lovnader.

Har noen av dere lignende opplevelser? Hva kan jeg forvente at Tesla bør gjøre her?
Dette er ting Tesla bør utbedre, ikke sant?
Er litt surt også, fordi jeg har time til behandling av bilen, og kan vel ikke gjøre det før Tesla eventuelt har sett på dette.

Noen råd her?


Edit: Glemte også ånevne at det er flust med lange, overfladiske riper der bakluka lukker mot bakfangeren. Og det er ikke mulig å koble telefonen til bilen via bluetooth.
Samt at det var flust med fete fingeravtrykk på dørhåndtak og chromlister - ingen stor sak, men læll. Uprofft.



ModelS_Oslo88

Selgeren på Skøyen opplyst på onsdag at de er helt sprengt for kapasitet i Drammen, men det er jo ingen unnskyldning for å gi dårlig service. Tesla skal jo være en premium merke, og bilene er ikke billig.

Er det lov å spørre om bilen var helt ny? I såfall litt skummelt med så mange små feil....

Har bestilt Inventory TMS P100D og forventer at den leveres i topp stand, tross at den har gått 10k km.... men vet ikke hva jeg skal forvente når jeg leser slike historier.....   :o

DBR


Vegard Winther

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:11
Selgeren på Skøyen opplyst på onsdag at de er helt sprengt for kapasitet i Drammen, men det er jo ingen unnskyldning for å gi dårlig service. Tesla skal jo være en premium merke, og bilene er ikke billig.

Er det lov å spørre om bilen var helt ny? I såfall litt skummelt med så mange små feil....

Har bestilt Inventory TMS P100D og forventer at den leveres i topp stand, tross at den har gått 10k km.... men vet ikke hva jeg skal forvente når jeg leser slike historier.....   :o

Ja, bilen var helt ny, shippet fra statene.
Synes det er ganske utrolig selv.

Softblue

Jeg hadde nektet levering, satt igjen bilen og bedt dem utbedre.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

ModelS_Oslo88


itresla

Totalt uakseptabelt! Premium eller ikke premium, til og med om det var en ny bil til 150.000, en ny bil skal være helt feilfri ved levering! Jeg hadde definitivt nektet å ta med bilen hjem. Det var ihvertfall bra at du tok det opp og at det ble tatt bilder.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: itresla på fredag 01. september 2017, klokken 22:36
Totalt uakseptabelt! Premium eller ikke premium, til og med om det var en ny bil til 150.000, en ny bil skal være helt feilfri ved levering! Jeg hadde definitivt nektet å ta med bilen hjem. Det var ihvertfall bra at du tok det opp og at det ble tatt bilder.

Enig!

DBR

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:36
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:12
Tesla, premium merke?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jaja, prismessig hvertfall...
Prismessig er jeg enig. Men tesla er på ingen måte premium. Store glipper i paneler, ikke så stille som premium biler og div div.
Ikke misforstå. Det er gode biler, men premium er det ikke akkurat (enda)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


ModelS_Oslo88

Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:38
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:36
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:12
Tesla, premium merke?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jaja, prismessig hvertfall...
Prismessig er jeg enig. Men tesla er på ingen måte premium. Store glipper i paneler, ikke så stille som premium biler og div div.
Ikke misforstå. Det er gode biler, men premium er det ikke akkurat (enda)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det kan godt hende, må innrømme at jeg har ikke så mye erfaring med Tesla, bilen jeg får nå i sept er Tesla #1 for min del! De siste tre bilen jeg har hatt har vært Porscher (fantastisk kvalitet i alle ledd)... noe som sier meg at jeg kommer til å bli skuffet på kvaliteten hvis jeg forstår deg rett... :P

DBR

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:43
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:38
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:36
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:12
Tesla, premium merke?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jaja, prismessig hvertfall...
Prismessig er jeg enig. Men tesla er på ingen måte premium. Store glipper i paneler, ikke så stille som premium biler og div div.
Ikke misforstå. Det er gode biler, men premium er det ikke akkurat (enda)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det kan godt hende, må innrømme at jeg har ikke så mye erfaring med Tesla, bilen jeg får nå i sept er Tesla #1 for min del! De siste tre bilen jeg har hatt har vært Porscher (fantastisk kvalitet i alle ledd)... noe som sier meg at jeg kommer til å bli skuffet på kvaliteten hvis jeg forstår deg rett...
Må nok skuffe deg ja. Porsche er uten tvil noe av det mest velskrudde bilene der ute. Så hvis det er standarden... du blir sikkert fornøyd med bilen. Bare besparelsen er noe i seg selv :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Øyvind.h

I 2017 kan man ikke kalle noe med fossil drivlinje premium. Det blir bare komisk.
Eller - kanskje Rolls.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ModelS_Oslo88

Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:49
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:43
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:38
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 01. september 2017, klokken 22:36
Sitat fra: DBR på fredag 01. september 2017, klokken 22:12
Tesla, premium merke?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jaja, prismessig hvertfall...
Prismessig er jeg enig. Men tesla er på ingen måte premium. Store glipper i paneler, ikke så stille som premium biler og div div.
Ikke misforstå. Det er gode biler, men premium er det ikke akkurat (enda)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det kan godt hende, må innrømme at jeg har ikke så mye erfaring med Tesla, bilen jeg får nå i sept er Tesla #1 for min del! De siste tre bilen jeg har hatt har vært Porscher (fantastisk kvalitet i alle ledd)... noe som sier meg at jeg kommer til å bli skuffet på kvaliteten hvis jeg forstår deg rett...
Må nok skuffe deg ja. Porsche er uten tvil noe av det mest velskrudde bilene der ute. Så hvis det er standarden... du blir sikkert fornøyd med bilen. Bare besparelsen er noe i seg selv :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ja var jo det som var tanken, Teslaen kostet meg nesten samme som min siste Cayenne Hybrid, men er cirka 5000 billigere i driftskostnader per mnd. (Mye frem og tilbake til Hafjell da blir MYE bom og bensin) og lånet er da en del billigere med mye bedre rente gjennom DNB/Tesla.. og P modellen blir jo sikkert litt gøy å kjøre også  ;D Så jeg blir nok fornøyd all in all  :+1:


MEN håper ikke på en tilsvarende opplevelse som OP ved overlevering...... da klikker det for meg hvertfall  :o

kirky

2019 Long Range S, HW3, CCS.

msater

Nesten så jeg vurderer en togtur til Brumunddal for utlevering etter denne skrekkhistorien... er vel ingen andre alternativer på Østlandet? Fordelen med Brumunddal er at turen hjem blir lengre når man bor i Oslo :) Men bilen skal jo fraktes fra Drammen til Brumunddal så kan vel ta  noen dager ekstra.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA