Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Counterpointer

Det hadde vært både hyggelig og på tide at Tesla kunne overlevere på produksjonstall !

Magnus Hansen

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. april 2018, klokken 01:27
Er det ikke så at de er i ferd med å skulle utvide bygningsmassen i Fremont?  Om jeg ikke husker helt feil så skulle disse nye bygningene der være klare rundt 2019/2020. Jeg har hele tiden nærmest forutsatt at disse bygningene skulle huse Model Y produksjonslinjene, da de eksisterende byggene skulle være tilstrekkelig for å klare opp i mot 500k Model 3 biler...

Model Y får de ikke plass til i Freemont med de ambisjonene Tesla har. Det har blitt spekulert i om at de kan bygge Model Y linje som utvidelse av Gigafactory 1. Så har de drivverk, batterier og bilproduksjon samme sted.

En annen mulighet er at de bygger nye fabrikker utenfor USA som er kombinasjon av Y og 3. Så kan Freemont bygges om til også å bli kombinasjon av Y og 3, men tviler på at det er spesielt gunstig. Da burde den vært bygd opp slik fra starten. Men hvem vet.. Uansett høres det urealistisk med produksjonsstart i slutten av 2019. Først må det bygges fabrikk..

ludwig_holberg

På tide at Tesla bygger fabrikk i Europa. Pga Trump er det ørkenvandring i amerikansk elbilpolitikk de neste 3-7 år.

Counterpointer

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. april 2018, klokken 15:16
På tide at Tesla bygger fabrikk i Europa. Pga Trump er det ørkenvandring i amerikansk elbilpolitikk de neste 3-7 år.
Please la det bli tre og ikke sju........   

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. april 2018, klokken 15:25
Please la det bli tre og ikke sju........   

Personlig anser jeg det som totalt usannsynlig at det blir mer enn 3 :p  Men på den annen side anså jeg det også som totalt usannsynlig at han ville få 4 i utgangspunktet :p

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 12. april 2018, klokken 15:07
Model Y får de ikke plass til i Freemont med de ambisjonene Tesla har.

Helt sant at det ikke blir plass til dette i dagens bygningsmasse i Fremont (kun 1 e) og ingen andre fabrikklokaler - altså med tanke på de ambisjonene Tesla har.

Men som jeg altså alt har påpekt så har Tesla alt fått tillatelse til å utvide denne bygningsmassen ganske så betydelig, og denne utvidelsen er - om jeg husker rett - sagt at vil komme i tidsrammen 2019-2020. Litt usikker på hvor stor denne utvidelsen er, men den er betraktelig. Kanskje ikke fullt ut dobling? Men ikke så langt i fra.

Så jeg tror fortsatt at det er mulig å produsere 100k S+X, samt 500k 3 og i det minste ett par-tre hundre k med Y ved dette anlegget når utvidelsene er ferdige.

I tillegg har de også snakket en del om flere fabrikker andre steder, som i Europa og Kina/Asia. Ambisjonene for Model Y er neppe 500k i 2020, så *litt* tid har de enda på seg. Med en fabrikk i Europa og en i Asia som hver seg produserer kanskje 300k kombinert 3 og Y vil de ikke lengre ha behov for å produsere mer enn kanskje 600k 3+Y ved Fremont. Med de varslede utvidelsene av byggemassen der så bør i alle fall ikke det være noe problem.

Ja, på sikt trenger de flere fabrikker også i USA, men da snakker vi om Semi eller Pickup eller andre idag ukjente modeller. GF-I trenger de til å produsere batterier først og fremst. Greit med enkelte deler som motorer etc, men har 0 tro på at det blir bilproduksjon på denne fabrikken. Da måtte det evnt. vært en ny fabrikk bygget i nærheten av GF-I. Men tror strengt talt heller ikke  på dette.

Lokalisering av fremtidige bilfabrikker/bil+batterifabrikker for Tesla i USA?  Holder da en knapp på at de overtar noen forlatte fabrikker nær Detroit. Evnt. (nært) Texas for Pickup'en, dersom Texas åpner for at de kan selge bilene sine der. Ellers er det visst i sørstatene man får mest incentiver for å bygge fabrikker?



Model S 85D

Magnus Hansen

Googlet litt og fant referanse til dobling av størrelsen. Men det er i ferd med å fullføres og for å produsere model 3. Kan ikke se det skal dobles igjen? Det tror jeg ikke det er fysisk plass til. Det er ganske trangt og tett allerede i området. Dessuten er det allerede utfordringer med logistikken inn og ut pga at hele området er tett bebygd

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2017/07/18/tesla-giant-structure-fremont-factory/amp/

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 12. april 2018, klokken 22:29
Googlet litt og fant referanse til dobling av størrelsen. Men det er i ferd med å fullføres og for å produsere model 3. Kan ikke se det skal dobles igjen? Det tror jeg ikke det er fysisk plass til. Det er ganske trangt og tett allerede i området. Dessuten er det allerede utfordringer med logistikken inn og ut pga at hele området er tett bebygd

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2017/07/18/tesla-giant-structure-fremont-factory/amp/

Så følger du linken i den artikkelen "Tesla first introduced the expansion plan last year". Så ser du at den biten som de startet å bygge i fjor var den lille biten som er markert som "12" i oversikten over planen, og kanskje en liten del av "8" og grunnarbeide for "9". En bitteliten del av de planlagte utvidelsene - og ingen tegn på at de har startet med noen av de andre på oversiktsbildene i den artikkelen.

Fremont fabrikken produserte 500k biler i året før den ble kjøpt av Tesla. Elon mener at de skal kunne klare å bygge i overkant av det samme antallet i de samme bygningene - UTEN å bygge noe nytt. 500k Model 3 + 100k S+X er så vidt jeg har forstått planen.

Joda, man *kan* argumentere for at utvidelsene av Fremont er for å produsere *mer* enn 500k Model 3 i året, og det kan være rett, dersom man ser for seg at Tesla vil bygge 1 million TM3 i året i Fremont + 100k S+X.

Men jeg holder da fortsatt på at de dimensjonerer fabrikken til å kunne produsere 500k TM3 + 500k TMY + 50k TMS + 50k TMX (alle tall er runde ca tall).

For å øke produksjonen av TM3 og/eller TMY utover 500k i året vil jeg tro de heller satser på andre fabrikker - f.eks. de omtalte fabrikkene de planlegger i Europa og Asia - eller andre steder for den sak skyld.

Nå er det mange likheter mellom TMS og TMX så de bygges i dag mer eller mindre på de samme produksjonslinjene. TMY er også ment å bli bygget på den samme plattformen som TM3, så høyst sannsynlig kan de tildels bruke de samme produksjonslinjene og på den måten skifte produksjonen i den ene eller den andre retting alt etter hvilken modell de har størst behov for å produsere i øyeblikket. Denne fleksibiliteten får de ikke dersom de bygger TM3 og TMY på forskjellige lokalisasjoner. Så nei, jeg påstår ikke at det aldri vil bli produsert TM3 i de nye byggingene, eller TMY i de gamle for den sak skyld. Men arealmessig så skal altså de eksisterende være tilstrekkelige for TM3 og nybyggene passende for TMY.
Model S 85D

Magnus Hansen

#487
Sitat fra: Amoss på torsdag 12. april 2018, klokken 23:29

Så følger du linken i den artikkelen "Tesla first introduced the expansion plan last year". Så ser du at den biten som de startet å bygge i fjor var den lille biten som er markert som "12" i oversikten over planen, og kanskje en liten del av "8" og grunnarbeide for "9". En bitteliten del av de planlagte utvidelsene - og ingen tegn på at de har startet med noen av de andre på oversiktsbildene i den artikkelen.

Fremont fabrikken produserte 500k biler i året før den ble kjøpt av Tesla. Elon mener at de skal kunne klare å bygge i overkant av det samme antallet i de samme bygningene - UTEN å bygge noe nytt. 500k Model 3 + 100k S+X er så vidt jeg har forstått planen.

.....

Men jeg holder da fortsatt på at de dimensjonerer fabrikken til å kunne produsere 500k TM3 + 500k TMY + 50k TMS + 50k TMX (alle tall er runde ca tall).


Interessant. Du har tydeligvis satt deg bedre inn i dette enn meg. Får man plass i Fremont, så er det selvfølgelig litt mer realistisk med oppstart slutten av 2019. Men de skal jaggu sette i gang med utvidelse i nær fremtid. Det skal tross settes opp produksjonslinjer også. Og logistikken lokalt er fremdeles en utfordring. De har produserer visst seter i nærområdet, men det er  problemer med å få de fraktet frem på en smidig måte, så de vurderer å lage tunnel.. Med dobbelt så stor produksjon, er det noe som må tenkes nøye gjennom. Antar de i stor grad må basere seg på den toglinjen.

Ellers blir det interessant å se hva de velger av strategi for Y. De skal legge frem produksjonsplaner i høst, men har ikke sagt at de faktisk skal vise frem bilen. Velger de å gjøre som med 3? Vise tidlig og begynne å ta i mot reservasjoner? Eller vil de heller vente? Etterhvert som 3 produksjonen kommer opp i farta så er det jo lurere å selge den..

ludwig_holberg

Tipper Tesla gjør med Y som med Model 3 - lansering, tidlige reservasjoner, ambisjoner om rask oppskalering. Og så kommer de til å kunne si at med erfaringene fra Model 3, kommer det til å gå bedre denne gangen. Noe det helt sikkert også vil gjøre (selv om Model 3 må kunne sies å ha gått rimelig imponerende), selv om det ikke blir uten problemer og forsinkelser der også :)

ganton

For å være litt ryddig her høres det ut som om det er på tide å opprette et nytt delforum 'model Y'
:-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. april 2018, klokken 08:28
Og logistikken lokalt er fremdeles en utfordring. De har produserer visst seter i nærområdet, men det er  problemer med å få de fraktet frem på en smidig måte, så de vurderer å lage tunnel.. Med dobbelt så stor produksjon, er det noe som må tenkes nøye gjennom. Antar de i stor grad må basere seg på den toglinjen.

Men altså - utfordringene blir akkurat de samme om det blir produsert 50/50 TM3/TMY, eller om de går for 1M TM3. Uansett hvordan man snur og vender på saken så blir det enten det ene eller det andre av disse alternativene. Og det tar nok lengre tid før de er oppe i en produksjon av 1M TM3+TMY enn om de bare skulle fortsette å rampe opp TM3 i den samme fabrikken.



Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 13. april 2018, klokken 09:02
Tipper Tesla gjør med Y som med Model 3 - lansering, tidlige reservasjoner, ambisjoner om rask oppskalering. Og så kommer de til å kunne si at med erfaringene fra Model 3, kommer det til å gå bedre denne gangen. Noe det helt sikkert også vil gjøre (selv om Model 3 må kunne sies å ha gått rimelig imponerende), selv om det ikke blir uten problemer og forsinkelser der også :)

Helt enig. Men tviler litt på at det blir køer i butikkene med mulighet for å reservere usett denne gangen. De trenger ikke å bevise en så stor etterspørsel denne gangen, og en ny kø på 4-500k reservasjoner kan lett bli ett tveegget sverd. Så mindre hype denne gangen.

Det jeg er litt spent på er om de tillater en enkel overføring av TM3 reservasjoner til å bli TMY reservasjoner. En del som reserverte TM3 usett - inklusive meg - ble jo litt skuffet over at det ikke ble noen liftback-dør på TM3, og kan komme til at TMY kanskje heller blir ett mer fornuftig valg.


Sitat fra: ganton på fredag 13. april 2018, klokken 09:55
For å være litt ryddig her høres det ut som om det er på tide å opprette et nytt delforum 'model Y'
:-)

Absolutt. Dette er alt blitt foreslått, så får håpe forum admin også ser fornuften i dette.
Model S 85D


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på fredag 13. april 2018, klokken 12:03Men altså - utfordringene blir akkurat de samme om det blir produsert 50/50 TM3/TMY, eller om de går for 1M TM3. Uansett hvordan man snur og vender på saken så blir det enten det ene eller det andre av disse alternativene. Og det tar nok lengre tid før de er oppe i en produksjon av 1M TM3+TMY enn om de bare skulle fortsette å rampe opp TM3 i den samme fabrikken.
Det er bedre om de produserer 500k av hver. Model Y blir definitivt noe dyrere enn Model 3, altså tjener Tesla mer, og jeg vil tro de vil ha litt problemer med etterspørsel for 1 mill Model 3. (Kanskje går det bra, men det er mulig de må bruke penger på reklame, henvisningsprogrammer, gunstige lån, osv.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. april 2018, klokken 20:50
Det er bedre om de produserer 500k av hver. Model Y blir definitivt noe dyrere enn Model 3, altså tjener Tesla mer, og jeg vil tro de vil ha litt problemer med etterspørsel for 1 mill Model 3. (Kanskje går det bra, men det er mulig de må bruke penger på reklame, henvisningsprogrammer, gunstige lån, osv.)

Er enig med konklusjonen din, om enn ikke begrunnelsene dine :)

Min tanke er at om/når de når opp i slike produksjonstall så bør de heller ha egne fabrikker i Europa/Asia, slik at produksjonen i Fremont fabrikken i all hovedsak går det til amerikanske markedet. 1 mill 3+Y tror jeg ikke de vil ha noen større problemer med å få omsatt der. Er interessen for liten i de eksisterende markedene kan de lett utvide til Mellom- og Sør-Amerika.

Hvor stor interessen er/blir i Europa/Asia er jeg mer usikker på, men tror ikke de skal ha store problemer med å bli kvitt i alle fall 200-300k i hvert av markedene. Også her er det mange store markeder som enda ikke har noe distribusjon av biler fra Tesla, men som potensielt kan være interessert i disse bilene. (Antar Afrika kan få biler i fra Europa, om Tesla ikke ser seg tjent med egen fabrikk der på sikt.)
Model S 85D

Glan

Tror de fabrikkene i europa og asia er utsatt på ubestemt tid.
Asia kommer det nok en fabrikk nen tror ikke jeg vile satt penger på at det blir noen produksjon i europa med det første.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA