Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:34
Dette er ment å være et selskap med hypervekst som det skrives.

Ja at Tesla står foran nye solide hopp i produksjonsvolum er det vel ingen tvil om?

Etter å ha fulgt oppskalering av både S og X tett er jeg helt sikker på at oppskalering av Model 3 ikke vil gå knirkefritt. Forsinkelser er Teslas mellomnavn. Uten at det endrer noe som helst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Per i dag har man ikke noe data som tilsier at de er mer enn 1 mnd forsinket. Det er heller ikke umulig at forsinkelsen kan hentes inn senere, slik at det fortsatt er mulig å nå 5k/uke i desember.

Vi får bare vente og se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Det spesielle med Tesla er  at de lanserer så tidlig og lover mye.
Hva vet vi f.eks om Ramp up for Leaf eller i-pace? Det er en grunn til at andre produsenter ikke går ut med disse tallene før de har ganske full kapasitet vil jeg tro. Disse 3erne som lages nå er vel det andre kaller før-serie/preproduksjon. Hvor mange Ioniq/Ampera-E lages pr måned egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lunitiks

Dakkar, han prøvde visst å hente seg litt inn her men kombinasjonen "not on track" og "so far & counting" kjøper jeg ikke  :police: 

Fyren lager gode videoer så man får la det passere  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kristian O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 12:04
Per i dag har man ikke noe data som tilsier at de er mer enn 1 mnd forsinket.
Det er grenser for hvor store forsinkelser man kan pådra seg på  mnd. En mnd er sånn sett ganske mykje. ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 16:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 12:04
Per i dag har man ikke noe data som tilsier at de er mer enn 1 mnd forsinket.
Det er grenser for hvor store forsinkelser man kan pådra seg på  mnd. En mnd er sånn sett ganske mykje. ::)

Sant nok, men ikke desto mindre var det enkelte tunger her som mente at de hadde klart å få til en 6 måneders forsinkelse på denne ene måneden ;)  Og det er vel i det lyset man bør lese hva du siterte...
Model S 85D

Knut Røe

En forsinkelse kommer sjelden alene. Følgefeil osv...
Men jeg ser jo hvor dere kommer fra, ALT tolkes i beste mening og man klamrer seg til ethvert halmstrå.
Jeg vil og ønsker at de skal lykkes, men det vil ikke gå av seg selv på noen som helst måte. Det er nå de etterhvert skal gå fra en nisjeprodusent til en masseprodusent, og i det steget feiler mange.
260 biler produsert på ett kvartal, og 500 tusen kunder i kø. De har litt jobb foran seg  ;D

ladov

Vi ser hvor du kommer fra også. Det er ikke nok at Elon Musk gjør fantastiske ting, han skal også kunne spå om fremtiden..

Det virkelig interessante er det som ikke blir nevnt. Hva betyr det at Tesla ligger bak skjema? Går 80% av TM3-arbeidsstyrken rundt og kjeder seg nå? Kansellerer folk reservasjonene sine i store antall på grunn av dette? Renner penga ut i *enda* større tempo enn vanlig på grunn av dette? Er det noen reell fare på gang eller kan Elon Musk trekke på skuldrene og si at 'dette var synd men vi tåler det'?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Når en ser på norske Opel kunder så skjønner en at ventetid er ikke den faktoren som er viktigst.

Det er januar og fremover som vil vise om ramp up kommer som en kan forvente eller om det blir virkelige problemer. Nå er det litt bak skjema på første etappe i Tour de France, det er langt frem...

ChrML

Ser ingen grunn til å bekymre seg helt enda. Jobber selv med automatisering og vet at det ofte er krevende å fiske ut alle problemene i starten, før det går unna som bare det. Bedre at de har produsert få biler og vet hva som må gjøres med produksjonslinja, enn mange biler uten å ha kontroll på kvalitet.

Men synes det er rart at de har gått ut så offentlig med så hårete mål. Det er jo som å be om problemer,  det er mange som tror og mener mye rart ute i verden :).

Counterpointer

Så akkurat «everything Tesla» på YouTube.
Der er 1100 høyeste rapporterte vin. Det er høyere enn jeg trodde.

Espen Hugaas Andersen

Ja, det at det er 1100 VIN tyder på at de har en del biler i omløp i produksjonen. Det er ganske mulig det da vil produseres noe sånt som 900 Model 3 i oktober. Da er de allerede oppe på ca samme produksjonstakt som Bolt/Ampera-e. ;) Så vil de jo fortsette å skalere opp derifra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 19:06
En forsinkelse kommer sjelden alene. Følgefeil osv...

Helt sant. Men synes likevel det er litt vel overdrevent å *anta* at i underkant av 1 måneds forsinkelse derved automatisk skal settes til 6 måneder.  Virker litt som å - for å bruke dine egne ord: "man klamrer seg til ethvert halmstrå" i håp om at dette skal gå på ræva.


Sitat fra: ladov på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 19:31
Er det noen reell fare på gang eller kan Elon Musk trekke på skuldrene og si at 'dette var synd men vi tåler det'?

De klarte ikke sine mest optimistiske mål denne måneden, men dette var Elon klar over at kunne forventes, og han advarte derfor med at man ikke helt kunne si når "S-kruven" ville slå til. Så en måned eller to forsinkelser i denne fasen er ikke mer enn Tesla må ha lagt planer for kunne takle. Blir det mer enn 3 måneder så kan det kanskje være mer grunn til engstelse, men inntil man er der kan man nok i alle fall ta det helt med ro.
Model S 85D

AppleKnocker

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 12:04
Per i dag har man ikke noe data som tilsier at de er mer enn 1 mnd forsinket. Det er heller ikke umulig at forsinkelsen kan hentes inn senere, slik at det fortsatt er mulig å nå 5k/uke i desember.

Vi får bare vente og se.
Hehe
Tatt rett ut av læreboken "Det eneste du kan si rett før du er i ferd med å tryne på en miserabel måte"

Vi får håpe det går bra til slutt. Jeg har aldri trodd Musk kan innfri på tid. Men jeg håper virkelig de lander på beina og Tesla overlever. Caset for at de går på en smell og bli kjøpt opp er jo også en reell mulighet.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bmw2002

Tja, hvis dette er riktig vil det ta lang tid før produksjonen nærmer seg det antallet Elon Mush har gått ut med.

http://dailykanban.com/2017/10/model-3-body-line-still-in-development-in-michigan/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA