Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Troald på torsdag 09. november 2017, klokken 13:14
Da er fasiten for oktober klar - 180 biler, totalt er det nå produsert 440 biler.

Dette er strålende nyheter. Rundt 80% økning fra september. Det betyr en produksonstakt på i underkant av 700.000 for desember neste år eller en årlig produksjonstakt på rundt 8 millioner biler. Det kaller jeg en en eksponensiell økning  ;D

lunitiks

Mulig postet før, men opplysningene på nettsiden til Model 3 er nå endret fra
2017
Produksjon av standardbatteriet begynner i november
til
2018
Produksjon av standardbatteriet begynner
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

S4e

Sitat fra: lunitiks på fredag 10. november 2017, klokken 08:11
Mulig postet før, men opplysningene på nettsiden til Model 3 er nå endret fra
2017
Produksjon av standardbatteriet begynner i november
til
2018
Produksjon av standardbatteriet begynner

Veldig forståelig at de skyver på denne - når produksjon av batteriene er en av hovedårsakene til forsinkelser.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Knut Røe


Amoss

Sitat fra: tiger`n på lørdag 02. desember 2017, klokken 16:44
Da har vi fasiten for november. 345.
712 totalt for 5 måneders produksjon.
https://insideevs.com/november-2017-plug-in-electric-vehicle-sales-report-card/

Så, nå har man altså ett fasit med to streker under mener du?

Sitat*Estimated Tesla Sales Numbers – Reconciled on Quarterly Totals,
Model S 85D

Knut Røe

Når de nekter å oppgi tall så....
Forresten har Toyota solgt 249 mirai i november, faktisk ikke så verst.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på lørdag 02. desember 2017, klokken 17:30
Når de nekter å oppgi tall så....

Nettopp, så derfor må man ta alle slike estimater med minst en klype salt. Spesielt for en helt ny bil som Model 3 som ligger helt i startgropa for en kraftig opptrapping av produksjonen. Da blir det vanskelig å bruke historiske data til å bygge estimatet på.

De siste ukene har det blitt rapportert om mange utleveringer av nye Model 3 omtrent hver eneste dag, så jeg hadde forventet ett høyere tall enn dette, men uten å kunne si at det MÅ være høyere. Fasit får vi altså ikke før etter kvartalslutt. Da håper jeg også virkelig at vi snakker om noe høyere tall enn dette :)
Model S 85D

Knut Røe

Finnes det ikke noen statistikk over registreringer som det gjør her i landet. Nesten litt rart. Men sånn er det jo i us på en del ting, overraskende gammeldags på mye det borte.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Strøm Tycoon

Til sammenligning har Jaguar produsert flere enn 200 produksjonsprototyper av i-Pace som til nå har tilbakelagt 2.4 millioner km.

Strøm Tycoon

SitatDelay in production from Gigafactory, which is Tesla's battery manufacturing facility, is leading to global shortage of cylindrical batteries. As Panasonic has given most of its supplies in Japan to Tesla, many small and large companies that are in need for cylindrical batteries are knocking on doors of Samsung SDI, LG Chemicals, and Murata (previously Sony).

However due to limited output, these companies are helpless with increased demands. As a result, many global IT, non-IT, electric vehicle, and home appliance companies have been left with no batteries for many months.
According to industries on the 5th, there is an extreme shortage of cylindrical batteries globally. Samsung SDI, LG Chemicals, Panasonic, and Murata are currently producing more than 80% of global cylindrical batteries (type: 18650 & 21700).

Excluding set manufacturers who already signed off on contracts before 2017, many other companies are having difficulties in making purchase orders and it will not be easy for them to secure additional supplies until the end of the first half of 2018.

"It is impossible to purchase cylindrical batteries within Japan and we were even notified by Panasonic that they are not going to sell cylindrical batteries anymore." said a representative for a Japanese battery distributor. "It has come to a point where we cannot even purchase products from Samsung and LG and even products from Samsung and LG that were produced in China."

Number of demands for cylindrical batteries has recently increased from markets such as electric vehicles, power tools, electric bicycles, cordless cleaners, e-cigarettes, and power banks.
Tesla's battery manufacturing facility called 'Gigafactory' located in Nevada.

As there was a serious problem with operation of Gigafactory, Panasonic had to bring its supplies from Japan in order to patch up this problem. Panasonic is even supplying its batteries that are produced in Japan to Tesla for its electric vehicles.

According to industries, Gigafactory has not had normal operation for many months due to unstable supply of power and extreme shortage of manpower. Since a battery (100kWh) used for single Tesla 'Model S' can be used to produce 200 electric bicycles, previous customers are taking significant blows.

"We have received more inquiries about our products from Japanese and global set manufacturers." said a representative for a battery manufacturer. "Because cylindrical battery markets are expanding towards markets for power tools, electric vehicles, and e-cigarettes, it will not to supply these batteries until the end of the first half of 2018."

Although Tesla initially planned to construct Gigafactory in the middle of desert in Nevada and supply power through its own solar power generators, it is difficult for Tesla to have normal operation with Gigafactory due to reasons such as uneven amount of generation of new regeneration energy. It is also facing shortage of manpower due to accessibility of its Gigafactory.
Staff Reporter Park, Taejoon | gaius@etnews.com

Er Tesla på vei til å "gi bort" forspranget på grunn av problemer med å bemanne grunnet dårlig lokalisering, og problemer med jevn tilgang på fornybar solenergi?



Tellus

Ouch,

Tesla makter å bli ytterligere 3 måneder forsinket på 3 måneder. 5000/uke skal nå i følge Tesla først bli nådd ved utgangen av Q2.

Best case 2018 produksjon av M3 blir nå drøye 200K hvis vi legger til grunn lineær vekst. Hvis vi da kan stole på Tesla sine prognoser vel og merke.

Tror vi vil skrive 2020 før de som bestiller M3 i dag får sine biler. Mulig tidligere hvis mange nok kansellerer sine bestillinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA