Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Søke om fritak fra bompenger?

Startet av Frøken dings, onsdag 30. august 2017, klokken 20:45

« forrige - neste »

Frøken dings

Hei. Nå skifter vi snart elbilen vår inn i en helt ny elbil. Sist gang måtte vi søke om fritak for bompenger for at det ikke skulle bli betaling i bomstasjonene. Må vi fortsatt gjøre det eller kan jeg barr endre reg.nr på autopassbrikken? Det står vel noe om miljøbil på autopassbrikken, så det gjelder jo også den nye.
Har sendt forespørsel om dette til autopass, men tenkte kanskje det var noen her som vet det også

brako79

Har ikke fasit, men jeg skulle da tro det gikk greit å bare endre til nytt reg-nr, siden du allerede har fått fritak.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

cra

Jeg gjorde dette nettopp hos Vegamot, men fikk ikke endre regnr selv på web siden det var fritak på eksisterende nr (kunne jo i teorien ha endret til en fossilbil). Sendte dem en mail med nytt regnr og numme rpå avtalen, og de tilbakedaterte skiftet slik at passeringene fra da jeg henta bilen ikke ble fakturert. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HCO

Jeg planlegger å si opp brikken jeg har og bestille en ny, når jeg snart skal skifte bil. I praksis er det dessverre ofte slik at ting "henger igjen" i datasystemer rundt omkring. Spesielt ettersom vi fortsatt har 50 (!) bomselskaper her til lands, med en god miks av systemer som skal snakke sammen.

Jeg ser for meg at jeg, om jeg beholder gammel brikke, plutselig får en regning i posten den første gangen min gamle bil passerer Svinesund eller tar ferge Moss-Horten, fordi det gamle bilnummeret fortsatt er koplet sammen med min brikke i et eller annet system. Har ikke lyst til å bruke energi på å rydde opp i sånt i ettertid.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Burger

HCO: Det ville jeg ikke bekymret meg for. I brikkenummeret så er det land og usteder med. Min utsteder er Trondheim bomselskap, og når jeg kjører igjennom f.eks en bom i Oslo, så sender Oslo bomselskap transaksjonen til Trondheim Bomselskap og ber om penger. Dersom Trondheim bomselskap synes passeringen er ok, så sender de penger til Oslo og fakturerer meg. Dette skjer også på tvers av grensene i Norden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Frøken dings

Fikk svar om at jeg kan ikke endre regnr på brikken selv, men må enten ringe inn endringen eller sende en mail angående nytt fritak. Kan tenke meg at vi kan få evt passeringer slettet for betaling. Da vi solgte en annen bil fikk vi en drøss med bompasseringer på brikken før vi fikk skiftet eier, men det var ingen problem å slette dei og fakturere ny eier

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA