Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charge Nissan Leaf in Tesla Supercharger with Mennekes Type 2

Startet av Arunav, torsdag 24. august 2017, klokken 23:25

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: svalset på mandag 16. juli 2018, klokken 14:37
Har sett flere kommentarer på FB i det siste der tesla bile prent skal lade til 100% på Grønn kontakt / Fortum sine stasjoner selvom det er andre biler i kø..

Kanskje GK og Fortum burde sette inn en slik begrensning mot Tesla? Så kan de sitte der med SC´ene sine  ;D
Veit ikkje kor langt ned effekten går fra 90-100% for Tesla, men vil tru den går betraktelig ned. I så fall er det lettjente penger for Fortum/GK så dei burde bygge ut kapasitet og være glad for at det blir ladet med lav effekt til minuttprising.
Når det er sagt så er det heilt sjølsagt for meg å lade kun det eg må om det er kø, enten det er på SuC eller andre ladera.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Jeg ladet nylig i 45 minutter på GK. Det var så lang tid det tok å handle på Obs. Når jeg kom ut koblet en i3 fra CCS og kjørte. Men var ikke mulig å bruke begge samtidig så jeg fikk inntrykk av at han gav opp akkurat når jeg låste opp bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Supermario

Sitat fra: Elmo på tirsdag 17. juli 2018, klokken 13:37
Sitat fra: Supermario på mandag 16. juli 2018, klokken 15:08
Ser ingen grunn til at 3. part som GK og Fortum skullemstenge ute noen som helst. Så synes jeg regulerende myndigheter skulle forby proprietære løsninger som superladerne til Tesla. Hvis alle produsenter skulle ha unike løsninger så vil vi måtte ha unødvendig mye infrastruktur og installasjoner langs veiene.

Nå kom faktisk Tesla sin kontakt og de første superladerne deres før CCS var (helt) klar da.
Videre fantes Chademo lenge før CCS kom, så sånn sett mener du kanskje at CCS skulle vært forbudt da ??

Tesla har ikke gjort noe galt, myndighetene  regulerer og produsentene tilpasser seg. Det beste hadde vært om vi hadde én standard. Det nest beste er delte løsninger som chademo og ccs. Den dårligste er proprietære vertikale integrasjoner som Tesla. Men det er fortsatt ikke Teslas feil.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

hsa77

Sitat fra: Supermario på tirsdag 17. juli 2018, klokken 16:55
Sitat fra: Elmo på tirsdag 17. juli 2018, klokken 13:37
Sitat fra: Supermario på mandag 16. juli 2018, klokken 15:08
Ser ingen grunn til at 3. part som GK og Fortum skullemstenge ute noen som helst. Så synes jeg regulerende myndigheter skulle forby proprietære løsninger som superladerne til Tesla. Hvis alle produsenter skulle ha unike løsninger så vil vi måtte ha unødvendig mye infrastruktur og installasjoner langs veiene.

Nå kom faktisk Tesla sin kontakt og de første superladerne deres før CCS var (helt) klar da.
Videre fantes Chademo lenge før CCS kom, så sånn sett mener du kanskje at CCS skulle vært forbudt da ??

Tesla har ikke gjort noe galt, myndighetene  regulerer og produsentene tilpasser seg. Det beste hadde vært om vi hadde én standard. Det nest beste er delte løsninger som chademo og ccs. Den dårligste er proprietære vertikale integrasjoner som Tesla. Men det er fortsatt ikke Teslas feil.
Tesla var litt for tidlig ute og det kan man vel nesten ikke bruke mot dem!

Spørsmålet er vel heller om de ikke skulle begynne å montere ccs kontakt i alle sine nye biler slik at de kan lades på offentlig ladestasjon uten adapter. Supercharger-nettverket kommer til å bli Teslas fremste salgsargument når andre produsenter etterhvert kommer på banen med store biler med lang rekkevidde, jeg skjønner godt at de ikke ønsker å slippe til andre biler på supercharger - noen få kroner tjent på strømsalg kan fort føre til store tap i salget!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Supermario

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 17. juli 2018, klokken 18:12
Sitat fra: Supermario på tirsdag 17. juli 2018, klokken 16:55
Sitat fra: Elmo på tirsdag 17. juli 2018, klokken 13:37
Sitat fra: Supermario på mandag 16. juli 2018, klokken 15:08
Ser ingen grunn til at 3. part som GK og Fortum skullemstenge ute noen som helst. Så synes jeg regulerende myndigheter skulle forby proprietære løsninger som superladerne til Tesla. Hvis alle produsenter skulle ha unike løsninger så vil vi måtte ha unødvendig mye infrastruktur og installasjoner langs veiene.

Nå kom faktisk Tesla sin kontakt og de første superladerne deres før CCS var (helt) klar da.
Videre fantes Chademo lenge før CCS kom, så sånn sett mener du kanskje at CCS skulle vært forbudt da ??

Tesla har ikke gjort noe galt, myndighetene  regulerer og produsentene tilpasser seg. Det beste hadde vært om vi hadde én standard. Det nest beste er delte løsninger som chademo og ccs. Den dårligste er proprietære vertikale integrasjoner som Tesla. Men det er fortsatt ikke Teslas feil.
Tesla var litt for tidlig ute og det kan man vel nesten ikke bruke mot dem!

Spørsmålet er vel heller om de ikke skulle begynne å montere ccs kontakt i alle sine nye biler slik at de kan lades på offentlig ladestasjon uten adapter. Supercharger-nettverket kommer til å bli Teslas fremste salgsargument når andre produsenter etterhvert kommer på banen med store biler med lang rekkevidde, jeg skjønner godt at de ikke ønsker å slippe til andre biler på supercharger - noen få kroner tjent på strømsalg kan fort føre til store tap i salget!

Enig, Tesla skal prioritere Teslas bedriftsøkonomi. Myndighetene skal prioritere vår felles samfunnsøkonomi. Som å tilrettelegge for best mulig ressursutnyttelse, mest mulig konkurranse osv.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Elmo

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 17. juli 2018, klokken 18:12
Spørsmålet er vel heller om de ikke skulle begynne å montere ccs kontakt i alle sine nye biler slik at de kan lades på offentlig ladestasjon uten adapter.

I tillegg til den porten dagens S og X har da ? - eller ?? 
Så lenge alle bilene som har gratis superlading har den ladeporten de har så må jo superladerne ha den samme pluggen. Det er jo faktisk eierene av disse bilene  som har betalt for hele superladernettverket (i prisen på bilene).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 17. juli 2018, klokken 19:26
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 17. juli 2018, klokken 18:12
Spørsmålet er vel heller om de ikke skulle begynne å montere ccs kontakt i alle sine nye biler slik at de kan lades på offentlig ladestasjon uten adapter.

I tillegg til den porten dagens S og X har da ? - eller ?? 
Så lenge alle bilene som har gratis superlading har den ladeporten de har så må jo superladerne ha den samme pluggen. Det er jo faktisk eierene av disse bilene  som har betalt for hele superladernettverket (i prisen på bilene).

CCS er alltid i tillegg til type 2, det er jo to ekstra pinner under den vanlige type 2 kontakten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Supermario

Sitat fra: Elmo på tirsdag 17. juli 2018, klokken 19:26
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 17. juli 2018, klokken 18:12
Spørsmålet er vel heller om de ikke skulle begynne å montere ccs kontakt i alle sine nye biler slik at de kan lades på offentlig ladestasjon uten adapter.

I tillegg til den porten dagens S og X har da ? - eller ?? 
Så lenge alle bilene som har gratis superlading har den ladeporten de har så må jo superladerne ha den samme pluggen. Det er jo faktisk eierene av disse bilene  som har betalt for hele superladernettverket (i prisen på bilene).

Tror aksjonærene til Tesla vil hevde at det er de som har betalt for mye av moroa, inklusiv SC, eierne av bilene har ikke betalt nok til å dekke kostnadene
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

sylwester

Må huske at Tesla ikke har solgt noen biler ennå av særlig volum. Men jeg tror faktisk de kunne byttet til CCS og fått til enda høyere ladehastighet i fremtiden og den kunne kjørt multiprotokoll slik at de kunne solgt strøm til andre HVIS de ville. De klarer sikkert å få til å kunne trykke på en knapp som trekker CCS-delen ut slik at gamle biler ikke trenger overgang og de får uansett ikke raskere lading enn den som den ble levert med.

Så tenk på fremtiden. Ville ikke Tesla hatt bedre kort om ladestasjonen deres faktisk fulgte en standard? De ville kunne solgt strøm eller til og med solgt superladenettverket til f.eks. Fortum hvis de ville. De vil jo ikke gi ut strømmen gratis for TM3 så da er de blitt strømselgere.


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Supermario

Teslas strategi er en strategi for en dominerende aktør på elbil. Det ser dårligere og dårligere ut. Hvordan skal en liten nisjeaktør kunne utvikle sine proprietære løsninger i konkurranse med en samlet bilindustri.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Øyvind.h

#40
Hvorfor skulle de trenge å være dominerende? Nettverket fungerer allerede ypperlig og dekker det meste av Europa. Ladeopplevelsen er en helt annen verden enn hva de kommersielle aktørene tilbyr og ressursutnyttelsen er god. Antakelig derfor Tesla priser ladingen slik de gjør også, i motsetning til eks Fortum som priser høyt og fortsatt taper penger.

Det eneste Tesla trenger å gjøre er å fortsette med det de gjør i dag. Testing av nye løsninger (slik de gjør med eks væskekjølte kabler), utvide antall plasser osv. Og gjerne gradvis justere effekt opp, selv om den klart begrensende faktoren pt er batteriets evne til å ta til seg energi.

Foreløpig er det en samlet bilindustri som er frakjørt på hurtiglading.

Det hadde naturligvis vært en fordel om bilen kunne ladet på CCS i tillegg til supercharger-nettverket, men basert på min erfaring med kommersielle aktørers ladetilbud ser jeg ikke for meg at jeg vil kunne kutte strengen til supercharger-nettverket på minst 5-8 år. De er for langt bak, rett og slett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PalEngh

Sitat fra: Supermario på mandag 16. juli 2018, klokken 15:08
Ser ingen grunn til at 3. part som GK og Fortum skullemstenge ute noen som helst. Så synes jeg regulerende myndigheter skulle forby proprietære løsninger som superladerne til Tesla. Hvis alle produsenter skulle ha unike løsninger så vil vi måtte ha unødvendig mye infrastruktur og installasjoner langs veiene.
Enig


XC60 R Design T8
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. juli 2018, klokken 19:37
CCS er alltid i tillegg til type 2, det er jo to ekstra pinner under den vanlige type 2 kontakten.
Ja, jeg vet det da.
Men det er ikke akkurat plass til CCS-DC kontakten der Tesla har ladeporten sin idag. Og så måtte de i tilfelle utstyre ladestasjonene med ekstra sett kabel med CCS-plugg.
Hvorfor skulle Tesla gjøre det ??  Det er allerede nok murring idag, blant de som har gratis superlading, om hva som vil skje med tilgjengelighet når Model3 kommer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. juli 2018, klokken 11:59
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. juli 2018, klokken 19:37
CCS er alltid i tillegg til type 2, det er jo to ekstra pinner under den vanlige type 2 kontakten.
Ja, jeg vet det da.
Men det er ikke akkurat plass til CCS-DC kontakten der Tesla har ladeporten sin idag. Og så måtte de i tilfelle utstyre ladestasjonene med ekstra sett kabel med CCS-plugg.
Hvorfor skulle Tesla gjøre det ??  Det er allerede nok murring idag, blant de som har gratis superlading, om hva som vil skje med tilgjengelighet når Model3 kommer.

De må gjøre det, om de skal øke hastigheten ytterliger utover 120kW. De trenger heller ikke å utstyre ladestasjonene med ekstra sett kabel, det holder at pinnene under kan skyves tilbake eller vinkles nedover osv. Evt. kan de gi en gratis adapter til alle eksisterende eiere, en kort sak som er rett gjennom og sørger for at CCS-kontakt kan brukes direkte.

Det er ingen murring hos meg ihvertfall, jeg gleder meg til det kommer flere Teslaer på veien da dette betyr ytterligere utbygging av nettverket. Kanskje det da endelig kommer noe langs Rv4 så jeg slipper å lade så mye på CHAdeMO...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:18
De må gjøre det, om de skal øke hastigheten ytterliger utover 120kW. De trenger heller ikke å utstyre ladestasjonene med ekstra sett kabel, det holder at pinnene under kan skyves tilbake eller vinkles nedover osv. Evt. kan de gi en gratis adapter til alle eksisterende eiere, en kort sak som er rett gjennom og sørger for at CCS-kontakt kan brukes direkte.
:+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA