Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

JorEl

Tror dere ikke at Tesla heller leverer LR til Norge istedet for SR til de lokale. Tesla trenger jo penger inn også.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: JorEl på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:48
Tror dere ikke at Tesla heller leverer LR til Norge istedet for SR til de lokale. Tesla trenger jo penger inn også.

I øyeblikket ser det mest ut som om SR vil komme omtrent samtidig med at de begynner leveringen til Norge, så det blir neppe enten/eller, men heller en "Ole Brum": Jatakk, begge deler ;)

En annen sak er at de nok får penger inn også på SR modellene, bare ikke like mye. Ellers er vel neppe problemstillingen Tesla ser for seg det du skrev, men "hvordan la så mange kunder som mulig få gleden av USD7.500 i skattekreditt". Tror ikke Tesla har noe imot om også noen av SR-kundene får skatterabatten, selv om det skulle bety at de venter litt lengre med å sende biler ut av landet.
Model S 85D

JorEl

Klarer Tesla å levere "begge veier" så hadde jo det vært fint, ja.

En herlig tid dette for oss som klarer å sitte på gjerdet. Tror det kommer til og skje mye mer de neste 12 mnd, enn forrige 24mnd. :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂


ladov

De skal vel begynne å levere til Canada i 'midten av 2018' og da tror jeg Norge ikke er langt bak. Sikkert ikke de store volumene til å begynne med men det kommer det og. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:24
De skal vel begynne å levere til Canada i 'midten av 2018' og da tror jeg Norge ikke er langt bak. Sikkert ikke de store volumene til å begynne med men det kommer det og. :)

Er redd jeg må helle litt kaldt vann i årene dine her... :(  Samme sted som melder om 'midten av 2018' for Canada melder om '2019' for Norge....

Om jeg har rett i hva som skjer så stemmer nok begge.

Regner med at de leverer til Canada i Q2, slik at de ikke kommer over 200.000 leverte biler i USA før 1. Juli. Er også rapportert om "lange ventelister" for TMS/X i USA nå, så de holder nok igjen også på leveringen av disse modellene i denne perioden. Deretter blir det vel knapt (relativt sett) levert en bil utenfor USA i de to neste kvartalene før vi så endelig får biler hit i Q1 2019. Dette pga den da utgående skattekreditten på USD7.500 som vil bli redusert til halvparten fra og med 1/1 2019.
Model S 85D

ladov

Jeg har aldri kjøpt argumentet om at TM3-eksport blir utsatt til den føderale skatterabatten er borte. Tesla får solgt bilene sine uansett og det faktum at ikke-eiere nå kan konfigurere biler viser at Tesla er i ferd med å mette den delen av markedet som ønsker LR+Premium. Skal de skalere opp produksjonen mer nå må de enten introdusere flere opsjoner eller åpne for flere marked..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:47
Jeg har aldri kjøpt argumentet om at TM3-eksport blir utsatt til den føderale skatterabatten er borte.

Du står fritt til å velge hva du vil "kjøpe", men ikke desto mindre så estimerer altså Tesla å levere Model 3 i Canada "i midten av 2018" og til Norge "Tidlig i 2019". Norge skal altså være det første markedet utenfor Nord Amerika som får biler. Om du har en annen plausibel forklaring på dette ca. halvårets differanse så er jeg lutter i øre :)
Model S 85D

ladov

Det jeg ikke kjøper er antagelsen om at USA-markedet vil få fullstendig prioritet frem til den føderale rabatten har utløpt. Siden de nå åpner for eksport til Canada til sommeren kan vi kanskje si at den antagelsen allerede er død?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:04
Det jeg ikke kjøper er antagelsen om at USA-markedet vil få fullstendig prioritet frem til den føderale rabatten har utløpt.

Greit, men ser ingen forklaring på hvorfor Norge - som første marked utenfor Nord Amerika - ikke får noe estimat før i 2019?

Sitat fra: ladov på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:04
Siden de nå åpner for eksport til Canada til sommeren kan vi kanskje si at den antagelsen allerede er død?

"I midten av 2018" kan bety så mye. Dersom de mener i Q2 - frem til, men ikke etter, 1. Juli så betyr det ikke at den antagelsen er død. Tvert imot er det som gir grunnlag til å tro at de prøver å utsette å krysse grensen før i Q3. Ved å fortsette produksjonsøkningen på Model 3 slik de har antydet, og fortsette å levere TMS/X som normalt, så vil de formodentligvis krysse denne grensen i midten av Mai, og de får kun 4½ måned med full kreditt etter det.

Samtid får kunder som nå prøver å bestille TMS/X i USA (har ikke hørt om noen utenfor USA enda) beskjed om at det er "lang ventetid" på biler nå.

Alt dette passer som hånd i hanske på det scenarioet jeg har lagt frem. Har enda ikke sett noen gode alternative forklaringer som stemmer med dataene.
Model S 85D

daktari

Finnes europeisk typegodkjenning enda? Og ladesystem for "europeisk strøm", hvis det overhodet er behov for forskjell på europeisle og amerikanske ladere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: daktari på torsdag 22. februar 2018, klokken 22:22
Finnes europeisk typegodkjenning enda? Og ladesystem for "europeisk strøm", hvis det overhodet er behov for forskjell på europeisle og amerikanske ladere?

Så vidt jeg vet finnes ikke denne typegodkjenningen enda. Men dette er deres tredje bil som skal typegodkjennes også i Europa, så regner med at de har kontroll på hva som skal til - og hvor lang tid det tar. Så nei, tviler på at det er grunnen til at de i dag estimerer rundt ett halvt år mellom når de vil levere til Canada og til Norge.

Lade-systemet regner jeg også med at de har full kontroll på. Enten har de laget ladere som fungerer begge steder - og det antydet i alle fall Elon under lanseringen - eller så har de ladesystemer i to andre bilmodeller som fungerer og kan overføres. Om noe nytt må lages så er nok den prosessen i gang for lenge siden nå. Eneste evnt. problematiske skulle være om de vil prøve å støtte europeisk CCS direkte, noe flere av oss håper på. Men da tviler jeg på at de alt nå ser at dette er så problematisk at de må regne ett halvt års forsinkelse på levering hit.
Model S 85D

ladov

Hvis de ligger an til å krysse 200000-grensen i midten av mai, hvor mange biler må da settes på lager eller sendes til Canada for å utsette kryssing av grensen til 1.juli? 6 ukers produksjon blir vel 12000 S+X og 15000 TM3, kanskje flere?

Er det realistisk å 'avlede' 6 ukers produksjon på den måten?


At Norge har leveringsestimat på tidlig-19 trenger ikke bety mer enn at Tesla fortsatt er veldig usikre på ramp-up. Hvis alt går strålende og de treffer 200000-grensa tidlig Q2 kan vi godt få volumleveranser her tidlig Q4 men hvis opprampingen fortsetter å være seig vil levering til Norge først komme skikkelig i gang Q1-19. Uavhengig av hva som er mest sannsynlig er det enklere å gi oss et konservativt estimat og heller overraske oss positivt hvis ting går bedre enn fryktet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Magnus Hansen

Med tanke på Teslas historie med forsinkelser, er det ekstremt optimistisk å tro på leveranse før teslas eget estimat. Det er vel lurere å legge på noen måneder..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA