Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

soc_hv_percent ved fulladet bil ?

Startet av tkjonigs, fredag 01. september 2017, klokken 14:32

« forrige - neste »

tkjonigs

Hei,

Fikk levert min i3 23.12.2016 og fant da en parameter med navn "soc_hv_percent" som jeg noterte ned første gang til å ha verdien 99,4 (04.01.2017)

Har fulgt med på denne verdien (og flere verdier) jevnlig.

Denne verdien har gått ned for hver gang jeg har sjekket den og i dag er denne nede i 97,6

Er det slik at dette viser hvor mye av opprinnelig kapasitet som er "igjen" på batteriet til enhver tid? Hvilke verdier har dere som har hatt en i3 stund?


Klykken

Hvor finner du denne parameteren/verdien?

SOC betyr gjerne State Of Charge i elbilverdenen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Orbit

Vet ikke hva denne betyr, men ser den står på 68.3 hele tiden under lading nå (som nok startet på ca 65% SOC, etter en liten kjøretur fra en vaskehall hvor den stod til lading mens jeg tok litt innvendig renhold, dvs ladet opp til ca 66-68%). Når ladingen nå nettopp avsluttet (med ca 16000 km på telleren), spratt soc_hv_percent opp til 97.4. SoC er da på 29.903.

Skulle jeg gjette, er soc_hv_percent hvor høyt batteriet var ladet i forhold til maksimal kapsitet (uten buffer) ved siste lading, men dette er bare en spekulasjon. Får følge med på dette tallet også fremover.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tkjonigs

Legger med vedlegg som inneholder mine målinger siden bilen var ny.

Jeg sa i første innlegg at denne parameteren hele tiden har gått nedover, men ser nå at den faktisk økte første mnd for så å kun falle.

Har hele tiden hatt en mistanke om at denne verdien sier noe om "rest kapasitet" på batteriet. Derfor jeg lurer på hva denne verdien er hos de som har hatt bilen en stund

tkjonigs


JorgenM

Min 60Ah 2014 med 33.000km viser "socMax" : 18.42

21. april 2016 var SocMax på 18.5


Hva det blir i % vet jeg ikke :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

chargedup

Det har vel vist seg tidligere at disse tallene uansett ikke er helt absolutte, uansett hvilke tall det er snakk om. Det jeg prøver å si er at man får forskjellige "bestenotering" (en stund siden man hurtigladet, ladet opp batteri fra lavt batteri, stått lenge i laderen og alle de andre andre ting man kan gjøre for å "manipulere" tallet oppover) med forskjellig software på bilen. Jeg er enig i at det er spennende å "forske" på disse tallene, men jeg er litt redd noen skulle vektlegge tallene de leser på forumet ved kjøp av bruktbil som en fasit.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA