Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken ladestasjon?

Startet av steam, torsdag 31. august 2017, klokken 21:01

« forrige - neste »

GOS

Med mindre du har spesielle behov som gjør at du lader hver dag/ofte utenfor hjemmet så ville jeg godt før en ladeboks med løs type 2 kabel, men kun ta Type 2 kabelen med deg ved spesielle behov.

Jeg har det slik og tar kun med Type 2 kabelen når jeg skal på langtur. UMC liggetr alltid i bilen, men brukes nesten aldri lenger. Gidder som regel ikke å lade på hytta heller, da det er nok strøm til å kjøre frem og tilbake. (Har dog 22 kw lader hjemme så det går fort å fylle opp igjen)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: Espelectric på lørdag 14. oktober 2017, klokken 15:27
Sitat fra: GOS på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:33
@Espeelectric.

Med mindre prisene har endrer seg så koster det mer med en ekstra UMC kabel enn en del av ladeboksene, selv når du regner inn en ekstra type 2 kabel.

Jepp, de er nok ganske dyre fortsatt, ser de går for rundt 3500,- på finn.no.

Og da bør du ta hensyn til at de kanskje ikke har så veldig lang garanti gjenstående. UMCene til Tesla har ikke akkurat vist seg å være overveldende driftssikre, ganske mange har byttet både en og to ganger. Bedre da å kjøpe en Wall Connector ny om du vil ha Tesla-utstyr.

Brukt UMC + rødt adapter + CEE-kontakt ca. 4800,-
Wall Connector med 7,5m kabel ca. 5800,-

En tusenlapp ekstra for en bedre boks med garanti er vel en no-brainer?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Er ikke TWC 7,5 justert ned til kr. 5100? Eller var det midlertidig?

Øyvind.h

I gamledager måtte man paradoksalt nok kjøpe mer enn en av et ustabilt produkt. Dårlig kvalitet på umc medførte at langtur med kun en enkelt kabel var risikosport. Derfor måtte man kjøpe to kabler, og pga umc's fleksibilitet og (da) lave pris ble det fort to umc.

Nå når kvaliteten er solid, utvalget større og prisene lavere er det mer fornuftig å kjøpe en fastmontert boks med type 2 uttak og ha umc permenant liggende i bilen.

Når man først skal diskutere forskjellige alternativer: hvordan er holdbarheten ved utendørs montering av Ecolite boksen din Jens? Dvs den til ca 5k med b-Vern. Vurderer en slik til hytteveggen på fjellet. Muligens med CEE for å kunne lagre innendørs og varmt når ikke i bruk? Bør jeg bygge et tak over den?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Hvem selger original UMC på finn.no til halv pris? Det er vel ingen som selger bilen uten UMC?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espelectric

Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:02
Hvem selger original UMC på finn.no til halv pris? Det er vel ingen som selger bilen uten UMC?

Det er det flere som gjør, som av ulike årsaker har en til overs.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=tesla%20umc
X75D (85kWh)

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:02
Hvem selger original UMC på finn.no til halv pris? Det er vel ingen som selger bilen uten UMC?
Jeg solgte en for drøye 3k når jeg kjøpte TWC. Har hatt to siden den første Model Sen. Med den første hadde jeg to UMCer plus Mennekes kabelen de delte ut. Nå kan jeg bare ta med i3 laderen hvis jeg føler at jeg trenger backup, men med type 2 kabel og CHAdeMO adapter skal man rote seg langt utenfor allfarvei for å stå fast.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espelectric

Har TWC det vernet man trenger eller må dette settes inn ekstra?
X75D (85kWh)

Muffinman

Har ikke det nei. Det er ikke mange bokser som har det innebygget, men det finnes da noen.

Jærbuen

Jeg lada TMS 3,5 år med rød kontakt og 16A/400V i garasjen, går helt greit, men endel pes å ta med UMC hver gang jeg hadde planer om å lade andre steder.

Når jeg får min TMX, blir det nok type 2, 11 Kw muligens med fast kabel.
Elbilhjelpen ligger så vidt jeg kan se en smule under de andre i pris.....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Espelectric

Heller mot en slik løsning for meg også.
Blå eller rød stikk og UMC. En annen fordel er å ha knapp på UMC for å koble ifra uten måtte via appen eller inn i bilen først om jeg forstår det rett.
Tenker jeg skaffer meg en ekstra UMC på sikt om det blir for mye styr å pakke med kabelen. Er nok behov for det ca 10 ganger årlig når jeg drar på hytta eller tur utenom nærområdet.
X75D (85kWh)

Øggen

Sitat fra: Espelectric på tirsdag 14. november 2017, klokken 16:41
Heller mot en slik løsning for meg også.
Blå eller rød stikk og UMC. En annen fordel er å ha knapp på UMC for å koble ifra uten måtte via appen eller inn i bilen først om jeg forstår det rett.
Tenker jeg skaffer meg en ekstra UMC på sikt om det blir for mye styr å pakke med kabelen. Er nok behov for det ca 10 ganger årlig når jeg drar på hytta eller tur utenom nærområdet.

Holde inne knappen for bakluka på keyfob åpner ladeporten :laugh:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

daktari

Tesla wall connector har også knapp for åpning av ladeluken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

cra

Sitat fra: daktari på onsdag 15. november 2017, klokken 10:02
Tesla wall connector har også knapp for åpning av ladeluken.

Snertent! :)

Jeg har forøvrig lørt meg at det er både enklere og raskere å bare gi et lett trykk på ladeluka i det jeg går forbi for å ta ladepistolen så åpner den seg mens jeg plukker opp pistolen. Det hender seg nemlig at pistolen hikker litt på åpning av ladeluka.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espelectric

Sitat fra: Øggen på tirsdag 14. november 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Espelectric på tirsdag 14. november 2017, klokken 16:41
Heller mot en slik løsning for meg også.
Blå eller rød stikk og UMC. En annen fordel er å ha knapp på UMC for å koble ifra uten måtte via appen eller inn i bilen først om jeg forstår det rett.
Tenker jeg skaffer meg en ekstra UMC på sikt om det blir for mye styr å pakke med kabelen. Er nok behov for det ca 10 ganger årlig når jeg drar på hytta eller tur utenom nærområdet.

Holde inne knappen for bakluka på keyfob åpner ladeporten :laugh:

Hvis det også funker til å frigjør tilkoblet ladekabel så må annulerer det poenget mitt ja :D

TWC har knappen ja, men synes den er en dyr løsning sammenlignet med annet. Med 35% rabatt hadde den vært høyaktuell men ser jo ikke ut som det blir noe mer av det :(
X75D (85kWh)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA