Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er i3 bilen for meg?

Startet av thompy, lørdag 26. august 2017, klokken 17:01

« forrige - neste »

Trond.m

#150
Jeg fikk bekreftet fra BMW teknisk avdeling at taket på i3 med takluke er laget i aluminium. Endringen skjedde ifra 2016 modell, og inntil da var det karbonforsterket plast.

«Beklager sent svar, har ikke mottat svar fra den tekniske avdelingen før nå. Taket er i aluminium når man velger takluken. Det er ikke planlagt noen endringer på dette fremover. Aluminium ble introdusert i 2015»

Sungrazer

#151
Det var det jeg også synes, men lyden når jeg tappet på taket med fingrene var umiskjennelig metall. Sammenlignet med min egen rett etterpå og på den er det helt klart CFRP som er klarlakkert ser karbonfiberveven igjennom. Uansett, så lenge det er aluminium og ikke stål så er jeg fornøyd. :P
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Toalmar

Så bra. Som sagt en kjempebil. Lykke til med fortsettelsen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

carlosk

Jeg har gått og tenkt det samme som deg. Jeg bor i Bergen og kjører 64 km hver dag T/R til jobben. Med bompenger, driftstoff utgiftene og andre utgifter så har jeg regnet at jeg spare ca kr 4000/måned ved å gå over til elbil.

Uten å bruke et formue på en Tesla har jeg valgt i3. Konklusjonen ble til etter nøye vurdering av alternativer som er på marked og at jeg ikke måtte vente ett år for levering. Soul, MB B250e, eGolf og Leaf ble vurdert.

Jeg har bestilt en I3 FC LCI i dag hos Jæger Sentrum avd Åsane og det har vært en behagelig opplevelse. Jeg fikk låne en bil over natten og fikke brukt den for mange ulike turer slik at jeg fikk inntrykk av bilen under forskjellige forhold.

Det eneste jeg sitter igjen med er at dette skulle jeg ha gjort for lenge siden!

Det er klart pluss og minus med bilen, men plussene er mange og minusene kan jeg leve med.

lykke til!

2014 PHEV med soltak fra  Tyskland

Initium

For de som ikke enda ønsker seg en I3, her er "beviset " på at du ønsker deg en likevel:
https://www.youtube.com/watch?v=GtXeLhz9JVI

Vi har aldri blitt så fortjust i en bil, noengang som i vår lille, blå I3. Hadde BMW lansert en 3serie stasjonsvogn i elbilutgave, eller enda bedre, en 5serie elektrisk stasjonsvogn, tipper jeg Tesla kunne pakket sammen på dagen.

Snålt de ikke gjør det egentlig. I3 må være det fullstendige beviset på at de KAN når de VIL...

Klykken

Tesla er ganske gjennomført det også. Skorter litt på kvaliteten til tider, bare. Tror ikke folk hadde valfartet til BMW bare fordi de hadde lansert en stasjonsvogn med kun el-drift. Jeg hadde ikke det.
BMW mangler ladenettverket til Tesla bl.a., og ekstrafunksjonene som dukker opp ved oppdatering via OTA (som ikke BMW har). BMW må du også kjøpe via autorisert forhandler, som skal ha litt av kaka, og plukke fra kompliserte ekstrautstyrslister, mens hos Tesla bestiller du bare og får den levert hos nærmeste utleveringssted.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Det går hardnakkede rykter om at det kommer en ren el 4-serie i løpet av høsten som skal gå i strupen på Tesla Model 3. Håper det holder vann.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Amigakongen

@Klykken
Du kjøper bilen hos autorisert forhandler ja. Så de som leverer ut biler hos Tesla jobber gratis de da? Og trur nok du har rett i at du bare får levert ut Teslaen din på nærmeste utleveringssted. Virker jo ikke som de klargjør bilene hvertfall.
Sitat fra: Klykken på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:43
Tesla er ganske gjennomført det også. Skorter litt på kvaliteten til tider, bare. Tror ikke folk hadde valfartet til BMW bare fordi de hadde lansert en stasjonsvogn med kun el-drift. Jeg hadde ikke det.
BMW mangler ladenettverket til Tesla bl.a., og ekstrafunksjonene som dukker opp ved oppdatering via OTA (som ikke BMW har). BMW må du også kjøpe via autorisert forhandler, som skal ha litt av kaka, og plukke fra kompliserte ekstrautstyrslister, mens hos Tesla bestiller du bare og får den levert hos nærmeste utleveringssted.
2015 BMW I3 - 11800km

Klykken

#158
Ingen andre enn tesla selger tesla. I Trondheim selger Sulland bl.a. BMW. Visborg bil i verdal, som også selger Subaru og Opel.

Klargjøring er sjeldent bra uansett hva du kjøper. Bmw er intet unntak.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amigakongen

@Klykken

Om de selger biler fra flere merker eller bare for ett, så skal de uansett lønnes...
2015 BMW I3 - 11800km

Klykken

Ja, men bilene får ingen forhandlertillegg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Initium

Påenget var at BMW KAN å bygge biler, og har infrastruktur på plass.

Tesla forsøker skape noe helt fra bunnen av,og har f.eks glemt at de trenger et serviceapparat, delelager osv som matcher det antall biler de ønsker å selge.

Å vri seg fra forhandlersalg til salg på nettet, er verdens enkleste sak å få til, om kundene ønsker det. Se feks Møllers nylansering av Seat, det merket skal de ( forsøke ) å selge kun via nettet. Spennende.

Elon Musk har endel totalt geniale ideer, men det skorter litt på gjennomføringen. Kombinert med en ekstrem "amerikansk " kultur hva beslutningshierarki angår, gir endel utfordringer.

Jeg kunne veldig gjerne eid en Tesla jeg, men litt mer uvillig til å ta konsekvensene av valget. Å få utlevert en Caddy med bakseter som lånebil, 1 uke etter jeg hentet ut en eskeny bil til 1millon eller mer, ville fått dramatiske konsekvenser..... :D

Agmuns

Sitat fra: Klykken på fredag 26. januar 2018, klokken 09:10
Ja, men bilene får ingen forhandlertillegg.
Det er ikke sånn at Tesla selges for fabrikkpris + utleveringskostnader og BMW selges for fabrikkpris + importør + forhandler + utlevering.

Forskjellen er at Tesla kan ta både importør + forhandler rett i egen lomme. Hadde Tesla åpnet for å selge bilene via andre forhandlere, så hadde de kostet det samme der. Garantert.

bobakka

Sitat fra: Agmuns på fredag 26. januar 2018, klokken 10:25
Sitat fra: Klykken på fredag 26. januar 2018, klokken 09:10
Ja, men bilene får ingen forhandlertillegg.
Det er ikke sånn at Tesla selges for fabrikkpris + utleveringskostnader og BMW selges for fabrikkpris + importør + forhandler + utlevering.

Forskjellen er at Tesla kan ta både importør + forhandler rett i egen lomme. Hadde Tesla åpnet for å selge bilene via andre forhandlere, så hadde de kostet det samme der. Garantert.
Slik jeg forstod det når jeg kjøpte min er at BMW Sverige selger bilen og Bavaria får noen få kroner for å tegne kontrakt og levere ut bilen.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Trond.m

Ja, det stemmer at i3 selges direkte fra BMW og firhander får en fast lav kommisjon pr. bil. i3 er derfor relativt lavt priset i Norge, spesielt nå som norske kroner står svakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA