Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

ludwig_holberg

De sa de greide 1000-rate i slutten av desember, mens det over tid viste seg at den jevne takten likevel lå på ca 500. Når de nå sier de greier 2000-rate i slutten av mars, er det ikke usannsynlig om dette over tid viser seg å være en jevn takt på ca 1000-1500 når vi går inn i april. Det underbygges til en viss grad av hvor utfordrende økningen til 2000 beskrives der. Neppe mulig å nå 5000 i uken i slutten av Q2, men min spådom er at de når ca jevn takt på opp mot 3000 i uken ved overgangen Q2 - Q3, og at de greier å lage noen dager helt på slutten (akkurat som nå), hvor de kan skryte av en burst som gir en ukesrate opp mot 4000-5000.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 03. april 2018, klokken 15:39
De sa de greide 1000-rate i slutten av desember, mens det over tid viste seg at den jevne takten likevel lå på ca 500. Når de nå sier de greier 2000-rate i slutten av mars, er det ikke usannsynlig om dette over tid viser seg å være en jevn takt på ca 1000-1500 når vi går inn i april. Det underbygges til en viss grad av hvor utfordrende økningen til 2000 beskrives der. Neppe mulig å nå 5000 i uken i slutten av Q2, men min spådom er at de når ca jevn takt på opp mot 3000 i uken ved overgangen Q2 - Q3, og at de greier å lage noen dager helt på slutten (akkurat som nå), hvor de kan skryte av en burst som gir en ukesrate opp mot 4000-5000.
Måten de har sagt det nå tyder på at det er mindre overdrevent enn før.

Sammenlign: "In the last seven working days of the quarter, we made 793 Model 3's, and in the last few days, we hit a production rate on each of our manufacturing lines that extrapolates to over 1,000 Model 3's per week."

Med: "In the past seven days, Tesla produced 2,020 Model 3 vehicles. In the next seven days, we expect to produce 2,000 Model S and X vehicles and 2,000 Model 3 vehicles."

Altså, denne gangen har Tesla har faktisk produsert 2020 Model 3 på sju kalenderdager, mens sist produserte de 793 Model 3 på de siste sju arbeidsdagene (kanskje ni kalenderdager?). De sier også at takten ikke skal synke de neste sju dagene.

Dette er mye klarere tale fra Tesla. Men når det er sagt, jeg tør fortsatt ikke håpe på mer enn 2000/uke i snitt over Q2, altså 24.000 Model 3 totalt i Q2. Jeg tror ikke de har stengt ned produksjonslinjen for oppdateringer for siste gang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ludwig_holberg

Det er litt klarere tale, men rommet for kreativ bokføring er fremdeles stort.

Men ser som sagt altså for meg at man ikke er like fjernt fra virkeligheten denne gangen; 1000-1500 kanskje i jevn takt, mao over eller godt over halvparten av estimatet, og ikke godt under halvparten av estimatet som var tilfelle i januar.

Øyvind.h

Tesla hevder 2000 produsert forrige uke, og at de kommende uke vil produsere 2000 av M3 og 2000 S/X.

Det betyr at M3 nå passerer S og X i volum.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

En annen interessant sak jeg så var at de snakket om *flere* stopp av produksjonen for å oppgradere utstyr. Har oppfattet det slik at de som har prøvd å følge med på produksjonstakten til slutt fikk med seg *ett* stopp, men ikke at det hadde vært flere?  Dette kan være med på å forklare både de lave anslagene man har fått ved å følge med på VIN, og det lave gjennomsnitts-tempo. Dette tilsier altså at produksjonen - når den ikke var stoppet - holdt en høyere produksjonstakt enn det som har blitt fanget opp.

Hvor mange stopp det er snakk om, eller hvor lenge de har vært, vet vi ikke.
Model S 85D

gigafactory

1542 TM3 levert i Q4 '17, 8180 levert i Q1 '18. Hadde vært kult med 25 000+ leverte i Q2.

Den kan ikke komme til Norge fort nok.

Counterpointer

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 03. april 2018, klokken 16:32
1542 TM3 levert i Q4 '17, 8180 levert i Q1 '18. Hadde vært kult med 25 000+ leverte i Q2.

Den kan ikke komme til Norge fort nok.
Hovedretningen på produksjonstakt er positiv, mer positiv enn sist. Dette er bra, men jeg synes enda det er for tidlig å si at dette tilsier raskere (eller senere) levering av Model3 til Norge.

S kurven må fortsette videre rett opp for at det norske markedet skal dukke opp på horisonten. Dette datagrunnlaget er for kort til å predikere det desverre.

Generell produksjonstakt må opp og både dual motor og short range må komme før Europa står på leveringskartet. Sen 2018 tidlig 2019 er fremdeles leveringshorisont basert på dette.

georglu

Hvis man skal ta tallene til Bloomberg for god fisk (og de har truffet bra til nå), så ser jo dette ganske lovende ut:

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Teslanomics har også plottet inn ferske tall i sin modell for hvor mange Model 3 som kan bli laget i 2018:


https://youtu.be/ObuDLy6d5l0

Jeg er positiv til at Tesla klarer å nå 5000 biler pr uke omkring slutten av Q2. De er inne i en bratt kurve i opprampingen nå!

Og i tillegg lover Elon Musk D i juli (kan vi håpe på P på samme tid?). Dette lover bra!
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Counterpointer

#473
Siden det ikke er noen egen tråd for produksjon av Model Y.

Hvis den lanseres nå, presenteres til høsten og skal starte produksjon sent 2019, er ikke det bare å legge opp til nye utsettelser og krøll. Det blir jo ikke noe ledig kapasitet på Freemont og Modell 3 vil fremdeles rampe opp?

Det er vel ikke sannsynlig at de struper Model 3 produksjon for å lage Y?

https://electrek.co/2018/04/11/tesla-reportedly-targets-november-2019-model-y-production/

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. april 2018, klokken 00:21
Det blir jo ikke noe ledig kapasitet på Freemont og Modell 3 vil fremdeles rampe opp?

Det er vel ikke sannsynlig at de struper Model 3 produksjon for å lage Y?

Er det ikke så at de er i ferd med å skulle utvide bygningsmassen i Fremont?  Om jeg ikke husker helt feil så skulle disse nye bygningene der være klare rundt 2019/2020. Jeg har hele tiden nærmest forutsatt at disse bygningene skulle huse Model Y produksjonslinjene, da de eksisterende byggene skulle være tilstrekkelig for å klare opp i mot 500k Model 3 biler...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. april 2018, klokken 01:27
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. april 2018, klokken 00:21
Det blir jo ikke noe ledig kapasitet på Freemont og Modell 3 vil fremdeles rampe opp?

Det er vel ikke sannsynlig at de struper Model 3 produksjon for å lage Y?

Er det ikke så at de er i ferd med å skulle utvide bygningsmassen i Fremont?  Om jeg ikke husker helt feil så skulle disse nye bygningene der være klare rundt 2019/2020. Jeg har hele tiden nærmest forutsatt at disse bygningene skulle huse Model Y produksjonslinjene, da de eksisterende byggene skulle være tilstrekkelig for å klare opp i mot 500k Model 3 biler...
Derfor lurer jeg på om vi har den samme potensielle situasjonen med Y som de nå har med 3?
Da er et best case scenario for levering av Y i Norge 2020-2021...

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. april 2018, klokken 09:21
Sitat fra: Amoss på torsdag 12. april 2018, klokken 01:27
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. april 2018, klokken 00:21
Det blir jo ikke noe ledig kapasitet på Freemont og Modell 3 vil fremdeles rampe opp?

Det er vel ikke sannsynlig at de struper Model 3 produksjon for å lage Y?

Er det ikke så at de er i ferd med å skulle utvide bygningsmassen i Fremont?  Om jeg ikke husker helt feil så skulle disse nye bygningene der være klare rundt 2019/2020. Jeg har hele tiden nærmest forutsatt at disse bygningene skulle huse Model Y produksjonslinjene, da de eksisterende byggene skulle være tilstrekkelig for å klare opp i mot 500k Model 3 biler...
Derfor lurer jeg på om vi har den samme potensielle situasjonen med Y som de nå har med 3?
Da er et best case scenario for levering av Y i Norge 2020-2021...

Tipper vi kan benytte følgende formel for når første Model Y setter sine hjul på norsk jord.

Ty = T3 + N.

Ty - tidspunkt første kundelevert Model Y i Norge
T3 - tidspunkt første kundelevert Model 3 i Norge
N  - antall måneder.

Mitt tips er at N = 30 (2.5 år)

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. april 2018, klokken 09:21
Derfor lurer jeg på om vi har den samme potensielle situasjonen med Y som de nå har med 3?
Da er et best case scenario for levering av Y i Norge 2020-2021...

Vel, med produksjonsoppstart i november 2019 så anser jeg det helt umulig at vi får bilene hit før i 2020, det er jeg helt enig med deg i ;)  Vi så at det tok ca 1 år fra produksjonsoppstart til norske leveranser for Model S, og blir etter alle solemerker nærmere 1 ½ år for Model 3 (husker ikke hvor lang tid det tok for Model X), så 2021 for norske biler høres ikke urimelig ut, selv om det er lov å håpe at de første kommer høsten 2020.

Men fortvil ikke, vi vil garantert få "spåmenn" i trådene her som vil predikere både 2024 og 2025 for de første leveransene!  ;) (... og dette er *min* spådom)
Model S 85D

ludwig_holberg

Forøvrig indikerer Bloomberg-trackeren en stadig oppadstigende kurve, og at man nå er over i 3000 Model 3 i uken. Dette er fortsatt bare foreløpige indikasjoner, men de har vært pålitelige så langt. Det er veldig bra isåfall.

georglu

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 12. april 2018, klokken 11:19
Forøvrig indikerer Bloomberg-trackeren en stadig oppadstigende kurve, og at man nå er over i 3000 Model 3 i uken. Dette er fortsatt bare foreløpige indikasjoner, men de har vært pålitelige så langt. Det er veldig bra isåfall.

Fortsatt kun 2332 biler pr uke (i skrivende stund). Over 3000 er antatt trend for fremtiden og noe spekulativt, men de treffer ganske godt. Godt mulig vi ser antatte produksjonstall over 3000 snart.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA