Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: CaZpaH på onsdag 18. april 2018, klokken 13:20
https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/musk-hever-produksjonsmaalet-for-model-3/24313221

Ser ut som at det gikk raskere å justere fabrikken enn planlagt og at de nå kan øke med ekstra skift og produksjon 24/7. Og samtidig har de nå justert estimatene til 6000 biler i uken allerede til juni.
Estimatet er vel ikke justert. I mailen skrev EM at de sikter på 6000 i teknisk kapasitet (dvs når linjen går), for å nå ett virkelig output på 5000. Det er en utnyttelse på 83% av teknisk kapasitet. Det er ganske høyt i.f.h.t. de produksjonslinjer jeg har vært med på å levere (ikke bilrelatert), men absolutt oppnåelig.

Ellers tror jeg de som antar fortsatt lineær økning i kapasitet er vel optimistiske. Skal de ikke i gang med en ny linje for å nå dette? I så fall vil produksjonstakten flate ut før den nye linjen er i gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#526
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:25
"We had this crazy, complex network of conveyor belts ... And it was not working, so we got rid of that whole thing," Musk told CBS.

Kilde; The Guardian
Ut fra egen erfaring vil jeg anta at problemet med conveyor belts er at en lang rekke av litt forskjellige deler ligger  etter hverandre. Hvis da beltene ikke er helt synkrone ved assemblypunktene, så blir det problemer, man må laste av feil deler for å få frem de riktige. Samtidig trenger kanskje den parallelle linjen de delene som blir lastet av.

Jeg antar da at de la om til trillevogner (carts), som gir mer "random access" til deler. Fra CBS videoene ser disse ganske manuelle ut, men jeg antar at planen er å bruke mer selvkjørende vogner (AGV carts, ), som de allerede har endel av.
https://youtu.be/f0P1Ikyz8To
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Bloomberg tracker ligger fast på ca 2600 pr uke de siste ukene. Vet det ikke er offisielle tall og antagelig ligger litt i etterkant, men skal de nå 5000 før juli må vel antall pr uke snart stige litt?

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. april 2018, klokken 12:26
Bloomberg tracker ligger fast på ca 2600 pr uke de siste ukene. Vet det ikke er offisielle tall og antagelig ligger litt i etterkant, men skal de nå 5000 før juli må vel antall pr uke snart stige litt?

Nå var det akkurat - var det ikke sist uke? - en produksjonsstopp for å justere produksjonslinjen. Bør kunne forvente en økning i etterkant av dette - og det har vel neppe blitt fanget opp av Bloomberg enda. I tillegg nevnes det en økning til 3 skift som i seg selv bør medføre en økning.

Ny produksjonsstopp med justeringer er blitt nevnt i slutten av mai?  Vil evnt. forvente en økning også i etterkant av dette.
Model S 85D

Counterpointer

Mulige forklaringer dette. Men en økning må snart komme hvis de skal klare målsetningen. Helst bør de nå overlevere siden de øker til tre skift (som åpenbart ikke var planlagt originalt ).

Espen Hugaas Andersen

#530
Ser man bakover så er utviklingen noe slik:

Uke 13: 2020
Uke 14: 2070
Uke 15: 2250 (disse tre ukene er kjent utifra eposten til musk*)
Uke 16: ~500 (fabrikken stengt fra og med onsdag til og med søndag)
Uke 17: ~1000-1500 hittil (estimert utifra aktivitet på fabrikken)

* https://electrek.co/2018/04/17/tesla-model-3-production-goal-6000-units-per-week/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. april 2018, klokken 14:38
Mulige forklaringer dette. Men en økning må snart komme hvis de skal klare målsetningen. Helst bør de nå overlevere siden de øker til tre skift (som åpenbart ikke var planlagt originalt ).

Som nødvendigvis må gjøre produksjonen merkbart dyrere enn planlagt. Marginene må nok skvises.

Hvor lang tid har Tesla på seg på å få opp volumet før pengepungen er tom? (Og så må folk lære seg å lese spørsmål som spørsmål og ikke som trolling... Gi meg heller et seriøst svar enn å tilte totalt i vinkel).

Espen Hugaas Andersen

#532
Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 09:47
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. april 2018, klokken 14:38
Mulige forklaringer dette. Men en økning må snart komme hvis de skal klare målsetningen. Helst bør de nå overlevere siden de øker til tre skift (som åpenbart ikke var planlagt originalt ).

Som nødvendigvis må gjøre produksjonen merkbart dyrere enn planlagt. Marginene må nok skvises.
Marginene vil neppe påvirkes spesielt merkbart. Det har nok alltid vært slik at Tesla måtte gå til tre skift for å kunne produsere 5000+ biler per uke. Det er ikke unormalt på en bilfabrikk å ha flere skift. Men noe mer arbeidsinnsats per bil er nok naturlig, med redusert automatisering. Sier vi 10 arbeidstimer ekstra per bil ved 20 USD/time (altså 1200 ekstra ansatte ved 5000/uke), så er det 200 USD. Det vil redusere marginen fra 25% til ca 24,5%. (Antatt snitt på 25% margin ved ASP på 42k USD.)

Sitat fra: Løve på fredag 27. april 2018, klokken 09:47Hvor lang tid har Tesla på seg på å få opp volumet før pengepungen er tom? (Og så må folk lære seg å lese spørsmål som spørsmål og ikke som trolling... Gi meg heller et seriøst svar enn å tilte totalt i vinkel).
De bør få det til i 2018, ellers må de hente inn mer penger.

Men det at de er opp på 2000-3000 per uke er veldig positivt, da renner ikke pengene ut så fort. Om de klarer å opprettholde denne takten 12 uker per kvartal så kan det hende de ikke må hente inn mer penger før sommeren 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

De har vel kontantreserver til å holde det gående i flere kvartaler til. Det er neppe noe problem for dem å hente inn mer penger heller, hvis det skulle bli nødvendig.

Her er en artikkel og video om emnet:

https://www.teslarati.com/tesla-cash-burn-building-the-future/

moonbuggy

Sitat fra: emurof på fredag 27. april 2018, klokken 09:59
De har vel kontantreserver til å holde det gående i flere kvartaler til. Det er neppe noe problem for dem å hente inn mer penger heller, hvis det skulle bli nødvendig.

Her er en artikkel og video om emnet:

https://www.teslarati.com/tesla-cash-burn-building-the-future/
Det er en fare for Tesla. Goodwill og teflon effekten til Musk varer ikke evig. Skyves inntjening videre inn i fremtiden, vil tingene snu fort. Forventningene har vært og er skyhøye. Innfrir man ikke, raser det fort.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-25/tesla-teardown-uncovers-tech-prowess-production-shortcomings
Nå har munro plukket bilen fra hverandre og slakter mekanikken i bilen. For tung, klumsete, dårlig design og lite egnet for automasjon. Til gjengjeld skryter de av batteriet og elektronikken.
Produksjonstakt er en ting, men må også holde kostnader under kontroll og produsere en bil uten store mangler som krever store utlegg i garantitiden...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: moonbuggy på fredag 27. april 2018, klokken 10:37Nå har munro plukket bilen fra hverandre og slakter mekanikken i bilen. For tung, klumsete, dårlig design og lite egnet for automasjon. Til gjengjeld skryter de av batteriet og elektronikken.
Produksjonstakt er en ting, men må også holde kostnader under kontroll og produsere en bil uten store mangler som krever store utlegg i garantitiden...
Du overdriver litt det de har sagt. De har sagt at karosseriet er tyngre enn det trenger å være, noe som sikkert er riktig, ettersom Tesla forsøker å lage verdens tryggeste bil. Og fortsatt er ikke vekten så dårlig, Model 3 LR veier 1730 kg, mens BMW 340i veier 1680 kg. Der skiller det altså bare 50 kg.

Og de syns det er dårlig kvalitet på panelgap o.l, noe som i all hovedsak er fikset på nye biler.

Det er også ting de ikke helt skjønner hvorfor de er gjort på en gitt måte, men det betyr ikke at det er gjort feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: moonbuggy på fredag 27. april 2018, klokken 10:37
Nå har munro plukket bilen fra hverandre og slakter mekanikken i bilen. For tung, klumsete, dårlig design og lite egnet for automasjon. Til gjengjeld skryter de av batteriet og elektronikken.
Så nettopp den lange videoen om dette


https://youtu.be/CpCrkO1x-Qo

Har absolutt sansen for Munro og han tilnærming.

Er enig i din gjengivelse av hva de konkluderer. Selv brukte de utrykket «dinosaurteknologi» om det mekaniske og produksjonsmessige, som de synes Tesla er tildels ekstremt dårlige på (i likhet med veldig mange amerikanske bilprodusenter). De har også sammenlignet med Kia, som for noen år siden var katastrofalt dårlige, men nå har den bilen med minst feil (Niro). Dette er med andre ord ting som er mulig å rette opp i. Noe de har klart med både S og X.

Når det gjelder elektronikken er de jo helt over seg i forhold til den, og det er jo her Tesla har den store fordelen! Slik jeg tolker dem er det ikke noen andre som er tilsvarende på elektronikkvalitet i bilbransjen.

Min tolkning er at tilstanden var litt (eller kanskje mye) dårligere teknisk i starten, men er mulig å rette opp og dette holder de på med.

Jeg er veldig spent på hvor godt de klarer å nå 5000 grensa i juli.

Løve

Ser ut som om det å tjene penger på Model 3 skyves ut i fremtiden. Som ikke trenger å være et stort problem. Men så er spørsmålet hvilket fokus Tesla skal velge. Høyere fart eller bedre kvalitet?

Høyere fart vil gi penger i kassen fort, mens det vil rive i stykker inntrykket av Tesla som bilprodusent. Det Tesla har som er beundringsverdig er batteripakken og drivverket, resten av bilen er ærlig talt godt under nivået av en fossilbil i samme prisklasse ut fra fabrikk. Vil dette ødelegge for fremtidige salg av teslabiler?

Hvis en velger å bygge en mer solid og godt utført bil, så vil det ta mye lenger tid å få opp farten. Da vil en nok trenge mer penger. Investorer og folk som venter i kø vil bli utålmodige. Mens de som får en bra bil til en for så vidt billig penge vil bli gode ambassadører for merket.

Det er en tøff balansegang som det virker som om ikke Elon er den rette å gjennomføre og kommunisere. Fyren er visjonær og har fått til mye, men han er også en fjomp en ikke tar helt på alvor når han snakker. Så får vi se hvor Tesla ender opp til slutt. Jeg tror ikke de går over ende, men de kommer til å slite kraftig om de ikke er betydelig mer solide innen 2020 er over. Da ender det nok med oppkjøp fra noen som vil ha batteriteknologien.

Espen Hugaas Andersen

Tesla forventer å drive med profitt og positiv kontatstrøm i Q3. Det forutsetter altså at produksjonen av Model 3 er oppe i området 5000/uke.

Tviler sterkt på at det er planer om å endre spesielt mye på Model 3. Den sitter veldig bra på veien, har masse krefter og den er trygg. De som har fått bilen er i all hovedsak veldig fornøyde. Hvorfor endre noe da?

Tesla forventer at de skal klare å produsere den med 25% margin, og jeg har ikke sett noe som tilsier at de ikke skulle klare det. Jeg vet Munro tviler på at de klarer å tjene penger på Model 3 solgt til 35k USD. Men han virker skeptisk til graden av automatisering, og de har så klart ikke innsikt i f.eks kostnaden av batteriene. Jeg tror ikke han har tilstrekkelig innsikt i økonomien til Tesla for å kunne si noe slikt med noen som helst slags sikkerhet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2018, klokken 12:12
Tesla forventer at de skal klare å produsere den med 25% margin, og jeg har ikke sett noe som tilsier at de ikke skulle klare det. Jeg vet Munro tviler på at de klarer å tjene penger på Model 3 solgt til 35k USD. Men han virker skeptisk til graden av automatisering, og de har så klart ikke innsikt i f.eks kostnaden av batteriene. Jeg tror ikke han har tilstrekkelig innsikt i økonomien til Tesla for å kunne si noe slikt med noen som helst slags sikkerhet.

Det er på sin plass og stille spørsmål om automatisering. Elon Musk har til stadighet fortalt verden om Alien Dreadnought. Helautomatiserte fabrikklinjer hvor mennesker ikke klarer å holde følge med på tempoet og at dette er en viktig ingrediens for å gjøre Tesla til et unikt selskap. Og så plutselig har han fått tilbake troen på mennesker og skal ansette masse mennesker.

SitatTesla (TSLA, +1.70%) CEO Elon Musk thinks he can make his company as valuable as Apple (AAPL, +0.76%)—by "going at the machine that makes the machine."
.....

"I think this is just going to be a very difficult thing for other manufacturers to copy," Musk said. "I don't know what to do if I were in their position."

Hva skjedde med dette? Og hvorfor skal vi tro at Tesla kommer til å forbli unikt best på batterier når hele verden blir elektrifisert?

Jeg har tro på at Tesla blir en viktig bilprodusent, men at de skal kunne holde marginer enn resten av bransjen har jeg mindre tro på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA