Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Haugesund - Oslo med Kia Soul. Trenger erfaringer

Startet av KiaSoul, fredag 25. august 2017, klokken 08:03

« forrige - neste »

KiaSoul

Heisann, jeg skal reise til Oslo snart og lurte på å ta elbilen. (Kia soul) Er det noen som har erfaring med å kjøre strekningen med en bil med ca samme kjørelengde og vil dele sine erfaringer? Om det går akkurat mellom ladestasjonene , eller om det går med god margin. Har sett på ladekartet, men alltid greit å høre med folk som har gjort det. :)

Veldig takknemelig for svar.

Glan

Jeg har kjørt strekningen med 2014 modell leaf uten problem. Møtte en Kia som hadde tatt samme turen i røldal. God tur

Karl-Wilhelm

Har kjørt liknende strekning med i-Miev på sommeren, Bergen(Lepsøy) til Nøtterøy på E134. Det er ikke noe vanskelig i en Kia og ladestoppene blir kortere og færre.

Husk mobillader og installer "Charge and Drive" og "Grønn Kontakt" sine telefonapplikasjoner, eventuelt bestill RFID brikker.
Dobbeltsjekk også at alle laderne er i drift igjennom ovennevnte programmer dagen i forveien.

Ville ha vurdert en slik rute:
Haugesund - Etne (60km)
Etne - Røldal (76km) - OBS! Du skal 900m opp før du ankommer Røldal.
Røldal - Åmot (94km) - OBS! Du skal 1350m opp før du ankommer Åmot.
Åmot - Kongsberg(Kongsgården) (123km)
Kongsberg - Oslo (92km)

Bruk denne for å forsikre deg selv om ruten og hvor mye du bør lade:
http://www.jurassictest.ch/GR/

Manuell kontroll:
Du kan regne ca 5kwh per 1000meter stigning + gjennomsnittlig forbruk multiplisert med antall kilometer.

Hurtiglade økonomi:
Bilen din lader ganske fort opp til ca 80%, til eksempel ladet jeg fra 14% til 84% på 23 minutter på en 50kw lader i går.

Trafikkinformasjon:
https://www.vegvesen.no/trafikkbeta?lat=59.53256&long=6.22172&zoom=9&listView=false
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA