Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som ikke har fått bilen vår produsert ennå

Startet av elmu, onsdag 30. august 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

dc

Jag har fått bekräftat att bilen har rullat ur fabriken :+1:
Beställde 3/10 och har fått leveransdatum "nån gång i november".

Funderar på att sälja den men är osäker. Servicenivå hos Opel verkar vara så dålig att jag känner mig osäker på bilen nu.

guom

Jeg tok kontakt med forhandler igår. Leveransen er som sagt like mystisk for meg som for han. Det var ikke noe nytt der. Men det som var nytt var at fristen for september opphører, siden det har vært sommerstengt fabrikk.

Jeg kan ombestemme meg inntil orderen er klar for produksjon. Og jeg vil få en telefon der jeg må endelig beslutte om jeg vil ha bilen eller ikke. Min forehandler er Mobile Oslo. Kontraktdato: 17.12.2016.

AmocoCadiz

Sitat fra: guom på tirsdag 12. september 2017, klokken 12:42
Men det som var nytt var at fristen for september opphører, siden det har vært sommerstengt fabrikk.

Kanskje vært en anledning for Opel Norge og komme med en første informasjonsoppdatering til alle som venter og venter,

sikkert mere lurt og logisk med åpen kanseleringsmulighet frem til bil faktisk skal produseres.

Ellers kommer det fort et ras av avbestillinger siste september fra alle de som ikke vil ta sjansen på en bil som leveres på et tidspunkt i fremtiden hvor markedet ser helt annerledes ut.

trykkertor

Jeg begynner å få en liten følelse av at kanskje dette Ampera-E eventyret potensielt kan floppe.
At det på et tidspunkt blir skrinlagt, og ikke flere biler blir solgt som Opel til Norge.
Det begrunner jeg med overtakelsen til PSA. At Bolt skal nå straks selges i hele USA og ikke bare 4 stater, og hvis det nå er sant at de taper penger per produserte bil, og derfor ikke ønsker å produsere i noen særlig grad.

Faktisk tror jeg vi har potensiale til at dette går i historien som en Opel-flopp hvor det ble lovet gull og grønne skoger, men leveringen aldri kom skikkelig i gang.

Da er spørsmålet. De "få" bilene som er levert......blir de veldig ettertraktet på sikt, eller blir det en modell folk ikke vil kjøpte på bruktmarkedet fordi service og delemarkedet blir uvisst?

bno

Sitat fra: trykkertor på onsdag 13. september 2017, klokken 16:47
Da er spørsmålet. De "få" bilene som er levert......blir de veldig ettertraktet på sikt, eller blir det en modell folk ikke vil kjøpte på bruktmarkedet fordi service og delemarkedet blir uvisst?
Har gjort meg den samme tanken. Tror de i så fall og mot formdoning vil bli ettertraktet ja.

Kriss

Sitat fra: trykkertor på onsdag 13. september 2017, klokken 16:47

Faktisk tror jeg vi har potensiale til at dette går i historien som en Opel-flopp hvor det ble lovet gull og grønne skoger, men leveringen aldri kom skikkelig i gang.

Da er spørsmålet. De "få" bilene som er levert......blir de veldig ettertraktet på sikt, eller blir det en modell folk ikke vil kjøpte på bruktmarkedet fordi service og delemarkedet blir uvisst?

GM vil jo fortsette å produsere Bolt ev, så deletilgang vil uansett ikke bli noe problem (de skal jo ikke stenge fabrikken).

Men: GM har vel en juridisk forpliktelse til å produsere bestilte biler? Slik det ser ut nå vil de levere, men i sitt eget tempo. Hva gjør PSA med saken?
Ampera e leveres desember 2017

AmocoCadiz

Sitat fra: trykkertor på onsdag 13. september 2017, klokken 16:47
Jeg begynner å få en liten følelse av at kanskje dette Ampera-E eventyret potensielt kan floppe.
At det på et tidspunkt blir skrinlagt, og ikke flere biler blir solgt som Opel til Norge.
Det begrunner jeg med overtakelsen til PSA.
Dette kan dessverre stemme,
og er eneste troverdige forklaring på mangel på informasjon eller proaktiv forhandlingsvilje fra Opel overfør GM om tilstrekkelig produksjon av alle biler Opel de allerede har solgt (på papiret).

Men faktum er at PSA ikke trenger AmperaE, den er mer som hår i suppa til deres egen electrique strategi som allerede er langt kommen. (Frankrike skal også slutte med salg av fossilbiler)

PSA har samarbeid med Dongfeng i Kina, og har allerede en 450km "Multi Silhuette Plattforme Electrique",
altså en elbilplattform med 4 biltype varianter som er leveringsklar i 2019.
Dette gjør jo at Opel AmperaE havner i ingenmannsland sett fra Frankrike,
hvis den i tillegg er for dyr å produsere med GM's nåværende batteriavtaler med LG Chem og samtidig gir null miljøskatte- kreditter i California, finnes jo ingen grunn for å badge noen Chevy Bolt som Ampera E fra orion fabrikken i Michigan og sende de til Frankrike.

Når foilk flest i Europa som ikke bilinteressert ser at Opel AmperaE kun fikk 4 stjerner i NCAP fordi GM sparte 5 daler på baksetesensor, hjelper det enda mindre på salgsmulighetene i et langt mer nøkternt og miljøbevisst Europa.

Freddy1950

Ja, så nærmer vi oss utgangen av september; med siste frist for å «si opp Kjøpekontrakten på Ampera-e», og... til tross for løfter om «Info. i god tid før dette månedsskifte», ingen ifo. eller forsøk på kontakt fra Opel, Norge!

Dette betyr at «noen rykker» én plass fram i køen, fordi mandag benytter jeg meg av retten til å heve/si opp kontrakten. Har TOTALT mistet troen på at bilene i det hele tatt blir produsert for salg i Norge.

Har heldigvis stilt meg på andre (og forhåpentligvis mere seriøse) lister, og lever mer enn godt nok med min Zoe 400; så lenge.

trykkertor

De kan ikke håndheve den septemberfristen i det hele tatt, så bare bli stående på listen der også.
Men jeg er nok enig med deg. Tror ikke det nødvendigvis kommer så mange flere Ae til Norge.
Bilen er hyllevare i USA, så hvorfor de ikke sender hitover aner jeg ikke.

Jeg er også på liste for Model 3 og Kona.
Det eneste jeg ønsker er en ny elbil til under 400.000 som har 60kwh eller større batteri.

erato

#24
Det jeg virkelig synes er snodig er at det ser ut som om Opel fortsatt inngår nye kontrakter for leveranse i 2019. Vet de noe som vi ikke vet og som de ikke kan gå ut med, eller oppfører deg seg bare som optimistiske tullinger som håper det beste og driter i mulige negative konsekvenser for kundene? For oss som ønsker oss en liten, rimelig og romslig elbil med garantert rekkevidde rundt 30 mil er dessverre alternativene enda få. 

Vel, de har en uke på seg og jeg antar de ikke forventer at kundene skal forhold seg til en inngått kontrakt hvor de er ute avstand til å informere om status på leveransen (en kontrakt har to parter), så jeg regner med at PSAs apparat jobber overtid for å få en avklaring på plass innen 1.10.

Jeg bestilte bil 20.10 og har fortsatt et håp om å få bil i løpet av våren. Ser heller ingen andre som kan levere innenfor fornuftig frist, og i løpet av 2020 har vi kanskje ikke bruk for to biler lenger. Da blir det å kjøre Mercedes dieselen fortsatt.....

ThorIII

Dette med kontrakten og september fristen er jeg også spent på, jeg regner med at jeg får høre noe i løpet av uken. (selv om jeg innerst inne ikke tror at jeg blir kontaktet). Hvis jeg selv må ringe selger på Fredag for å forhøre meg hva som skjer videre så bli ikke det noen hyggelig samtale..

tuono

Vel.... Senest i dag fikk jeg pop-up reklame for Ampera-E (fra Mobile Oslo) på nettsidene til ei av riksavisene....
Kanskje de har et hemmelig lager et sted.

singstaen

Er rimelig lei hele opplegget - signerte kontrakt på kona i dag...
Ampera E, bekreftet kontrakt 10.10.2016 - levering uke 12 i 2018. Sort med begge pakker.
Kjører Opel Corsa 2000 modell enn så lenge...

teslanor

Får også stadig opp Ampera-e annonsene til Mobile Oslo... Håpløst av Opel Norge å pushe biler de ikke kan levere via sine forhandlere, hverken kan de holde lovnader eller innfri kontrakter med kunder - der mange er nye Opel-kjøpere... Hele greia er bare trist og viser hvor galt det kan gå når Opel Norge virker å "rævkjøre" kundene sine og holde de for narr. Opel Norge kan ta seg en bolle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA