Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesladollar

Startet av Måkemannen, torsdag 31. august 2017, klokken 15:44

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Taffelman på søndag 05. november 2017, klokken 22:15
TMS  NO/US =  8,288

Med samme kurs kan Model 3 starte fra 295.000 NOK ferdig levert.

Husk at man må regne med ett "Europa tillegg" på den rene kursen som dekker transport og tilpassing til det europeiske markedet. Så gitt dagens offisielle kurs så er neppe 8,4 så alt for langt unna. Men mye kan skje begge veier innen vi har prisene på plass...
Model S 85D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#61
Sitat fra: Amoss på søndag 05. november 2017, klokken 22:25

Husk at man må regne med ett "Europa tillegg" på den rene kursen som dekker transport og tilpassing til det europeiske markedet. Så gitt dagens offisielle kurs så er neppe 8,4 så alt for langt unna. Men mye kan skje begge veier innen vi har prisene på plass...

Korrekt, ser vi på utgangspriser for biler mellom design studio i USA og Norge så er en Tesladollar kurs på 8,4 sannsynlig.

SR til 35.000 USD => 294.000 NOK
LR inkl Premium pakke til 49.000 USD => 411.600 NOK

Når det gjelder utstyr er det en annen Tesladollar kurs. Studerer vi design studio for Model S så ser vi at:
1.000 USD =>  8.100 NOK (metallic lakk, 19" felger)
3.000 USD => 24.200 NOK (selvkjørende)
5.000 USD => 40.400 NOK (Premium, Auto Pilot, 4wd)

Fast tillegg for "dokumentavgift" og leveranse kommer i tillegg; 2.800 NOK + 2.400 NOK.

Standard range med metallic blir da: 294.000+8.100+2.800+2.400=  307.300 NOK
Standard range med metallic og 4WD blir da: 294.000+8.100+2.800+2.400+40.400=  347.700 NOK
Long Range inkl premium + 4WD, AP blir da: 411.600+8.100+2.800+2.400+40.400+40.400=  505.700 NOK

Pris på vinterdekk vil jeg ikke gjette på ;)



Måkemannen

Sitat fra: Finnøy på mandag 06. november 2017, klokken 14:29
Sitat fra: Amoss på søndag 05. november 2017, klokken 22:25

Husk at man må regne med ett "Europa tillegg" på den rene kursen som dekker transport og tilpassing til det europeiske markedet. Så gitt dagens offisielle kurs så er neppe 8,4 så alt for langt unna. Men mye kan skje begge veier innen vi har prisene på plass...

Korrekt, ser vi på utgangspriser for biler mellom design studio i USA og Norge så er en Tesladollar kurs på 8,4 sannsynlig.
Når det gjelder utstyr er det en annen Tesladollar kurs. Studerer vi design studio for Model S så ser vi at:
1.000 USD =>  8.100 NOK (metallik lakk, 19" felger)
3.000 USD => 24.200 NOK (selvkjørende)
5.000 USD => 40.400 NOK (Premium, Auto Pilot, 4wd)

Fast tillegg for "dokumentavgift" og leveranse kommer i tillegg; 2.800 NOK + 2.400 NOK.

Standard range med metallic og 4WD blir da: 294.000+8.100+2.800+2.400=307.300 NOK
Long Range inkl premium + 4WD, AP blir da: 411.600+8.100+2.800+2.400+40.400+40.400=505.700 NOK
Må vel legge til 40k på standard range også.. ?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Måkemannen på mandag 06. november 2017, klokken 17:22
Må vel legge til 40k på standard range også.. ?

Aldri en dag uten skriveleif :) Takk for korreksjon!

Amoss

Sitat fra: Finnøy på mandag 06. november 2017, klokken 14:29
5.000 USD => 40.400 NOK (Premium, Auto Pilot, 4wd)

Nå har altså Elon bekreftet på Tweeter at prisen for AWD på Model 3 vil bli mindre enn det koster på Model S. Hvor mye under er det ingen utenfor Tesla som vet enda...
Model S 85D

Måkemannen

Sitat fra: Finnøy på mandag 06. november 2017, klokken 18:14
Sitat fra: Måkemannen på mandag 06. november 2017, klokken 17:22
Må vel legge til 40k på standard range også.. ?

Aldri en dag uten skriveleif :) Takk for korreksjon!
Der spratt prisen i været ja! :)

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hvis Tesla klarer å levere Model 3 Q4 18/ Q1 19 vil de uten tvil sette et prisnivå som blir utfordrende for konkurrenter med "lengre" rekkevidde,  dvs de som er godt over 300km reelt og 500'ish km NEDC.

Hvis dagens dollarkurs holder seg noenlunde vil Standard range ferdig levert starte under 300.000 kr og med  4WD starte under 340.000 ferdig levert.

Når ny pris på Ampera-E starter tett oppunder 360.000 og ny Leaf 40kWh er rett under 300.000 så vil innsteget til Model 3 ha ekstremt stor betydning for prissetting.

I mellomtiden er nok konkurrentene glade for hver dag som går uten at M3 ruller ut i markedet siden dette gir et større spillerom for noe høyere priser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA