Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken ladestasjon?

Startet av steam, torsdag 31. august 2017, klokken 21:01

« forrige - neste »

steam

Skal installere ladestasjon hjemme. Hvilken ladestasjon velger man? Elektrikeren sier at det meste jeg kan få ut fra skapet er 20A 230V.

Jeg ser at ladespesialisten har en ladestasjon med jordfeilbryter, andre lignende stasjoner man kan anbefale over denne?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

inverter

Tesla selger en egen ladestasjon med fast type 2 kabel som ser bra ut.

o.b.lix

Og hvis du kan vente litt, så kan den kjøpes med 35% rabatt gjennom TOCN. Første parti er ankommet Tesla, så om en måneds tid er de klar for neste leveranse.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

steam

Sitat fra: inverter på fredag 01. september 2017, klokken 11:06
Tesla selger en egen ladestasjon med fast type 2 kabel som ser bra ut.

Denne vil ikke virke på fars Leaf. Litt dumt å låse meg til en fastmontert kabel. Spesielt når den ladestasjonen koster like mye som de andre.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Tesley

Ingen direkte erfaring med denne, men har lest at den skal være et godt alternativ til en god pris.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Spesielt siden en får den med integrert jordfeilbryter type B, som kostet flere tusen om elektriker skal installere det i sikringskapet ditt.

Ladespesialisten drives forøvrig av jkirkebo her på forumet.
S75D - bekreftet 20. august

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Tesley på fredag 01. september 2017, klokken 11:52
Ingen direkte erfaring med denne, men har lest at den skal være et godt alternativ til en god pris.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Spesielt siden en får den med integrert jordfeilbryter type B, som kostet flere tusen om elektriker skal installere det i sikringskapet ditt.

Ladespesialisten drives forøvrig av jkirkebo her på forumet.

Har denne selv, kan ikke si noe annet enn at den virker akkurat som den skal :) Lett å montere var den også, i følge elektrikeren.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

steam

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 01. september 2017, klokken 13:58
Sitat fra: Tesley på fredag 01. september 2017, klokken 11:52
Ingen direkte erfaring med denne, men har lest at den skal være et godt alternativ til en god pris.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Spesielt siden en får den med integrert jordfeilbryter type B, som kostet flere tusen om elektriker skal installere det i sikringskapet ditt.

Ladespesialisten drives forøvrig av jkirkebo her på forumet.

Har denne selv, kan ikke si noe annet enn at den virker akkurat som den skal :) Lett å montere var den også, i følge elektrikeren.

Er du redd for at noen skal stjele kabelen fra den?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

jkirkebo

Sitat fra: steam på fredag 01. september 2017, klokken 16:28
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 01. september 2017, klokken 13:58
Sitat fra: Tesley på fredag 01. september 2017, klokken 11:52
Ingen direkte erfaring med denne, men har lest at den skal være et godt alternativ til en god pris.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Spesielt siden en får den med integrert jordfeilbryter type B, som kostet flere tusen om elektriker skal installere det i sikringskapet ditt.

Ladespesialisten drives forøvrig av jkirkebo her på forumet.

Har denne selv, kan ikke si noe annet enn at den virker akkurat som den skal :) Lett å montere var den også, i følge elektrikeren.

Er du redd for at noen skal stjele kabelen fra den?

Hvis man vil sikre kabel som står i Type 2 ladestasjon hele tiden på et sted andre har tilgang så anbefaler jeg et hengelåsbeslag. Et slikt et:



Så trer man kabelen gjennom hengelåsen og låser den fast i beslaget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: steam på fredag 01. september 2017, klokken 16:28
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 01. september 2017, klokken 13:58
Sitat fra: Tesley på fredag 01. september 2017, klokken 11:52
Ingen direkte erfaring med denne, men har lest at den skal være et godt alternativ til en god pris.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Spesielt siden en får den med integrert jordfeilbryter type B, som kostet flere tusen om elektriker skal installere det i sikringskapet ditt.

Ladespesialisten drives forøvrig av jkirkebo her på forumet.

Har denne selv, kan ikke si noe annet enn at den virker akkurat som den skal :) Lett å montere var den også, i følge elektrikeren.

Er du redd for at noen skal stjele kabelen fra den?

Nei, her er det nesten ikke folk, og uansett skal den inn i garasjen når den er klar
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

nofuelno

Sitat fra: steam på torsdag 31. august 2017, klokken 21:01
Skal installere ladestasjon hjemme. Hvilken ladestasjon velger man? Elektrikeren sier at det meste jeg kan få ut fra skapet er 20A 230V.

Jeg ser at ladespesialisten har en ladestasjon med jordfeilbryter, andre lignende stasjoner man kan anbefale over denne?

http://www.nofuel.no/keba-veggboks-for-elbil
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Espelectric

Helt sikkert et dumt spørsmål, men bortsett fra at det ser fint ut og er litt mer pratisk muligens, hva er fordelen med å ha en ladestasjon kontra bare å få en blå stikk for 230V med høy A, eller en rød stikk for 400V med høy A og ha dedikert kabel i den?
Jeg er i ferd med å bygge garasje og skal parkere en Tesla Model S i den så prøver å finne utav denne jungelen.

Ser at den Viridian boksen koster ca 6400 når den inkluderer type 2 jordfeilbryter. Hva skiller den da fra stikk på veggen og jordfeilbryter til det jeg antar blir ca halv pris?
X75D (85kWh)

jkirkebo

Sitat fra: Espelectric på fredag 13. oktober 2017, klokken 20:09
Helt sikkert et dumt spørsmål, men bortsett fra at det ser fint ut og er litt mer pratisk muligens, hva er fordelen med å ha en ladestasjon kontra bare å få en blå stikk for 230V med høy A, eller en rød stikk for 400V med høy A og ha dedikert kabel i den?
Jeg er i ferd med å bygge garasje og skal parkere en Tesla Model S i den så prøver å finne utav denne jungelen.

Ser at den Viridian boksen koster ca 6400 når den inkluderer type 2 jordfeilbryter. Hva skiller den da fra stikk på veggen og jordfeilbryter til det jeg antar blir ca halv pris?

- Du kan utnytte 230V 3-fase
- Du kan utnytte 400V 3-fase over 16A
- Du slipper å pakke opp og ned UMC om du har den med deg i bilen og bruker den andre steder
- Du kan lade alle typer elbiler, ikke bare Teslaer
- Du har mulighet til senere å koble opp en til på samme kurs slik at de deler på kapasiteten

Pluss litt annet småtteri ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espelectric

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:31
Sitat fra: Espelectric på fredag 13. oktober 2017, klokken 20:09
Helt sikkert et dumt spørsmål, men bortsett fra at det ser fint ut og er litt mer pratisk muligens, hva er fordelen med å ha en ladestasjon kontra bare å få en blå stikk for 230V med høy A, eller en rød stikk for 400V med høy A og ha dedikert kabel i den?
Jeg er i ferd med å bygge garasje og skal parkere en Tesla Model S i den så prøver å finne utav denne jungelen.

Ser at den Viridian boksen koster ca 6400 når den inkluderer type 2 jordfeilbryter. Hva skiller den da fra stikk på veggen og jordfeilbryter til det jeg antar blir ca halv pris?

- Du kan utnytte 230V 3-fase
- Du kan utnytte 400V 3-fase over 16A
- Du slipper å pakke opp og ned UMC om du har den med deg i bilen og bruker den andre steder
- Du kan lade alle typer elbiler, ikke bare Teslaer
- Du har mulighet til senere å koble opp en til på samme kurs slik at de deler på kapasiteten

Pluss litt annet småtteri ;)

Takk for info.

Med tanke på at jeg nok ikke kommer til å gå for mer enn 11kW lading via 400V 16A (selv om jeg har mulighet for 16,5kW) så klarer jeg ikke helt å se behovet for ladeboks. Tenker at rød plugg med rød adapter og eventuelt ekstra UMC for permanent tilkobling blir billigste løsning uten at jeg ofrer noe særlig.
Må jo uansett ha ekstra type 2 kabel med ladeboks da jeg vil ha med eksisterende type 2 kabel fast i bilen, jeg orker ikke opplegg med å dra dette ut og inn hver gang.

Skulle det bli behov for å lade flere biler kan man heller gjøre om da, ser nok for meg at det ikke blir aktuelt med det første.

Korriger meg gjerne om det er noe jeg overser eller ander ulemper med slik tiltenkt løsning.
X75D (85kWh)

GOS

@Espeelectric.

Med mindre prisene har endrer seg så koster det mer med en ekstra UMC kabel enn en del av ladeboksene, selv når du regner inn en ekstra type 2 kabel.



Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espelectric

#14
Sitat fra: GOS på lørdag 14. oktober 2017, klokken 14:33
@Espeelectric.

Med mindre prisene har endrer seg så koster det mer med en ekstra UMC kabel enn en del av ladeboksene, selv når du regner inn en ekstra type 2 kabel.

Jepp, de er nok ganske dyre fortsatt, ser de går for rundt 3500,- på finn.no.

Ladeboksalternativ:
Boks med type 2 sikring: 6400,-
Type 2 kabel: 1950,-
Totalt: 8350,-

Rød kontakt:
Selve kontakten:  1000,- (?)
Rødt adapter: 1700 (?) under 1000 på finn.no
Type 2 vern: 2000,- (?)
Totalt: 4700,-
Eventuelt ekstra UMC: 4500,- (+), 3500 på finn.no
Totalt 9200,-

Antar at elektrikerkost vil være tilsvarende for begge løsninger.

Blir jo egentlig en diskusjon med meg selv om jeg trenger to UMC eller klarer å huske å ta den med de gangene jeg drar på hytta og lignende.....
X75D (85kWh)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA