Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e uten dedikert ladeplass.

Startet av Pirat, onsdag 06. september 2017, klokken 22:44

« forrige - neste »

Pirat

Har en ampera-e på bestilling (bestilt desember i fjor).
Nå viser det seg at jeg dessverre mister fast garasjeplass med lading, så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg skal alltids klare å ordne meg til et stikk på gateplan, men plassen vil nok tidvis kunne være kapret av andre.

Jeg har relativt lite bruk for bil til det daglige, gjerne bare brukt til handleturer o.l ærend. Den kommer til å bli mest brukt til helgeturer mm.

Dere som har hatt ampera-e en stund, klarer man seg med sporadisk tilgang på lading? Eller bør jeg stå over og heller vente på en fremtidig elbil med større batteri?

Counterpointer

Du klarer deg veldig godt uten lading ganske lenge med lite kjøring.
Jeg kjører endel og klarer meg fint med et par ganger i uka.

Nå så kjører en jo lett 40 mil på full lading. Jeg har min på Hilltopp (ca 87%) og kjører i flere dager før det er behov for å toppe opp igjen. Har 6 mil t/r jobb og gjerne en del kjøring i jobb og på aktiviteter med ungene.

Pirat

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 22:53
Du klarer deg veldig godt uten lading ganske lenge med lite kjøring.
Jeg kjører endel og klarer meg fint med et par ganger i uka.
Høres veldig bra ut, takk. Takler den også å stå uten ladekabel over tid?
Si en reiser bort et par uker, har det skjedd noe vesentlig med ladenivået når en er tilbake da?

Nickelilltroll

Sitat fra: Pirat på torsdag 07. september 2017, klokken 01:11
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 22:53
Du klarer deg veldig godt uten lading ganske lenge med lite kjøring.
Jeg kjører endel og klarer meg fint med et par ganger i uka.
Høres veldig bra ut, takk. Takler den også å stå uten ladekabel over tid?
Si en reiser bort et par uker, har det skjedd noe vesentlig med ladenivået når en er tilbake da?

Sker ingenting. Kallas annars vampiredrain å är Tesla som myntat uttrycket. Min stod länge utan bruk i augusti. Lämnade den på 74%, kom hem 2 1/2 vecka senare, fortfarande 74%.

Däremot har ett lithiumbatteri det bäst av inte vara varken fulladdat eller nästan helt tomt över lång tid utan att bli brukt.

Heller inte över lång tid i höga temperaturer/väldigt kalla utan ladekladd tillkopplad. Men sådana tillstånd har vi sällan här.

Oavsett så ökar du livslängden och batteriet mår bäst av att aldrig vara helt fulladdat. Ligger en god förklaringsvideo på både youtube å vår fb-sida om hur detta fungerar :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

timingbeltkiller

Vær obs på manualen sier i vintermånedene må bilen stå tilkoblet strøm
når den ikke kjøres.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Pirat

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. september 2017, klokken 13:27
Vær obs på manualen sier i vintermånedene må bilen stå tilkoblet strøm
når den ikke kjøres.
Aha, greit å vite.
Bor i Bergen, så det burde gå greit å få ordnet til lading den ene uken i bilens levetid det faktisk er vinter her.

Counterpointer

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. september 2017, klokken 13:27
Vær obs på manualen sier i vintermånedene må bilen stå tilkoblet strøm
når den ikke kjøres.
Står bør ikke må.

pilt

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 07. september 2017, klokken 18:18
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 07. september 2017, klokken 13:27
Vær obs på manualen sier i vintermånedene må bilen stå tilkoblet strøm
når den ikke kjøres.
Står bør ikke må.
Heldigvis, for jeg har ingen planer om å koble til bilen etter hver tur i vinter, selv om jeg kan.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA