Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. oktober 2018, klokken 10:42

Men informasjonen henger ikke helt på greip. Det står

«
Leveringstid

12-18 måneder

Mens vi øker produksjonen, har Model 3-reservasjoner i dag et estimert leveringstidspunkt tidlig i 2019.»

Jeg tror leveringstid kommer mye an på hvilken konfigurasjon du ønsker. Vil tro se feks vil prioritere ferske Performance ordre høyt.

Enig i det med Performance. Det med tidlig 2019 gjelder nok bare begynnelsen på tidlige reservasjoner. Jeg er helt sikker på at en ikke Tesla eier med en reservasjon av Longe Range idag ikke får bilen i nærheten av 'tidlig 2019'

Personlig så tror jeg det er mange flere reservasjoner i Norge enn de 10-15000 som en del her inne tror. Tror det er nærmere det dobbelte, og jeg tror mesteparten vil bli tatt ut.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror at om man går for performance og reserverer i dag, så er det mulig man får bilen så tidlig som i mars. Men AWD/LR blir nok fort siste halvdel av 2019 om man reserverer i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: lerkarls på søndag 14. oktober 2018, klokken 06:54
Hei! Jeg har akkurat reservert en model 3. Hvor lang tid bør jeg beregne før bilen blir levert?
Jeg vurderer denne "extended" version hvis jeg kan få den raskere. Er et fastsatt pris for denne?

Akkurat like lenge som de som reserverte 31 mars 2016. Etter midten av 2019 om Tesla har begynt leveringer utenfor Nord-Amerika innen den tid.

DagfinnN

Siden du er ny her kan det være på sin plass og informere om at dette svaret her kommer fra en person som omtrent ikke gjør annet enn å skrive negativt om Tesla.
Det er ikke godt å svare på det du spør om siden ingen bilmodell i historien har så mange forhåndsreservasjoner. Det vi vet i dag er at Tesla nettopp har produsert 100.000 av Modell 3. Hadde andre elbilprodusenter gjort dette, vill dette har vært fantastisk. "Problemet" er at det kanskje fortsatt er 300.000 som venter på sin bil. Derfor tar det nok tid fremdeles. Dette faktum er det noen som vinkler negativt for å sverte Tesla. Motivet vet de bare selv.
I dag produserer Tesla modell 3 med ca. 6000 biler i uka. Det forventes at produksjonstakten fortsetter å øke så det er ikke umulig at hele ventelista blir produsert i løpet av 2019.
Men så kan det hende at bilen slår fantastisk til i markedet, noe som gjør at enda flere bestiller. Dette vil jo i så fall være positivt for alt unntatt ventetiden.
Biler som kan måle seg med TM3 i rekkevidde og pris, produseres i langt lavere antall. Så uansett hva du vil bestille av biler som går i nærheten av 400 km pr. lading, må du nok regne med ventetid.
Unntaket er TMS og TMX som kan leveres på mindre enn 3 mnd. Men disse har jo sin pris.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

emurof

Sitat fra: Løve på søndag 14. oktober 2018, klokken 03:32Oppriktig imponert. Hadde som sagt null tro på at de skulle få det til. Nå gjenstår det å se om Tesla klarer å tjene penger.

De går sannsynligvis med overskudd i Q3.

Philip Marlowe

Jeg har fulgt med på denne: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Synes ikke det har vært noen særlig produksjonsøkning den siste tiden. Er denne Bloombergtrackeren til å stole på?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Magnus Hansen

#921
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 02. november 2018, klokken 12:16
Jeg har fulgt med på denne: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Synes ikke det har vært noen særlig produksjonsøkning den siste tiden. Er denne Bloombergtrackeren til å stole på?

Tesla har ikke sagt at det skal bli noe stor produksjonsøkning i nærmeste fremtid. De forandret kommunikasjonen på dette. Før var det snakk om kjappest mulig å komme seg opp til 10.000/uke. Nå snakkes det mer om fortsatt optimalisering i Fremont uten å gjøre veldig store investeringer. Det er vel kanskje delvis resultat av handelskrig og at man må belage seg på i større grad produsere i det markedet man selger. Så det kan nok hende produksjonen av model 3 nå er i nærheten å dekke den langsiktige etterspørselen i nord amerika. Og at fremtidig produksjonsvekst blir dekket av nye fabrikker i kina og Europa.

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 02. november 2018, klokken 12:44
Så det kan nok hende produksjonen av model 3 nå er i nærheten å dekke den langsiktige etterspørselen i nord amerika. Og at fremtidig produksjonsvekst blir dekket av nye fabrikker i kina og Europa.

Mulig du har rett ang. Kina i det minste, og der prøver de å få igang produksjon alt til neste år. Men det er nok lenge til det blir noen seriøs produksjon i Europa - om du da ikke regner med "siste monteringene" i Tilburg. Så nei, de må nok øke produksjons-hastigheten i Fremont tilstrekkelig til å dekke behovet også i Europa de første årene.
Model S 85D

Tiger123

#923
Sitat fra: GOS på søndag 14. oktober 2018, klokken 11:08
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. oktober 2018, klokken 10:42

Men informasjonen henger ikke helt på greip. Det står

«
Leveringstid

12-18 måneder

Mens vi øker produksjonen, har Model 3-reservasjoner i dag et estimert leveringstidspunkt tidlig i 2019.»

Jeg tror leveringstid kommer mye an på hvilken konfigurasjon du ønsker. Vil tro se feks vil prioritere ferske Performance ordre høyt.

Enig i det med Performance. Det med tidlig 2019 gjelder nok bare begynnelsen på tidlige reservasjoner. Jeg er helt sikker på at en ikke Tesla eier med en reservasjon av Longe Range idag ikke får bilen i nærheten av 'tidlig 2019'

Personlig så tror jeg det er mange flere reservasjoner i Norge enn de 10-15000 som en del her inne tror. Tror det er nærmere det dobbelte, og jeg tror mesteparten vil bli tatt ut.

Ja da kan jeg være prøvekaninen:) Jeg reserverte for cirka en måneds tid siden, og kommer til å bestille en LR eller en Performance, sannsynligvis sistnevnte.

Må jo være optimist, så jeg tror jeg harn innen påske, senest St. Hans. Optimismen bygger også på den økende produksjonstakten. Skal ikke mange dagene med produksjon til for å dekke alle nordmenn som bestiller Performance. I tillegg tror jeg en del vil bestille MR og noen færre SR, og da sniker jeg meg foran alle disse:)

Og jeg gleder meg som en unge til mange ting; følelsen ved å hente ny bil, utforske Tesla for første gang, i en alder av 40+ å kjenne på en akselerasjon jeg aldri har kjent før.., og så blir det digg med DEN rekkevidden:)

noto

Tviler på at SR noensinne kommer til Norge eller andre steder utenom US og muligens Canada.

S4e

Bedriftsøkonomisk vil det være galskap å produsere varianter med mye lavere margin så lenge det er flere kjøpere enn en kan produsere på varianter med høyere margin...

Egoistisk tenkt håper jeg mange i køen ønsker standard, slik at de som ønsker LR+AWD+Premium f.eks. får bil først  ;)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

trykkertor

Sitat fra: Tiger123 på fredag 02. november 2018, klokken 22:28
Skal ikke mange dagene med produksjon til for å dekke alle nordmenn som bestiller Performance. I tillegg tror jeg en del vil bestille MR og noen færre SR, og da sniker jeg meg foran alle disse:)
Produksjon er en ting. Men vi har ikke forhandlernettverk til å handle så mange biler på én gang.
De blir nødt til å spre leveringene ut over et større tidsrom for at ikke servicesentrene skal knele.
Leverer Tesla tusenvis av biler på én måned, blir det bare fullstendig kaos.

Magnus Hansen

Sitat fra: trykkertor på lørdag 03. november 2018, klokken 09:15
Sitat fra: Tiger123 på fredag 02. november 2018, klokken 22:28
Skal ikke mange dagene med produksjon til for å dekke alle nordmenn som bestiller Performance. I tillegg tror jeg en del vil bestille MR og noen færre SR, og da sniker jeg meg foran alle disse:)
Produksjon er en ting. Men vi har ikke forhandlernettverk til å handle så mange biler på én gang.
De blir nødt til å spre leveringene ut over et større tidsrom for at ikke servicesentrene skal knele.
Leverer Tesla tusenvis av biler på én måned, blir det bare fullstendig kaos.

Midlertidige utleveringssentre er løsningen på akkurat det. Og det ble gjort av Tesla i USA

Magnus Hansen

#928
Sitat fra: Amoss på fredag 02. november 2018, klokken 16:40
Mulig du har rett ang. Kina i det minste, og der prøver de å få igang produksjon alt til neste år. Men det er nok lenge til det blir noen seriøs produksjon i Europa - om du da ikke regner med "siste monteringene" i Tilburg. Så nei, de må nok øke produksjons-hastigheten i Fremont tilstrekkelig til å dekke behovet også i Europa de første årene.


Men samtidig må man være litt edruelig i pengebruken. Tunge investeringer for å doble model 3 produksjon i Fremont er ikke lurt på lang sikt ds det vil gi for høy produksjonskapasitet i Nord-Amerika.  Elon Musk ble skkurt intervjuet på Recode og der forteller han om gradvis økning til 6000 og så 7000 i uka. Ikke noe snakk om 10.000 lenger.


Edit: intervjuet ligger på recode.net

Sitat
We're certainly over the hump on Model 3 production. For us, making 5,000 cars in a week for Model 3 is not a big deal. That's just normal. Now we're working on raising to 6,000 and then 7,000 Model 3s a week, while still keeping costs under control.


trykkertor

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 03. november 2018, klokken 15:35
Midlertidige utleveringssentre er løsningen på akkurat det. Og det ble gjort av Tesla i USA
Joda. Men lille Norge har en annen utfordring en USA.
Delene er langt unna. Verkstedskapasiteten dårlig.
Så med forsøk på masseutleveringer av TM3 på midlertidige utleveringssentre, så vet vi av erfaring at en gitt prosent biler blir ikke utlevert på grunn av feil som må rettes før kunden aksepterer bilen.
Så skal også en god sjatt biler settes opp på lister for tidlig feilretting, hvor kunden har akseptert mottak av nybilen, men funnet diverse uregelmessigheter.
Så når alle disse bilene er sendt ut innenfor kort tid, får servicesentrene en enorm pågang når de nogen lunde synkront møter behov for første service.

Tesla Norge vil ha alt å vinne på å dryppe TM3 forsiktig jevne doser, enn å prøve på en masseutlevering innen kort tidsrom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA