Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris skift av bremser

Startet av Louise, tirsdag 29. august 2017, klokken 21:18

« forrige - neste »

Louise

Har hatt bilen på 3. års service, og er anbefalt å bytte bremsene foran. Fra Møller fikk jeg en pris på 4900,-. Noen andre som har byttet bremsene og har priser av nyere dato ?

Elmo

#1
"anbefalt" = DROPP DET.

Ta noen turer hvor du bremser både halvmye i nedoverbakker og skikkelig trå til noen ganger (bilen i D).
Hvis du ikke føler at noe er alvorlig galt da så er alt OK - og den prosedyren brusher opp skivene litt ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Louise

Jeg har ihvertfall ikke merket mangler ved bilens evne til å bremse. Men skal absolutt bli flinkere til å bremse mer og kraftigere (er nok veldig opptatt av rulling). Bilen skal inn til EU kontroll om 10 mnd, så kan jo vente og se hva den avdekker.

sveander

VI elbilister bremser for lite.
Hvor langt har den gått ?
Som Elmo betviler jeg at de må byttes.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Louise

Den har kjørt 18 200 km. Tenker å vente til EU-kontrollen og frem til da bremse mye :) . Syns vel egentlig at bremseskiver og klosser burde gå på nybilgarantien på elbiler, ettersom dette er et problem for mange med elbil. Vi blir oppfordret til å kjøre økonomisk, bruke rulleeffekten osv, og så ender vi opp med rustne bremser som koster oss mange tusen å bytte.... Føler meg faktisk ganske lurt av selger hos Møller som fremhevet de lave verkstedskostnadene som et hovedpoeng for å velge elbil.

Up-grade

#5
Jeg måtte bytte skiver og klosser denne våren siden disse ikke ville gått gjennom PKK. Skivene var ugjevnt slitt og jeg hadde et felt på ca to cm ytterst på skivene som hadde rustet. Jeg mener å huske at dette var tendensen helt fra bilen var ny. Jeg gjorde jobben selv og kjøpte Bosh skiver og TRW klosser fra eurodel.no. Delene kom på 1400kr. Denne siden er veldig fin for å se hvordan bremsesystemet til Up ser ut:
http://workshop-manuals.com/volkswagen/up/brake_systems/brake_brake_mechanics/front_brakes/assembly_overview_front_brakes/
Når jeg rengjorde braketten eller det de kaller "Wheel bearing housing(12)" så la jeg merke til at den har veldig grov finish. Denne delen er støpejern. Dette er en billig bil og jeg har en teori at feltet hvor klossene er i kontakt med ikke har fått etterbehandling i prosessen og er like grov som resten. Derfor kan det variere fra del til del hvor godt klosene glir. Jeg var veldig nøye med å gjøre disse flatene rette og glatte før jeg monterte alt sammen igjen.     
Etter dette har skivene blitt slitt helt ut til kanten og det blir spennende å se utover vinteren om det forstetter.


Tungsten silver e-up!

Elmo

Takk for veldig nyttig info Up-grade  :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Louise

Sitat fra: Up-grade på torsdag 07. september 2017, klokken 08:44
Jeg måtte bytte skiver og klosser denne våren siden disse ikke ville gått gjennom PKK. Skivene var ugjevnt slitt og jeg hadde et felt på ca to cm ytterst på skivene som hadde rustet. Jeg mener å huske at dette var tendensen helt fra bilen var ny. Jeg gjorde jobben selv og kjøpte Bosh skiver og TRW klosser fra eurodel.no. Delene kom på 1400kr. Denne siden er veldig fin for å se hvordan bremsesystemet til Up ser ut:
http://workshop-manuals.com/volkswagen/up/brake_systems/brake_brake_mechanics/front_brakes/assembly_overview_front_brakes/
Når jeg rengjorde braketten eller det de kaller "Wheel bearing housing(12)" så la jeg merke til at den har veldig grov finish. Denne delen er støpejern. Dette er en billig bil og jeg har en teori at feltet hvor klossene er i kontakt med ikke har fått etterbehandling i prosessen og er like grov som resten. Derfor kan det variere fra del til del hvor godt klosene glir. Jeg var veldig nøye med å gjøre disse flatene rette og glatte før jeg monterte alt sammen igjen.     
Etter dette har skivene blitt slitt helt ut til kanten og det blir spennende å se utover vinteren om det forstetter.
Har dessverre ikke kunnskap til å utføre skift selv, og heller ingen bilkyndige i omgangskretsen. Så for min del blir det verksted. Har fått pris fra Møller på kr 4900,- , hvilket visst nok var en "snill" pris. Fra Mekonomen fikk jeg kr 3600. Velger å bremse noe mer, og avvente PKK om knappe 9 mnd. Forutsatt at jeg ikke merker at bremsene svikter da selvsagt.

Elmo

Sitat fra: Louise på torsdag 07. september 2017, klokken 17:52
Velger å bremse noe mer, og avvente PKK om knappe 9 mnd. Forutsatt at jeg ikke merker at bremsene svikter da selvsagt.
Klok avgjørelse :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA