Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 03. november 2018, klokken 16:14
Elon Musk ble skkurt intervjuet på Recode og der forteller han om gradvis økning til 6000 og så 7000 i uka. Ikke noe snakk om 10.000 lenger.

Joda, men så er spørsmålet om hvorfor de sier det slik nå?  Er det fordi målet er redusert?  Eller fordi de ikke lengre ønsker å snakke så langt frem i tid?  Eller demper de seg basert på etterforskningen som er på gang mot dem for å evnt. ha snakket for høyt om planene for å øke produksjonen?

Så nei, vi vet ingen ting om hvorvidt ambisjonsnivået er endret, vi vet kun at de velger å være mer forsiktige med hvilke mål de snakker høyt om.

Men med det sagt så joda, de ønsker stort sett å vise overskudd de kommende kvartalene (med ett mulig unntak av Q1), så de vil være noe forsiktigere med å investere i økt produksjonskapasitet enn de tidligere har vært, så godt mulig at S-kurven er i ferd med å flates ut, uten at det behøver å bety at vi nærmer oss toppen.

... men på den andre siden kunne det jo også vært at de kanskje har sett at ved ett noe lavere produksjonsmål for TM3 også vil kunne få plass til TMY i Fremont?  Tidligere har de jo sagt at det ikke vil være plass til den produksjonen der, men de kan ha sett at det likevel er den mest fornuftige løsningen frem til GF-III og -IV er i drift?
Model S 85D

geear

Det der betyr vel ikke at de ikke har mål på 10000 fortsatt, det betyr bare at nå ramper de opp gradvis, som definitivt er fornuftig på det stadiet de er på nå, hvor de har klart å oppnå lønnsomhet og får produksjonen til å gli. Det ville vært forferdelig dyrt og belastende å bråøke til 10k nå.

Espen Hugaas Andersen

Kan virke som målet er 7000/uke i Fremont og 3000/uke i Shanghai, i løpet av 2019. Det er jo relativt lett for Tesla å bare sende alle Model 3 delene som de ellers skulle fått til Fremont til Shanghai, og så sette opp en litt improvisert fabrikk for sammenstilling av bilene i Shanghai. Antar fokuset da vil være chassis, maleverksted og generell sammenstilling. Kanskje også produksjon av batteripakker - muligens med kinesiske celler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. november 2018, klokken 09:00
Kan virke som målet er 7000/uke i Fremont og 3000/uke i Shanghai, i løpet av 2019. Det er jo relativt lett for Tesla å bare sende alle Model 3 delene som de ellers skulle fått til Fremont til Shanghai, og så sette opp en litt improvisert fabrikk for sammenstilling av bilene i Shanghai. Antar fokuset da vil være chassis, maleverksted og generell sammenstilling. Kanskje også produksjon av batteripakker - muligens med kinesiske celler.

Det tror jeg er en god teori. Om de rekker å komme i en slik produksjon allerede i 2019 vet jeg ikke, men tror absolutt at de har skalert tilbake ambisjonene i USA for i stedet akselerere produksjonen i Kina. Som igjen henger sammen med økende proteksjonisme. Håper vi får noe mer info om Europafabrikk også snart. Er også spent på hva de gjør med Y. Kinafabrikken skal være kombinert Y og 3. «Alle» sier at Fremont nærmer seg maks kapasitet og Tesla må produsere Y et annet sted. Men mulig de kan dekke etterspørselen i amerika fra Fremont både for Y og 3 hvis de får på plass GA linjer både i europa og Kina ganske kjapt.

Glan

Tipper det i fremtiden kan bli levert kinesiskproduserte teslaer til europa.
Mye billigere å produsere der enn i europa.
Tror ikke vi skal ha for store håp om noen giga factory i europa med det første.

Amoss

Sitat fra: Glan på onsdag 07. november 2018, klokken 21:29
Tipper det i fremtiden kan bli levert kinesiskproduserte teslaer til europa.
Mye billigere å produsere der enn i europa.

Det som taler i mot dette er Elons motvilje til å frakte varer fra kontinent til kontinent. Ett av argumentene for GF-I var jo at de ikke bare skulle produsere batteripakkene og battericellene der, men også alle komponentene som går inn i battericellene, nettopp for å stoppe galskapen med deler som går verden rundt ett par ganger fra råvare til ferdige produkter.

Så nei, tviler på at vi vil se kinesiskbyggede Teslaer her i Europa (annet enn privatimport evnt.).

Dette er også ett argument for at vi nettopp kommer til å se en GF også her i Europa. Men tidshorisonten for denne er det litt vanskeligere å si, så godt mulig du har rett i "med det første" - avhengig av definisjonen du bruker for "med det første"...
Model S 85D

Magnus Hansen

Nå er det vel også toll på kinesiske biler importert til EU?

Amoss

https://www.tek.no/artikler/tesla-sikter-pa-7000-model-3-enheter-i-uka-for-desember/451460
Sitat
Tesla sikter på 7000 Model 3-enheter i uka før desember
Nå avslører en intern e-post sendt ut av Teslasjefen Elon Musk at de sikter på en produksjon på 7000 Model 3-enheter på én uke. Dette håper han er mulig allerede før desember.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 19. november 2018, klokken 09:52
https://www.tek.no/artikler/tesla-sikter-pa-7000-model-3-enheter-i-uka-for-desember/451460
Sitat
Tesla sikter på 7000 Model 3-enheter i uka før desember
Nå avslører en intern e-post sendt ut av Teslasjefen Elon Musk at de sikter på en produksjon på 7000 Model 3-enheter på én uke. Dette håper han er mulig allerede før desember.
Står i en viss kontrast med Bloomberg


Roy Aasen

Lite lovende, hvis Bloomberg har rett.

Counterpointer

Bloomberg pleier å ligge etter utviklingen. Problemet er vel at tendensen faller av og ikke stiger, ifølge grafen deres.

Svolar


Det kan skyldes andre VIN (europa/asia)

S4e

Bir det feil å håpe at dette kan hjelpe på tempo i leveranser til det norske markedet? I hvertfall hvis mange som har reservert er fra Kina?

https://electrek.co/2018/11/27/tesla-sales-crashed-china-trade-war-price-drop/
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

georglu

Sitat fra: S4e på tirsdag 27. november 2018, klokken 19:44
Bir det feil å håpe at dette kan hjelpe på tempo i leveranser til det norske markedet? I hvertfall hvis mange som har reservert er fra Kina?

https://electrek.co/2018/11/27/tesla-sales-crashed-china-trade-war-price-drop/

Jeg tipper mest av alt at det får Tesla til å forsere byggingen av fabrikken så langt det er mulig og at produksjonen i Shanghai kommer midlertidig på plass allerede i 2019. Samtidig har de allerede kuttet kraftig i de kinesiske prisene, så de er tydeligvis villig til å kutte (midlertidig) i marginene for å fortsatt ha et visst marked for bilene sine i Kina.

Jeg håper også en fortgang i planene om en Europa-fabrikk. Det vil helt klart lette fremtidig leveranser av Model 3 til Europa og legge mindre press på Fremont-fabrikken, men tviler på at vi ser noen produksjon av Model 3 i Europa før tidligst i 2020 eller 2021.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

jorgror

Sitat fra: S4e på tirsdag 27. november 2018, klokken 19:44
Bir det feil å håpe at dette kan hjelpe på tempo i leveranser til det norske markedet? I hvertfall hvis mange som har reservert er fra Kina?

https://electrek.co/2018/11/27/tesla-sales-crashed-china-trade-war-price-drop/
Jeg har tenkt samme tanker som deg. Mye tyder på at Norge vil få mange Model 3 tidlig, eller det er hva jeg har overbevist meg selv om.   


Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA