Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er i3 bilen for meg?

Startet av thompy, lørdag 26. august 2017, klokken 17:01

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: thompy på lørdag 26. august 2017, klokken 17:01
...Pendleruten blir på 35km en vei iflg google Maps(Sandefjord-Horten), relativt flatt, men 19km består av 110sone.
På sommerstid burde vel dette være grei skuring, men hvordan stiller i3 seg på vinteren, mtp motorvei også?

Har mulighet for gratis lading i Horten.
Hei, sjekk her for er en noenlunde realistisk forventning mhp rekkevidde vinterstid (inkl sammenlikning med andre elbiler og gjetning på kommende 120Ah)
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

thompy

Skal på visning på en i3 til torsdag.

74k km fra 2014.

Noen tips til hva jeg burde sjekke ut?

Acustica

Sitat fra: thompy på tirsdag 29. august 2017, klokken 13:50
Skal på visning på en i3 til torsdag.

74k km fra 2014.

Noen tips til hva jeg burde sjekke ut?

Slitasje, klunking i understell? Alt teknisk fungerer?

Det jeg synes er litt vanskelig er å bedømme om en slik km.stand. er mye eller for ingenting å regne på en elbil.

Selv ville jeg sagt en bil som har kjørt så mye max burde koste 180 tusen om ikke den er stinn av utstyr, men det virker som kursen på elbiler har steget i det siste.

thompy

Dårlig formulering fra min side; Noe spesielt å sjekke for elbiler? ettersom dette blir første kjøp av elbil muligens  8)

Leste noe om at det var mulig å gå inn via meny for å sjekke f.eks status på batteri osv.
Vet også at den var på service på 48k og må inn igjen neste år.


Navi professional
Lodge interiør
Hurtiglading
LEDlys
Cruisecontrol
Multifunksjonsratt med varme
Varmepumpe
Blåtann telefon og streaming
2 sone klima
Regnsensor
Isofix
Regnsensor
DAB +
++
Forøvrig har jo bilen fortsatt 2 år med nybilgaranti eller frem til 125 000km


Sitat fra: Acustica på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:03
Sitat fra: thompy på tirsdag 29. august 2017, klokken 13:50
Skal på visning på en i3 til torsdag.

74k km fra 2014.

Noen tips til hva jeg burde sjekke ut?

Slitasje, klunking i understell? Alt teknisk fungerer?

Det jeg synes er litt vanskelig er å bedømme om en slik km.stand. er mye eller for ingenting å regne på en elbil.

Selv ville jeg sagt en bil som har kjørt så mye max burde koste 180 tusen om ikke den er stinn av utstyr, men det virker som kursen på elbiler har steget i det siste.

Autowinder

Multifunksjonsratt med varme? Da må det ha vært varme i rattet på tidligere modeller, siden det ikke er en opsjon i dag.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

koltor

2 sone klima har vel aldri eksistert i i3?
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

thompy

Dette er bare kopiert rett fra finn, mulig det ikke er noe annet tilsvarende alternativ å vise der.

har fått full utstyrsliste  :)


Sitat fra: Autowinder på onsdag 30. august 2017, klokken 12:03
Multifunksjonsratt med varme? Da må det ha vært varme i rattet på tidligere modeller, siden det ikke er en opsjon i dag.

Ingeniøren

Kanskje en skrytepave som bare har smurt på for å selge. Det viktigst er vel at bilen er pent behandlet - deretter kommer utstyr etter mitt syn.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

koltor

Ville sett på bremsene. Rust kan være et problem pga lite bruk av bremser (kraftig regen i motoren), samt på grunn av salting.

Sitat fra: thompy på tirsdag 29. august 2017, klokken 13:50
Skal på visning på en i3 til torsdag.

74k km fra 2014.

Noen tips til hva jeg burde sjekke ut?
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

thompy

joja, tenkte egentlig ikke noe over det før folk påpekte det her. Har egentlig bare sett på utstyrsliste.

Bremser har jeg skjønt blir lite brukt. Har ikke folk som vane å ta en hard oppbremsing på før de parkerer, bare for å få vekk den verste overflaterusten?  ::)

Hvordan var det man gikk inn på meny for å sjekke batteristatus?  ???


Sitat fra: koltor på onsdag 30. august 2017, klokken 19:47
Ville sett på bremsene. Rust kan være et problem pga lite bruk av bremser (kraftig regen i motoren), samt på grunn av salting.

Sitat fra: thompy på tirsdag 29. august 2017, klokken 13:50
Skal på visning på en i3 til torsdag.

74k km fra 2014.

Noen tips til hva jeg burde sjekke ut?


Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. august 2017, klokken 19:42
Kanskje en skrytepave som bare har smurt på for å selge. Det viktigst er vel at bilen er pent behandlet - deretter kommer utstyr etter mitt syn.

Orbit

Batteristatus sjekkes som i video under. På en 60Ah, bør du få >18.5 kWh. Du får riktigst resultat når batteriet nettopp har vært helt oppladet - gjerne fra lav SoC.


https://www.youtube.com/watch?v=tw5i1Ki-RpY
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

thompy

Takker! Det er batteristatus som er forskjell på kjøp eller ikke hvis alt annete llers er greit  :+1:

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. august 2017, klokken 22:04
Batteristatus sjekkes som i video under. På en 60Ah, bør du få >18.5 kWh. Du får riktigst resultat når batteriet nettopp har vært helt oppladet - gjerne fra lav SoC.


https://www.youtube.com/watch?v=tw5i1Ki-RpY

Initium

Vi har en ganske tidlig leaf, registrert 11.04.2013
Det var en av de første siste uten varmepumpe.

Vi vil signere med å få oss en NY Leaf, men har litt lite lyst til å sitte med den vi har et halvt år etter at garantien går ut. Dermed vurderer vi en I3 som " ventebil ".
I3 er gøyal, frekk og morsom, og appelerer til "petrolhead`en " i meg.

Hva slags rekkevidde kan vi regne med om vi handler en I3 med det lille batteriet ?
Jeg antar vi får NOE mer fra den enn vår tilåskomne Leaf, vi tenkte vel gå for noe https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107612564
eller noe sånn:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107144658&fks=107144658

Hva kan vi forvente ? Jeg håper 20/18, mot 17/12 på nåværende Leaf.
Er det for optimistisk ?

Klykken

Rekkevidde på 60Ah-i3 er ca 14-15mil om sommeren og ned mot 8-10mil på kald vinter hos meg, med forvarming av batteri. Dette er pendling langs landevei med variert fartsgrense, mellom 50kmt og 80kmt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Initium

WTF ? :o Det var da imponerende dårlig.
Det betyr at man har mindre rekkevidde enn en 4,5år gammal leaf da, uten varmepumpe ?  :-1-:

Nesten så jeg har litt problemer med å tro det. På sommeren viser vel Leafen opp mot 180km, og kjører fint rundt 160...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA