Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fakturert bompenger selv om jeg har Autopass

Startet av xzornixz, fredag 01. april 2011, klokken 18:43

« forrige - neste »

xzornixz

Jeg trodde grunnen til at jeg betalte depositum på autopassbrikken til elbilen min var for å slippe at de registrerte passeringer som betalende... Du kan derfor tro jeg ble satt ut når jeg fikk faktura på 6 passeringer i tre forskjellige bomringer... Med registreringsnummer EL i krigstyper på fakturaen.... Noen andre som har opplevd dette?

Bård Ivar

El rayo

Hvor i landet holder du til, Bård Ivar? Jeg måtte sende inn kopi av vognkortet til Fjellinjen for 7 år siden. De skjønner ikke at det er elbil selv om reg.nummeret begynner på EL; de må se at det står "elektrisk" i feltet for drivstoff i vognkortet.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

xzornixz

Bor i Haugesund... Er fakturert for to passeringer i Bergen, to i Trekantsambandet på Stord og to på Jæren... Jeg har riktignok kjørt her, men har en autopassbrikke registrert på mitt EL-registrerte kjøretøy.... Skjønner ikke poenget med å betale depositum for en autopassbrikke når de allikevel fakturerer meg for fossilbrenselpasseringspris.....

elektrolux

Det er tydelig at systemet ikke fungerer perfekt uansett om man velger brikke eller ikke.

Har dermed enda et argument for ikke å styre med brikker i Elbilene mine.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#4
Sitat fra: xzornixz på fredag 01. april 2011, klokken 22:34
Bor i Haugesund... Er fakturert for to passeringer i Bergen, to i Trekantsambandet på Stord og to på Jæren... Jeg har riktignok kjørt her, men har en autopassbrikke registrert på mitt EL-registrerte kjøretøy.... Skjønner ikke poenget med å betale depositum for en autopassbrikke når de allikevel fakturerer meg for fossilbrenselpasseringspris.....

Du har selfølgelig rett. Om det er slik er poenget med brikke borte.

Men dette er en feil enten i registreringen av abbonemente ditt hos bomselskapet eller i rutinene hos de samme. Ta kontakt med de du har GRATIS abbonemenetet og klag. Hensikten for bomselskapet ligger nettopp i at de slipper denne typen feilfaktureringer som bare er til bry både for deg og selskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Polske biler har også EL i registreringsnummeret og 5 sifre uten å være elektriske.  Dersom du har blitt belastet for en av disse i en bomring du ikke har passert,  bør du ta kontakt med bomringen og spørre hva slags bilmerke det gjelder.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

xzornixz

Neida, er jeg som har kjørt der. Og i og med at jeg har en autopassbrikke så er alt behørig registrert. Bare at jeg har fått rekning på passeringene mine.....

svedman

Sjekk/bekreft at de har registrert deg med "fritaksavtale". De har nok registrert deg som vanlig abonnent.

Usikker på reglene i Haugesund, men de er muligens tilsvarende Fjellinjens (Oslo/Bærum): https://www.fjellinjen.no/Avtale/fritaksavtale/3334/no
2021: Tesla Model Y LR med FSD.
2008 - 2012: Kewet Buddy Citi-Jet 6, 2008-modell, "YOSHI".

xzornixz

Neida, er registrert som "miljøbrikke" og går gratis gjennom bommene til haugalandspakken, er bare alle andre bommer jeg blir fakturert for gjennom haugalandspakken, så rekner med at det er noe ramle gæærnt hos de... Har sendt epost, håper de greier å fikse opp i det, hvis ikke sender jeg brikka tilbake så får de fikse opp i passeringene på gamlemåten.

C_O

Sitat fra: xzornixz på søndag 24. april 2011, klokken 02:49
Neida, er registrert som "miljøbrikke" og går gratis gjennom bommene til haugalandspakken, er bare alle andre bommer jeg blir fakturert for gjennom haugalandspakken, så rekner med at det er noe ramle gæærnt hos de... Har sendt epost, håper de greier å fikse opp i det, hvis ikke sender jeg brikka tilbake så får de fikse opp i passeringene på gamlemåten.

Heisann.  Hvordan gikk det med denne ??

Jeg har nettopp avtalt kjøp av min første Elbil, og bor i Haugesund. Så tenkte da på å få meg brikke i fra Haugalandspakken   +ønsker selvsagt at det da også blir gratis i alle andre samband (!)

(- funker det sånn nå ?)

Amatøren

Har ikke brikke fra Haugalandspakken, men fra Fjellinjen (Oslo).

For meg fungerte det smertefritt med tur-retur Asker-Stavanger. 0 kroner i passeringer og det var ikke få registrerte bommer når jeg gikk inn og sjekket passeringene etterpå......!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Burger

Jeg ble spurt om jeg ville ha landsdekkende abbonement eller lokalabbonement da jeg opprettet avtale. Landsdekkende betyr at mine passeringer i Oslo blir fakturert av min utsteder av brikken i Trondheim. Dersom jeg hadde lokal avtale det så måtte jeg ordne betaling selv hos andre operatørers bomstasjoner.

Dette var i 2007-2009 ish, så det kan være andre regler nå.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

GreenEyez

#12
Jeg fikk el-bil i mai i år (2018). Jeg omregistrerte AutoPAss-brikken min fra Fjellinjen fra bensinbilen til el-bilen. Begynte da å bli trukket for bompasseringer via mitt VISA-kort hver gang jeg passerte og skjønte ingenting av dette.

Jeg hadde en AutoBizz-brikke (dansk for AutoPass) for Helsingborg-Helsingør-fergen som også var registrert på gamle bensinbilen (den er koblet opp mot betalingskort og trekker fortløpende for hver passering, her er det ikke fakturering i etterkant).

AutoPass/Bizz-ordningen fungerer tydeligvis slik at så lenge jeg ikke hadde sagt ifra til AutoBizz også at jeg hadde skaffet meg elbil, så begynte de å belaste for passeringene. Dette selv om AutoBizz-brikken ikke lå i el-bilen, men hjemme. Og også selv om AutoBizz-brikken var registrert på bensinbilen, som sto i garasjen hele tiden. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette er mulig.

Klagde først til Fjellinjen. De sa at de ikke har noe med dette å gjøre og at jeg må kontakte AutoBizz.

Kontaktet AutoBizz i Danmark og klagde på dette. Opplyste dem at el-biler passerer gratis i Norge. De opplyste at jeg hadde brutt deres vilkår ved at jeg ikke hadde registrert eierskifte på brikken deres. Etter at de sjekket det opp (antakeligvis med Fjellinjen) kunne de tilbakeføre pengene mot at jeg ved "tro og love erklærede" at jeg ikke var eier av bensinbilen (noe jeg aldri var). Og at de ikke var pliktig til å tilbakeføre pengene, men at de ville gjøre et unntak i dette tilfellet og at jeg ikke kunne regne med slik etterkommelse i fremtiden.

En pussig opplevelse.  ??? Og rart at Fjellinjen ikke ville vedkjenne seg noen tilknytning til dette.

Etter at jeg endret til nytt reg.nr. på AutoBizz-brikken, ga det seg.

--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA