Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde på E18 med 2016 Zoe R240

Startet av indahla, fredag 25. august 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

indahla

Jeg skal kjøre fra Larvik til Nykirke (Kopstadkrysset) t/r med min 2016 Zoe R240.
Iflg. Google Maps er det 50km hver vei. Hele veien er på E18 med 110 km/t fartsgrense.

Klarer jeg dette uten å måtte lade?
Hvilken hastighet bør jeg holde på E18?

Barskog

Ja, dette vil du fint klare på denne årstiden. På vinteren ville jeg tatt det litt roligere i høyrefila for å sikre å komme t/r uten å lade.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

indahla

Sitat fra: Barskog på fredag 25. august 2017, klokken 14:32
Ja, dette vil du fint klare på denne årstiden. På vinteren ville jeg tatt det litt roligere i høyrefila for å sikre å komme t/r uten å lade.
Så bra!
Har du tips om hvilken hastighet jeg bør holde? Bør jeg bruke ECO hele veien?

Barskog

Nå på denne årstiden trengs det vanligvis ikke å ta noe hensyn, så sant det ikke er sterk nedbør og kraftig motvind. Å kjøre i ECO på motorveien har lite/ingen ting å si, det er bare å justere ned farta som hjelper, også aircondition kjøling/varme, men det justeres best manuelt.
Når du er fremme på Nykirke sjekker du om det er minimum 50% strøm igjen. Hvis ikke så lader du bare en skvett på Cirkel K ved Koppstadkrysset (Grønn Kontakt). Der er det 2 stk 22 kW AC uttak. Husk å ta med egen type 2 ledning.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017


Zoe240

Hei

Jeg kjører Zoe240 daglig, t/r Oslo - Eidsvoll, 66 kilometer hver vei. Ligger i 92 km/t på ECO hele veien og måleren står på +- 90 km igjen når jeg kommer frem. Når jeg skal hjem på ettermiddagen viser måleren 120 km igjen, og det rekker jeg fint tilbake på. Tipper jeg kan kjøre et par mil til i den hastigheten. Så 15 mil på en lading sommerstid, inkludert noen timers pause går bra. Har ikke prøvd vinterføre ennå.

Har prøvd å kjøre lenger i ett strekk, men noe særlig mer enn 10 mil går ikke.

Edous

Apropos fart på motorvei... er det mer skadelig for batteriet å kjøre i 100km/t enn 80km/t (for en e-up)? Jeg kjører motorvei til jobb hver dag - riktignok med fartsgrense 80, men ingen holder det. Er ikke mye tid jeg sparer på å kjøre i 80, men trafikken går altså i 100.

Elmo

Sitat fra: Edous på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:57
Apropos fart på motorvei... er det mer skadelig for batteriet å kjøre i 100km/t enn 80km/t (for en e-up)?

NEI, ikke skadelig, men det øker forbruket en god del.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Zoe240

Oppdatering: Nå om dagen med 2-8 plussgrader, kommer jeg ikke t/r Oslo - Eidsvoll på en lading med 90 km/t hele veien. Må lade etter ca 8-9 mil. Skal bli interessant å se når termometeret måler -13 grader. For ikke å snakke om -20 som slett ikke er uvanlig på Øvre Romerike.

Trine2

Hvordan har det gått nå om dagen når det har vært svært vinterlige temperaturer?

Zoe240

#10
Bilen ladet ute i natt i -5 grader. Kjørte 62 km, gjennomsnittshastighet 65 km/t, gjennomsnitts forbruk 22,1 kwt/100km, totalt forbruk 13 kwt. En drøy halvtime av turen gikk i 86 km/t, aldri fortere. Resten gikk i 30-60 km/t. Temperaturen sank til -13 grader på det kaldeste, tipper den lå på -9 i snitt. Da jeg kom frem viste måleren 41 km igjen, dvs 1,5 - 2 mil i realiteten.

Glemte å si at varmeapparatet sto på fullt hele veien, med moderat vifte. Liker varm bil i kulda :-)

minibiti

Do you pre-condition the car before you drive?

I drove Oslo-Gardermoen-Oslo (80 km drive) on Sunday evening, temperature around -5C.
I pre-conditioned before I left, drove around 85 km/h, used around 18.5 kWh/100km and had around 40km/35% left when I got home.
The inside temperature was set to 19C.

Do you drive with a heavy foot? :)
22 kWh/100 seems a lot for 90 km/h at -5C...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Zoe240

Not particularly heavy :-) And never faster than 86 km/t. I'll do some more tests and post the results

Zoe240

Tok en ny test i morges. 66,1 km kjøring, hvorav en halvtime i 86 km/t på regnvåt motorvei, resten 30-50 km/t. Bilen ble fulladet i går og sto i varm garasje i hele natt. Det var nullføre hele veien.

Snitthastighet 60 km/t
Snittforbruk 17 kwt/100 km
Totalt forbruk 11 kwt.
70 km igjen på måleren da jeg kom frem. Etter en dags regenerering spretter den opp til 110-120 km.

Varmeapparat på 25 grader, vifte på 2. Varme i setene var av hele veien.

Det var mye kaldere ved forrige test, men et varmt batteri gir helt klart lenger rekkevidde


minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA