Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil på 10A kurs - Hjelp meg å forstå et par ting

Startet av siljan, søndag 27. august 2017, klokken 13:29

« forrige - neste »

siljan

Sitat fra: EV666KM på søndag 27. august 2017, klokken 15:52
Kort sagt ikke lett å ha Elbil og lade hjemme og samtidig være lovlydig

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Haha. Nei.

Trodde det bare var å plugge i en stikkkontakt og stille lav ampere. Men ser ut som om det må en del oppgraderinger til.

siljan

Ble litt forvirret av svarene her inne. Da noen var litt motsigende.

Fikk sjekket skapet i dag..og er 4 16A kurser. 17 sikringer totalt. 10A ut til garasjen.

Skal bytte alle sikringer til våren. Med jordfeil etc. Skulle koste 12000.kr.   i følge elektrikrer. Ikke så ille da jeg har en del kurser. Har lagt ny terrasse og lagt ny takrenner i år som ble viktigere. Men det står på agendaen!

Noen som vil tippe hvor mye det koster å legge ny kurs ut til garasjen. Er vel 15m fra sikringgskap til garasje.

Cral

Bare sånn helt til slutt, det å lade en en elbil på 10A og 16A er like "farlig" om tar i bruk et anlegg som ikke er satt opp med tanke på langvarig høy belastning.

Jeg ville sovet like dårlig om jeg ladet på 8A på en 16A kurs som om jeg ladet på en 10A kurs.

Og til de som mener at det holder å sjekke om kontakten er varm. Vet du hvor mange skøter det er på kabelen fra sikringskapet til kontakten? Det kan like gjerne være dårlig kontakt i en gammel vrihylle i en tak eller veggboks på veien, som det er i kontakten på veggen.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

elektrolux

Høres ut som du har funnet en elektriker som ikke skriver faktura med gaffel, men jo mer du forberede for legging av ny kurs dess rimeligere blir det.

Legg gjerne opp kabelen selv, og overlat selve tilkoblingen til ekspertisen så kommer du gunstig ut.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#34
Sitat fra: henrikhoe på mandag 28. august 2017, klokken 07:29
Ble litt forvirret av svarene her inne. Da noen var litt motsigende.

Fikk sjekket skapet i dag..og er 4 16A kurser. 17 sikringer totalt. 10A ut til garasjen.

Skal bytte alle sikringer til våren. Med jordfeil etc. Skulle koste 12000.kr.   i følge elektrikrer. Ikke så ille da jeg har en del kurser. Har lagt ny terrasse og lagt ny takrenner i år som ble viktigere. Men det står på agendaen!

Noen som vil tippe hvor mye det koster å legge ny kurs ut til garasjen. Er vel 15m fra sikringgskap til garasje.

Hvis jeg var deg så ville jeg minimum fått en elektrikker til å se over kursen og flyttet fryseren som drar litt strøm. I tillegg har du kanskje lys på samme kurs. Hos meg fant jeg ut at 16A kursen var langt med 1.5mm2 og ikke 2.5 mm2. Valget å trekke om med 4 mm2 for å sove godt om natta. Greit å ha en nabo som er elektrikker mens jeg gjorde drittjobben med trekking av 4 mm2 i skjult anlegg gjennom halve huset over loft til garasje - tok meg flere dager...

Og så kan du stille lading til redusert i bilen - det går for de fleste. Men, som sagt er det krav i dag at du må ha eget opplegg med B-vern, og aller best en ladeboks i garasjen. Regn 10-15 tusen på jobben. Det har du vel råd til når du kjøper bil til noen hundre tusen....

Før fikk man momsfradrag for å legge opp lading til bilen, hvis det ble bestilt med bilen. Et fint insitament til å få det gjort, men det satte skattemyndighetene en stopper for....


2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 21:48
Det er mye forvirring rundt dette. Mange blander sammen utløsekarakteristikk (B, C, D, K osv) med type jordfeilbeskyttelse.

Sorry, leste ikke godt nok det du skrev. Kjenner til forskjell på jordvern og utløsetkarakteristikk. De som ikke vet kan lese her f.eks:
https://no.wikipedia.org/wiki/Automatsikring

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. august 2017, klokken 21:57
Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 18:46
Det der er helt vanlige jordfeilautomater med B karakteristikk, brukes på de fleste kurser i huset. IKKE med jordfeilbeskyttelse type B.
Hvis man ikke har peiling syns jeg ikke man skal uttale seg.

Det han trenger er en slik: https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-4pol-63a-30ma/1615000/Product.html?Event=livesearch
Kombinert med en vanlig automatsikring for beskyttelse av kursen mot overstrøm.

Den vil fungere, men Elektroimportøren tar seg rimelig godt betalt for disse. Jeg selger de en god del billigere:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/24-nl210

Tjener alikevel ok på de. Generelt er vel marginene på utstyr i elektrobransjen rimelig høye i forhold til IT-bransjen som jeg kom fra ;)

Problemet er vel at det ikke bare er å bestille en slik og få den lokal elektikkeren til å montere. Har hør om at  B-vern gjerne prises med 4000,- og da blir det dyrt. Ikke veldig lenge siden det var en sak på forbrukermagasinet der en dame hadde bestilt oppgradering til en gunstig timepris. Problemer var at påslaget på alt utstyr var hinsides fornuft.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#37
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. august 2017, klokken 08:06
Før fikk man momsfradrag for å legge opp lading til bilen, hvis det ble bestilt med bilen. Et fint insitament til å få det gjort, men det satte skattemyndighetene en stopper for....

Nå har jo skattemyndighetene kun presisert regelen, og der var det aldri momsfritak på ladestasjon.

Uansett er ikke endret praksis så ille. Vi har f.eks alltid hatt lavere priser ferdig installert med mva, enn forhandlerenes tilbud uten mva, og opplever 50% økt omsettning som følge av at kunden nå benytter anledningen til å shoppe litt rundt i stedet for å angstkjøpe ladepakken til forhandleren.

Det som likevel er uheldig er at flere muligens Schukolader i stedet for å kjøpe ladestasjon, men enda strengere regler som nå sier at kun unntaksvis lading fra Schuko er lovlig bør kompensere for dette.

Vi unntakslader fremdeles etter 12 år som elbillist. ::) Bl.a på kurs til høytrykkspyleren, men også andre stikk rundt om i parkeringsanleggene våre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 28. august 2017, klokken 08:25
Problemet er vel at det ikke bare er å bestille en slik og få den lokal elektikkeren til å montere. Har hør om at  B-vern gjerne prises med 4000,- og da blir det dyrt. Ikke veldig lenge siden det var en sak på forbrukermagasinet der en dame hadde bestilt oppgradering til en gunstig timepris. Problemer var at påslaget på alt utstyr var hinsides fornuft.

Jepp, det er en av grunnene til at vi stort sett selger ladestasjoner med integrert B-vern. Utgaven uten står for godt under 10% av salget...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: tiger`n på søndag 27. august 2017, klokken 21:48
Det er mye forvirring rundt dette. Mange blander sammen utløsekarakteristikk (B, C, D, K osv) med type jordfeilbeskyttelse.
Men hvilken type jordfeilbeskyttelse har en jordfeilautomat når det kun er krakteristikken til overspenningsvernet som oppgis?

Og; jordfeilbryter type B ala chint som du linker til bør vel finnes for 2-pol (IT) som 2-moduls? Siden jeg har IT får jeg uansett ikke stort utav å legge opp til 3-faselading..

Griffel

Sitat fra: gr på mandag 28. august 2017, klokken 17:50
Men hvilken type jordfeilbeskyttelse har en jordfeilautomat når det kun er krakteristikken til overspenningsvernet som oppgis
De vanlig jordfeilautomatene (kombinasjon av automatsikring og jordfeilbryter) er av A type. karakteristikken har ikke noe overspenningsvern å gjøre, men med grenser for raskt utkobling ved høye strømmer. I gamledager hadde vi trege sikringer slik at de ikke skulle løse ut på motor startstrøm. Automatsikringer har to utkoblingsmekanismer.
En termisk som etter en stund kobler ut på lave overstrømmer og en rask magnetisk som kobler ut nær momentant på høye overstrømmer. Karakteristikken er koblet til grensen for disse.

Men altså overspenningsvermet er et separat vern som kortslutter ved høye spenninger for eksempel i forbindelse med lynnedslag i nabolaget.
Disse deles i gråvvern og finvern.

Jordfeilbryter type A beskytter mot AC feilstrømmer og pulserende DC feilstrømmer. type B beskytter i tillegg mot glatte DC feilstrømmer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: RaBalder på søndag 27. august 2017, klokken 20:03
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?


  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
Noe du gjør nesten hver natt mange timer mens du sover og ikke vet hva som skjer.

  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
Noe du gjør mens du er våken under en time i gjennomsnitt.

Det er nok farligst i trafikken men hvor mye farligere det er å kjøre 10km/t
over enn å holde farstgrensen er ikke godt å si.

For stikkontaklading straffes du kun om det går galt, og straffen er i de fleste tilfelle begrenset til konsekvensene.

For fart er nok sansynligheten for straff før det går galt mye større.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 28. august 2017, klokken 17:50
Og; jordfeilbryter type B ala chint som du linker til bør vel finnes for 2-pol (IT) som 2-moduls? Siden jeg har IT får jeg uansett ikke stort utav å legge opp til 3-faselading..

Chint sin finnes ikke som 2-pol. Men 4-pol utgaven kan brukes både med IT 1-fase og 3-fase samt TN 1-fase og 3-fase. De polene som ikke brukes står bare tomme, null problem det. Samme kan gjøres med sikringer, det går helt fint å bruke en 3-pol eller 4-pol sikring på en 1-fase kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jon Braathen

Vi fikk en chint type B jordfeilbryter montert etter trafo ifm podpoint installasjon som fulgte med vår Zoe.
Elektrikeren tok da og lasket utgangene på 1+2 til inngangene på port 3+4 og utgangene på 3+4 til podpoint. Han sa det var sånn de gjorde det.. Er det noe poeng i å gjøre dette.?
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

manifold

Sitat fra: Griffel på mandag 28. august 2017, klokken 20:13
Sitat fra: RaBalder på søndag 27. august 2017, klokken 20:03
- Hva har størst sansynlighet for at noe går galt?
- Og i hvilket tilfelle bryter man loven "mest/minst"?


  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
  • Å lade en elbil med vanlig stikk-kontakt
Noe du gjør nesten hver natt mange timer mens du sover og ikke vet hva som skjer.

  • Legge seg konsekvent 10km/h over fartsgrensene når man kjører
Noe du gjør mens du er våken under en time i gjennomsnitt.

Det er nok farligst i trafikken men hvor mye farligere det er å kjøre 10km/t
over enn å holde farstgrensen er ikke godt å si.

For stikkontaklading straffes du kun om det går galt, og straffen er i de fleste tilfelle begrenset til konsekvensene.

For fart er nok sansynligheten for straff før det går galt mye større.

Dette er dessverre en livsfarlig misforståelse. Ulykkesrisikoen øker betydelig om hastigheten økes med 10km/t - husk at bilens kinetiske energi øker med kvadratet av hastigheten, og strekningen bilen går før du får tid til å reagere på en overraskelse eller hente inn en feilmanøver, øker også. Årlig omkommer det over 100 personer i trafikken her i landet, og en nedgang i gjennomsnittshatigheten ville ha spart mange liv årlig - se http://tsh.toi.no/doc660.htm

Jeg kan ikke se at det er noen som helst grunn til å sammenligne høy hastighet med uforsvarlig lading av elbil - begge deler gir økt risiko for  skade på liv og eiendom, og begge deler bør unngås.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA