Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil på 10A kurs - Hjelp meg å forstå et par ting

Startet av siljan, søndag 27. august 2017, klokken 13:29

« forrige - neste »

_OE_

Kort sagt ikke lett å ha Elbil og lade hjemme og samtidig være lovlydig

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Griffel

Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:29
Hva betyr det forøvrig når ladekabler har denne informasjonen på seg.

"Som standard leveres ladekabelen med en liten jordfeilbryter 30cm fra veggstøpselet som er i henhold til forskriftene."
Det betyr ikke noe annet en at denne type ladekabel, for å tilfredstille apparatforskriften må ha en egen liten kladd med jordfeilbryter. Mens ladekabler med stor kladd i kablen har denne i samme kladd som kontrollelektronikken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: EV666KM på søndag 27. august 2017, klokken 15:52
Kort sagt ikke lett å ha Elbil og lade hjemme og samtidig være lovlydig
Jo det er kjempeenkelt for de fleste.
Ny kurs fra sikringskap til en ladestasjon. Har du ikke plass til B vernet i skapet kan det sitte i ladestasjonen. For eksempel denne.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner som leveres med eller uten B vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.

10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?

Du får ikke 2-moduls jordfeilautomat type B så det enkleste er en separat jordfeilbryter. Det krever dog 4 modulers ekstra plass i skapet (2-moduls er å få tak i men koster en del mer).

Men ofte like greit å bare sette opp en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Da slipper du å gjøre inngrep i skapet, bare å bytte schuko-kontakten i en ladestasjon. Forutsatt at det ikke er flere uttak på kursen da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#19
Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Forutsatt at det ikke er flere uttak på kursen da.
Men det er det jo i følge tidligere innlegg.
Dessuten er det et anlegg med automatsikringer og felles jordfeilbryter.
Da er det to muligheter for en lovlig løsning.

Beste: renovering av sikringsskap, med ny kurs til elbil. Valg mellom automatsikring i skap, og B vern i skap, eller ladestasjon, jordfeilautomat på de øvrige kursene.

Ikke like bra alternativ: ny kurs med automatsikring koblet foran jordfeilbryter i skap. (noe som var vanlig for fryser).  Bvern i sikringsskap eller ladestasjon.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

keepitsimple

Jeg pleier ikke å anbefalle oppgradering før bruk, men i ditt fall hadde jeg helt klart vurdert en ordentlig gjennomgang av elektriker. Det er ikke greit å bruke et uttak som ikke klarar 1900 W kontinuerlig og der en annen elbil ikke får igang ladingen. Muligens er noe feil på uttaket/kabeln/sikkringen.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

geear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. august 2017, klokken 16:03
Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 14:55
Bare vær klar over at du ikke har lov til å kjøpe deg elbil og begynne å lade fast fra et schukostikk som ikke er satt opp med elbillading som formål. Det ansees da av DSB som bruksendring og du må dermed innfri dagens krav som tilsier egen dedikert kurs med maks 10A og jordfeilvern type B.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter
Takk for tipset.

10A sikring står jo der allerede, og jordfeil type B (vet ikke hva det er), men jeg går ut ifra at det bare innebærer at jeg må skifte sikring med jordfeilsbryter?

Du får ikke 2-moduls jordfeilautomat type B så det enkleste er en separat jordfeilbryter. Det krever dog 4 modulers ekstra plass i skapet (2-moduls er å få tak i men koster en del mer).

Men ofte like greit å bare sette opp en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Da slipper du å gjøre inngrep i skapet, bare å bytte schuko-kontakten i en ladestasjon. Forutsatt at det ikke er flere uttak på kursen da.
Edit: slettet linker for å unngå å spre feilinformasjon.

Knut Røe

Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.

Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.

geear

Diskusjonsforum er diskusjonsforum, utviklingen går i en rivende fart, så jeg tenkte kanskje det var dukket opp noe i det siste. Må være lov å hive ut noe, skjønner det da kun er overspenningsvernet som har b-kar. Jeg prøver bare å orientere meg i markedet for egen del, skal ha full rehab på sikringsskapet, og de siste rundene med elektriker har vært rene mareritt, så er helt nødt til å vite litt på forhånd, og helst også vite hva det er plass til i skapet. Prøver nytt firma denne gang, det forrige gikk heldigvis konkurs rett etter.  :o

RaBalder

Det er flere som skriver innlegg som om det er livsfarlig å lade en elbil fra en vanlig stikk-kontakt.
Det er det ikke.


La oss sammenligne litt.

- Hva mener man er farligst?
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?


  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører


TorS

Sitat fra: henrikhoe på søndag 27. august 2017, klokken 14:46
Da har jeg gjort litt reserach og har bestemt meg for å gå for denne kabelen

Det følger jo ladekabel med bilen! Det er ikke nødvendig å kjøpe ny ladekabel med mindre du kjøper en bruktbil med ødelagt kabel.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Ingeniøren

Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 18:46
Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.

Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.

Det er vel jordfeilautomater med type A som er vanlig...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Knut Røe

Det er mye forvirring rundt dette. Mange blander sammen utløsekarakteristikk (B, C, D, K osv) med type jordfeilbeskyttelse.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 18:46
Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.

Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.

Den vil fungere, men Elektroimportøren tar seg rimelig godt betalt for disse. Jeg selger de en god del billigere:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/24-nl210

Tjener alikevel ok på de. Generelt er vel marginene på utstyr i elektrobransjen rimelig høye i forhold til IT-bransjen som jeg kom fra ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siljan

Sitat fra: keepitsimple på søndag 27. august 2017, klokken 16:46
Jeg pleier ikke å anbefalle oppgradering før bruk, men i ditt fall hadde jeg helt klart vurdert en ordentlig gjennomgang av elektriker. Det er ikke greit å bruke et uttak som ikke klarar 1900 W kontinuerlig og der en annen elbil ikke får igang ladingen. Muligens er noe feil på uttaket/kabeln/sikkringen.
Det med gressklipperen så er den kursen jeg brukte med en del andre ting. Den går jo fint hvis jeg får satt  den på.

Men var noen ganger at når jeg skrudde den på så gikk sikringa. Hvis jeg først starta den så gikk det fint.

Nå står garasjen på en annen kurs enn den gressklipperen stod på.  Og jeg hadde uansett tenkt bare å lade på 6A. Så hadde
gått fint. Men 1900W på en kurs som har 2200w der andre ting står på er vel ikke unormalt at den kan gå under påslåing.

Men ble veldig off topic :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA