Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Soul - dyr å reparere/vedlikeholde

Startet av Acustica, onsdag 30. august 2017, klokken 17:49

« forrige - neste »

Acustica

Jeg har vurdert Soul lenge, men fikk hakeslipp over prisen for å bytte bremseskiver og klosser på den.

Merkeforhandler skulle ha 12700,-. For meg som er vant med stor japansk bil av annet kaliber fikk jeg nesten litt sjokk når normalt har vært ca. 5500 for samme dealen.

Er dette normalen? Hva hjelper det med lang garanti når delene koster flesk og serviceintervallene er tette?

Stig-Arne

12 er vel litt drøyt. Bør ikke være mer enn 7-8 i deler og 2-3 i jobb.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Usikker

Høres vilt ut, bildeler.no skal ha ~700,- pr. skive  og ~600,- for kloss sett på bensin utgaven og jeg kan ikke tenke meg at "EL" er så spesiell.
Toppen et par/tre times jobb å bytte alt sammen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

...

Høres mer ut som et merkeverksted som skal sko seg, fremfor virkelig kostnad på deler og arbeid.



HenryJac

2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

stromifokus

Sitat fra: Acustica på onsdag 30. august 2017, klokken 17:49
Jeg har vurdert Soul lenge, men fikk hakeslipp over prisen for å bytte bremseskiver og klosser på den.

Merkeforhandler skulle ha 12700,-. For meg som er vant med stor japansk bil av annet kaliber fikk jeg nesten litt sjokk når normalt har vært ca. 5500 for samme dealen.

Er dette normalen? Hva hjelper det med lang garanti når delene koster flesk og serviceintervallene er tette?
Er dette en tråd om teoretiske delepriser for å sverte et merke?

I så fall kan du sjekke hva skjermbytte på et stereoanlegg på en Leaf koster (100k+).
Batteri på en egolf.
Eller et speil på en Tesla.

jkirkebo

Sitat fra: stromifokus på onsdag 30. august 2017, klokken 22:20
Er dette en tråd om teoretiske delepriser for å sverte et merke?

I så fall kan du sjekke hva skjermbytte på et stereoanlegg på en Leaf koster (100k+).
Batteri på en egolf.
Eller et speil på en Tesla.

Ikke noe av dette er slitedeler som alle må påregne å bytte innimellom. Det er derimot bremser, så jeg vil påstå at deleprisene på slitedelene er MYE viktigere enn på ting som de færreste bytter. Så sammenlign heller med hva det koster å bytte bremser på Leaf og eGolf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MikaelBerberg

Du sier bytte bremser, inkluderer det calippere bak og?

Hvis det kun er for skiver og klosser, så er dette delepriser fra Eurodel.no:
Brembo skiver foran = 590,- stk.
A.B.S skiver bak = 375,- stk.
Mintex klosser foran = 439,- sett
(Klosser bak har de ikke, men kjapt søk på Google sier 3-400kr)

Så rundt 3000 i deler og noen timer jobb...

stromifokus

#8
Sitat fra: MikaelBerberg på torsdag 31. august 2017, klokken 09:11
Mintex klosser foran = 439,- sett
(Klosser bak har de ikke, men kjapt søk på Google sier 3-400kr)
Eller 669 for alle 4: https://www.bildeler.no/bremseklosser/kia/soul-ii-/B/2017/

Når dere har elbil med regenerering så må nok flere lære seg å bruke bremsene slik at de ikke trenger å ruste opp. Slitasje er ikke vanligvis er stort problem før bilene blir kjørt 100k.

Derimot en skjerm i f.eks. en Nissan kan gjøre potensielt mye skade for lommeboka: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/sprekk-i-bilradio-84-000-for-ny/a/23889530/

MikaelBerberg

Sitat fra: stromifokus på torsdag 31. august 2017, klokken 10:08
Sitat fra: MikaelBerberg på torsdag 31. august 2017, klokken 09:11
Mintex klosser foran = 439,- sett
(Klosser bak har de ikke, men kjapt søk på Google sier 3-400kr)
Eller 669 for alle 4: https://www.bildeler.no/bremseklosser/kia/soul-ii-/B/2017/
Det er et sett til foran. Altså to klosser per side.

Acustica

Sitat fra: stromifokus på onsdag 30. august 2017, klokken 22:20
Sitat fra: Acustica på onsdag 30. august 2017, klokken 17:49
Jeg har vurdert Soul lenge, men fikk hakeslipp over prisen for å bytte bremseskiver og klosser på den.

Merkeforhandler skulle ha 12700,-. For meg som er vant med stor japansk bil av annet kaliber fikk jeg nesten litt sjokk når normalt har vært ca. 5500 for samme dealen.

Er dette normalen? Hva hjelper det med lang garanti når delene koster flesk og serviceintervallene er tette?
Er dette en tråd om teoretiske delepriser for å sverte et merke?

I så fall kan du sjekke hva skjermbytte på et stereoanlegg på en Leaf koster (100k+).
Batteri på en egolf.
Eller et speil på en Tesla.

På ingen måte. Jeg har vært positiv til Kia, men steilet da jeg så prisen og er av natur nokså rasjonelt lagt opp i tankegangen.
Å oppgi faktisk pris hos forhandler er vel ikke å sverte? Hvis ikke det er et problem at folk vet hva ting koster?

Joda, mange bytter bremser selv, men ikke alle ønsker å gjøre det.

Dette var for 4 x skriver og klosser med arbeid.

Prisen er jo så høy at besparelser i drivstoff for nesten ett år går i hvert bremsebytte.

Usikker

Så lenge man brukere bremsene tror jeg ikke dette er noe som behøver å byttes oftere enn på en fossil bil
Selv bruker jeg å vippe giret over i N i en passende bakke hver dag og bremse på vanlig måte, da bruker man klosser og skiver, ikke motorbrems
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

patoduck

Jeg fikk denne fra ___________

Hei.
Takk for din bestilling.

Vi hjelper gjerne med service på din bil

Service 30 000 km / 24 mnd koster 3502,- med bremserens. Dette anbefales av Kia, det gjør at bremsene yter sitt beste.
Da demonterer vi bremsene , rengjør og smører de før vi monterer de på igjen.

Uten bremserens koster denne servicen 2802,- , hva ønsker du ?

Jeg har satt opp time til deg på første ledige 10/10 ,passer dette for deg?
Fint om du leverer bilen tidlig på morgenen mellom 07-08 så har vi den klar til senest 16.00 samme dag.

Da avventer jeg bekreftelse fra deg.
____________________________________

Hva synes dere? bra eller?
Kia Soul EV - Titanium Levert 01/09/2015.
Cybertruck Bestilling bekreftet
Tri Motor, FSD
Tesla Model Y Performance 25/10/2023

Usikker

Har gjort samme jobben selv på mange andre biler så det høres ut som en grei pris/jobb, tar litt tid å demontere/smøre/montere/teste
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA