Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil på 10A kurs - Hjelp meg å forstå et par ting

Startet av siljan, søndag 27. august 2017, klokken 13:29

« forrige - neste »

KjellG

Tror ikke den zigzag koblingen er nødvendig på noen jordfeilbryter. Testknappen skaper en skjevhet ved at ca 30mA rutes utenom strømtesten som derfor tripper. Bryteren skal trippe når 30mA forsvinner til jord uansett hvilken faseleder som "mangler" strøm, eller som her, ved at strømmen ledes utenom.

Griffel

Det er så enkelt at dersom en for enfasekobling bruker N-1 på ene siden og N-2 kontaktene på den andre og så lar være å koble noe 3-4-5-6 så virker denne fra Chint som den skal.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PalEngh

Med fare for å bli oppfattet som treg...

Det er tidligere antydet at Volvo T8 skal ha 1-FAS lading...

Men med en ladeboks skulle man tro at det er ladeboksen som avgir korrekt fase, og basert på kommunikasjon fra bilen; korrekt ladehastighet.

Burde det ikke da være mulig å benytte 3-faset ladestasjon for å utnytte nettet i huset bedre?
Sånn som denne?

KjellG

For AC-lading sitter laderen i bilen. Det er dermed bilen som bestemmer om den er i stand til å motta enspenningslading eller tre-spenningslading. Eks Tesla har 3 ladere og kan lades med 3*230V fra et TN-nett og 2*230V fra et IT-nett, gitt egnet veggboks.

En ny eGolf har to ladere og kan kjøre disse i parallell fra en 32A enspenningskurs, eller i V-kobling på IT eller som tofase i et TN-nett.

Kort sagt, ven må kjenne bilen og nettet på stedet og tilpasse veggboks etter dette.

jkirkebo

Sitat fra: PalEngh på lørdag 02. september 2017, klokken 22:14
Med fare for å bli oppfattet som treg...

Det er tidligere antydet at Volvo T8 skal ha 1-FAS lading...

Men med en ladeboks skulle man tro at det er ladeboksen som avgir korrekt fase, og basert på kommunikasjon fra bilen; korrekt ladehastighet.

Burde det ikke da være mulig å benytte 3-faset ladestasjon for å utnytte nettet i huset bedre?

Du må gjerne koble opp en ladestasjon på 3-fase, men siden bilen har 1-fase lader vil den kun trekke strøm på  en fase uansett. Svakeste ledd i kjeden bestemmer ladestrøm og antall faser. Eksempel:

3-fase 32A ladestasjon og bil med 1-fase 16A lader = du får ladet på 1-fase 16A
1-fase 20A ladestasjon og bil med 3-fase 32A lader = du får ladet på 1-fase 20A
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

audicurt

Egolf kan også justeres på kabel


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erik Ola Ulvestad

Koplar du opp 3 stk ladestasjonar for 3-fas er det vel vanlig å rotere på fasetilkopling eller for kvar veggboks , eller? 1-fas bilar blir då optimalt fordelt. (Bortsett frå Zaptec med sitt fasefordeling konsept som gjer det "in-da-box")

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA