Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert autopilot. Oppskrytt?

Startet av Albinos, lørdag 26. august 2017, klokken 10:55

« forrige - neste »

Albinos

Hei.
Jeg prøvde en MODEL S P100d i en helg og samtidig prøvde AP2/autopilot og syns den er helt oppskrytt og kommer ikke på tale å betale over 40 000kr for den. 
Jeg ser at for de fleste av dere er den et MUST, hvorfor????
 

krister461

Når man lærer seg å bruke den riktige gjør den bilkjøring mye mer behagelig. Det er det viktigste tilvalget for min del...

Hodetelefoner

Regner ikke med du dro på langtur med bilen den helgen. Ikke stod du i kø etc heller. du kjørte mest lokalt..
Frem og tilbake til butikken blir autopilot sjelden brukt her. kun hvis jeg driver med mobilen. de 50km til jobb brukes den 99% av tiden. noen rundkjøringer som ødelegger.. (det går faktisk bra hvis det er veldig saktegående kø igjennom rundkjøringen).
Ikke tro du er en bedre sjåfør enn denne bilen på langtur :)

Stangseth

Ikke et must, men litt morro med AP. Min mening er at det er gøy å bruke den, men egentlig totalt ubrukelig pr. dags dato.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thor2014

Jeg bruker AP1 hele tiden. Digger funksjonen.
AP2 tar nok igjen AP1 og da er det absolutt verdt det, men det et nå min mening

Øyvind.h

Kjørte 44 mil med nylig oppdater bil i går. Minst halve turen gikk med AP1. Merket nesten ikke forskjell på om den eller jeg kjørte. Jeg tror de har forbedret den ytterligere med sw som kom nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lacaixxa

1. Du får ikke adaptiv cruise uten AP-pakken
2. AP i kø er genialt
3. Med AP på motorvei går det an å fikle litt med Spotify el.
4. AP utvikler seg kontinuerlig og skal som kjent gjøre den selvkjørende.
5. Subjektivt er AP litt av greien med å kjøre tesla mtp innovasjonstakt
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på lørdag 26. august 2017, klokken 10:57
Når man lærer seg å bruke den riktige gjør den bilkjøring mye mer behagelig. Det er det viktigste tilvalget for min del...

Hva er riktig bruk da? Jeg tester den hver gang det kommer ny software, men har hver gang endt opp med å kjøre manuelt til neste gang jeg tester. Den er bare irriterende for min del. "Sinusgange", plutselig vingling, stadige påminnelser om å holde i rattet minst 1 gang pr. minutt osv.

ACC gjør også mye rart til tider, og jeg ønsker meg fortsatt muligheten til å aktivere vanlig CC. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få til, det går jo fint på f.eks BMW i3.

Men nå bedriver jeg aldri køkjøring i rushtid heller da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

Bør kanskje la den kjøre litt så den får justert seg litt ;)

krister461



Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. august 2017, klokken 13:40
Sitat fra: krister461 på lørdag 26. august 2017, klokken 10:57
Når man lærer seg å bruke den riktige gjør den bilkjøring mye mer behagelig. Det er det viktigste tilvalget for min del...

Hva er riktig bruk da? Jeg tester den hver gang det kommer ny software, men har hver gang endt opp med å kjøre manuelt til neste gang jeg tester. Den er bare irriterende for min del. "Sinusgange", plutselig vingling, stadige påminnelser om å holde i rattet minst 1 gang pr. minutt osv.
Jeg har lært meg hvor den virker og hvor den har problemer og synes AP1 og etterhvert AP2 er veldig forutsigbar. Jeg hviler hånden på rattet, da får jeg aldri varsler og kjenner fort om den mot formodning skulle gjøre noe uforutsett.

Jeg vet den får problemer over bakketopper og krappe svinger. Rundkjøringer og steder med dårlig merking er vanligvis no-go. Ved fletting må jeg passe på og er også obs om noen har tenkt å benytte en liten luke forran meg på motorveien.

Jeg bruker sikkert AP 95% av tiden når jeg kjører på veier med god merking, og er blitt så godt vandt til det at jeg synes det er plagsomt å kjøre biler uten.

TeslaModelX

AP er vel under stadig utvikling, så litt "hikke" må man regne med. Er vel ingen andre bil som kan måle seg med Tesla når det kommer til "selvkjørende biler"?

lunitiks

Helt tullete av Tesla å kalle det "oppgradert" autopilot. Det er ingenting oppgradert ved funksjonaliteten i dag
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Viking800

Ordlyden får det til å virke som om bilene kommer en annen autopilot som standard.

turfsurf

Oppgradert var for å skille fra AP1 når AP2 ble lansert. Ellers er jeg enig med mange her, det er nydelig å kjøre med AP på motorvei og i kø. Synd den stopper på 150 dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

#14
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. august 2017, klokken 13:40
Sitat fra: krister461 på lørdag 26. august 2017, klokken 10:57
Når man lærer seg å bruke den riktige gjør den bilkjøring mye mer behagelig. Det er det viktigste tilvalget for min del...

Hva er riktig bruk da? Jeg tester den hver gang det kommer ny software, men har hver gang endt opp med å kjøre manuelt til neste gang jeg tester. Den er bare irriterende for min del. "Sinusgange", plutselig vingling, stadige påminnelser om å holde i rattet minst 1 gang pr. minutt osv.

ACC gjør også mye rart til tider, og jeg ønsker meg fortsatt muligheten til å aktivere vanlig CC. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få til, det går jo fint på f.eks BMW i3.

Men nå bedriver jeg aldri køkjøring i rushtid heller da.
Dette er som om jeg skulle skrevet det selv. Eneste gangen jeg har hatt nytte av dette var på siste etappe etter en lang dag oppover vestkysten av Sverige i sommer. Da var det omtrent ingen annen trafikk, og det fungerte tålelig bra. Når det var tettere trafikk på motorveien i ymse land prøvde jeg flere ganger men endte med å slå av pga at kjøringen fikk veldig dårlig flyt og at bilen kunne finne på ting hverken jeg eller medtrafikantene ventet.

Jeg venter også på "dum" cruisecontrol. Det er ikke bra at cruise blir utilgjengelig fordi kameraet blir forstyrret av lav sol, eller at bilen hogger i bremsene fordi den tror det er en situasjon foran - og dermed forårsaker en potensiell situasjon bak. Jeg har utsatt å deaktivere AP, mest fordi jeg har lært meg å kjøre slik at man omgår de skumle eller ubehagelige tendensene i systemet. Men det er jo ikke det som er meningen. For min del spiller det lite at Tesla er best i klassen på dette når ingen av elevene er gode nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA