Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollarkursen går ned for hver dag - stort tap i vente de neste 12 måneder

Startet av T.K, lørdag 26. august 2017, klokken 02:55

« forrige - neste »

T.K

Dollarkursen går nå ned hver dag, tilsvarende et par tusen kroner dagen eller 14 000 kroner pr uke for en modell X til kr 700 000. "Alle" spår dollar ned i under 7 kroner neste år, kanskje 6,50. Det betyr 20 % valutareduksjon på nybilprisen så fremt ikke Tesla Norge har tenkt å sitte med overskuddet selv, og dermed kan man regne med over 40 % tap på bilen det første året, og de som kjøpte i våres kan plusse på 10 % ekstra i tap. Virker mest fornuftig å vente med kjøpet, såfremt man ikke sitter veldig godt i det.

mecanica vergara

Den har ikke gått så mye det siste året. Men er på vei litt ned nå. Dette vil virke motsatt av gulltidene 2013/2014.
De som har kjøpt og kjøper nå vil kanskje ta en større smell en de fleste. Men de får kjøre kanskje verdens beste bil mens vi andre venter på bedre tider. Jeg har veldig kyst på ny bil. Men har klart å holde meg så langt. Jeg vet ikke når jeg blir for svak. Men det skjer plutselig.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Espen Hugaas Andersen

Det er nesten fullstendig poengløst å spå hvor dollaren er på vei. Den kan like gjerne gå opp som ned.

Det man må huske på er at kronekursen er sterkt bundet til oljeprisen. Og oljeprisen er sterkt knyttet til etterspørselen. Hva skjer da når elbilene begynner å ta av skikkelig? Det ville ikke overraske meg om oljeprisen faller betydelig over de neste årene, og da dras kronen med i fallet. Og dollaren blir altså dyrere.

Analytikerne som forventer at kronen vil styrke seg forventer også at oljeprisen vil fortsette å stige. Dette er svært usikkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Elbilsalget er vel fortsatt mindre enn økningen i kjøretøysalg fra år til år? Ergo vil behovet for olje fortsette å øke til elbilsalget tar igjen dette.. antar jeg..

Uansett er dollarkursen en spooky sak, med tanke på at den lå på fem lenge kan det fort skje igjen. Samtidig må en ha et langsiktig forhold til kjøpet. Innføring av moms er en annen faktor som kan veie motsatt.

Red_Harvest

Artig å spekulere, men skal man ha bil eller skal man ha bil?

Det siste jeg tenker på når jeg kjøper en bil i denne prisklassen er valutasvingninger.

Selvfølgelig moro å treffe riktig mtp tidspunkt ift prisjustering, men det er bare en bonus.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler...

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk


mecanica vergara

Sitat fra: Red_Harvest på lørdag 26. august 2017, klokken 17:04
Artig å spekulere, men skal man ha bil eller skal man ha bil?

Det siste jeg tenker på når jeg kjøper en bil i denne prisklassen er valutasvingninger.

Selvfølgelig moro å treffe riktig mtp tidspunkt ift prisjustering, men det er bare en bonus.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler...

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
Hadde ikke jeg allerede kjørt en Model S hadde tålmodigheten vært syltynn. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

DrNox


T.K

Gått ned 1,2 % siden trådstart - litt mer enn forventet, og dermed 9 000 kroner ned for en 700 000-kroners bil. Følger spent med videre.

1000kwh

Sitat fra: T.K på tirsdag 29. august 2017, klokken 13:54
Gått ned 1,2 % siden trådstart - litt mer enn forventet, og dermed 9 000 kroner ned for en 700 000-kroners bil. Følger spent med videre.
Det høres utrolig slitsomt ut å følge med på dollarkursen opp mot hva man opprinnelig betale for Teslaen sin :P

e-tron 2018


DrNox

Kanskje litt irriterende med en slik tråd for de som har handlet. Men for oss som sitter på gjerdet er det jo litt artig :) Men gode dollar-råd gjør at jeg får bedre råd :P
Vi som ikke har handlet enda og/eller som kanskje ikke har så mye penger, kan jo faktisk spekulere uten å satse penger.  :)
Go Mr.Trump :+1:

Øyvind.h

Håper fallet blir langt og brutalt. Jeg skal jo tross alt kjøpe ny bil en gang i fremtiden også. Dollarfall er gledelig selv om det påvirker verdien av min bil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:38
Håper fallet blir langt og brutalt. Jeg skal jo tross alt kjøpe ny bil en gang i fremtiden også. Dollarfall er gledelig selv om det påvirker verdien av min bil :)
Ja, vi kan egoistisk sett kose oss med rimelige amerikanske produkter og billig USA-ferie, men husk også at tilsvarende økning blir motsatt vei for alle amerikanske firmaer som skal handle noe fra norske firmaer, ergo blir den norske industrien nok en gang lite konkurransedyktig i USA, i tillegg hjelper oljeprisoppgangen lite når dollaren faller i forhold til den norske krona, og olja handles i dollar. Den norske krona svekket seg samtidig med oljeprisfallet, og har kanskje hjulpet til å holde Norge på beina. Det igjen påvirker som regel de fleste av oss enten direkte eller indirekte.

Ellers er det nok tvilsomt at Tesla ønsker å la prisen på en Model X bli så lav at den konkurrerer med VW Tiguan og Outlander, selv om dollaren går i fem og de fortsatt tjener penger. I så fall skyver de premiumsegmentet enda lenger fra seg, og det blir vanskelig for kundene å forholde seg til prisjusteringer i hundretusenkronersklassen.

Øyvind.h

Opprinnelig startet Model S på 446.000,-, så jeg tror det er godt spillerom nedover.

Lav pris vil bare gi eksepsjonelt godt salg og Norge vil flomme over av Teslaer. Så langt har de justert priser både opp og ned ift. valutaendringer, både i Norge og europa.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:49Ja, vi kan egoistisk sett kose oss med rimelige amerikanske produkter og billig USA-ferie, men husk også at tilsvarende økning blir motsatt vei for alle amerikanske firmaer som skal handle noe fra norske firmaer, ergo blir den norske industrien nok en gang lite konkurransedyktig i USA, i tillegg hjelper oljeprisoppgangen lite når dollaren faller i forhold til den norske krona, og olja handles i dollar. Den norske krona svekket seg samtidig med oljeprisfallet, og har kanskje hjulpet til å holde Norge på beina. Det igjen påvirker som regel de fleste av oss enten direkte eller indirekte.
Har man trygg jobb så betyr dette lite for individet. For samfunnet har det større betydning. Men det er liten tvil om at vi nærmer oss en nødvendig omstilling. Innen 10 år vil vi måtte begynne å fase ut oljesektoren i Norge. Ettersom etterspørselen etter olje når toppen og så begynner falle, så vil den dyreste oljen være dårligst stilt, og da er off-shore olje ganske lite konkurransedyktig i forhold til olje fra f.eks midtøsten. (Med unntak av noen felt, som Johan Sverdrup.)

Sitat fra: gr på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:49Ellers er det nok tvilsomt at Tesla ønsker å la prisen på en Model X bli så lav at den konkurrerer med VW Tiguan og Outlander. I så fall skyver de premiumsegmentet enda lenger fra seg.
Den skjønte jeg ikke helt. Jeg kan garantere deg at Tesla har ingenting i mot å doble eller tredoble salget av Model X i Norge. Om Model X kunne prises til det samme som Outlander i kroner, og Tesla fortsatt ville få samme inntjening per bil i dollar, så ville de hoppe opp og ned av glede.

Tanken om at Tesla ønsker at Model X skal være eksklusiv og uoppnåelig er helt feil. For å sørge for dette kunne de lagt på 400k på prisen i Norge, slik at salget kom mer ned på samme nivå som Porsche Cayenne, som i resten av verden. I stedet velger de å selge så mye de kan.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA