Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charge Nissan Leaf in Tesla Supercharger with Mennekes Type 2

Startet av Arunav, torsdag 24. august 2017, klokken 23:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 18:36Charge rate depends on the voltage out from the charger, not the battery state. I have never seen any information that SuC delivers more than 120kW (at 480/500V). Any sources?
The voltage will match battery pack voltage pretty closely.

If you try to feed 500V into a battery pack at 350V and 60% SOC, with unlimited current, the battery pack will literally explode. (Effectively the battery pack will be a short connection, and the current will be thousands of amps.) While if you feed 500V into a battery pack at 350V and 60% SOC, current limited at 330A, the voltage will drop to something like 351V. The power supply will only be able to pump 330A into the battery pack, and will be incapable of raising the voltage beyond slightly above the battery pack voltage.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Sitat fra: gr på søndag 27. august 2017, klokken 18:36
Charge rate depends on the voltage out from the charger, not the battery state. I have never seen any information that SuC delivers more than 120kW (at 480/500V). Any sources?

More amps out of charger than volts. I believe most DC chargers can deliver from 120V and up to over 400V, so in theory even classic cars could benefit from DC chargers given the right communication protocol.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredag

Internasjonal underskriftskampanje for å få Renault-Nissan til å inngå avtale med Tesla om støtte for supercharging i Zoe og Leaf:

https://cleantechnica.com/2017/08/28/open-letter-renault-nissan-alliance-regarding-supercharging/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sylwester

I det hele tatt at Tesla gikk for en standard kontakt for sin propritære protokoll er uheldig og kilde til slike feiltagelser som å tro man kan lade andre type2-biler med de.

Det hadde vært mye bedre om De hadde gått for CCS-kontakten og støttet et supersett av den standarden så ville ikke teslaeiere trenge omformere når de skal hurtiglade på andre hurtigladere. De kunne solgt strøm til andre CCS-biler om de ville og allikevel hatt en proprietær løsning som kun virker på Tesla som kan overgå CCS-standarden der hvor begge ender støtter utvidelsen.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 16:14
I det hele tatt at Tesla gikk for en standard kontakt for sin propritære protokoll er uheldig og kilde til slike feiltagelser som å tro man kan lade andre type2-biler med de.

Det hadde vært mye bedre om De hadde gått for CCS-kontakten og støttet et supersett av den standarden så ville ikke teslaeiere trenge omformere når de skal hurtiglade på andre hurtigladere. De kunne solgt strøm til andre CCS-biler om de ville og allikevel hatt en proprietær løsning som kun virker på Tesla som kan overgå CCS-standarden der hvor begge ender støtter utvidelsen.

CCS var ikke klar når Tesla lanserte Model S. Eneste ferdige hurtigladesystem var CHAdeMO, med 125A begrensning. 200A er mulig nå og kunne kanskje vært det da også, men det er uansett smått i forhold til de 330A som Tesla kjører gjennom kontakten sin.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arunav

My bad Leaf has a onboard SAE J1772 type 1 but uses type 1 to type 2 cable.

fredag

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 16:14
I det hele tatt at Tesla gikk for en standard kontakt for sin propritære protokoll er uheldig og kilde til slike feiltagelser som å tro man kan lade andre type2-biler med de.

Ingen problem. Det skjer ingen skade. Det gjøres en handshake basert på CAN-bus protokoll før lading starter, og andre elbiler vil ikke klare å få til en gyldig og godkjent handshake.

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 16:14
Det hadde vært mye bedre om De hadde gått for CCS-kontakten og støttet et supersett av den standarden så ville ikke teslaeiere trenge omformere når de skal hurtiglade på andre hurtigladere. De kunne solgt strøm til andre CCS-biler om de ville og allikevel hatt en proprietær løsning som kun virker på Tesla som kan overgå CCS-standarden der hvor begge ender støtter utvidelsen.

Ja, da CCS-kontakten ble standardisert av EU så burde Tesla fått på plass en slik kontakt på alle nye biler.

Nå har Tesla malt seg inn et hjørne, og det blir vanskeligere og vanskeligere for dem å oppgradere superchargerne med CCS-plugger slik som EU-direktivet krever, og det spørs vel om Model 3 kommer med CCS kontakt.

Tesla kjører jo enda mer ustandard løp i USA, der kontakt for saktelading også er ustandard.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

Nå er ikke Tesla på markedet for å selge strøm, men selge biler. De er neppe tjent med å legge forhold til rette for at andre merker skal ha samme fordel. Det er heller ikke noe EU krav om at de må bytte kontakter på eksisterende ladere.

For fremtiden kan det være fordel at alle kan lade overalt, men det kan neppe skje før noen andre også bygger ut i stor stil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

svalset

Har sett flere kommentarer på FB i det siste der tesla bile prent skal lade til 100% på Grønn kontakt / Fortum sine stasjoner selvom det er andre biler i kø..

Kanskje GK og Fortum burde sette inn en slik begrensning mot Tesla? Så kan de sitte der med SC´ene sine  ;D

Supermario

Ser ingen grunn til at 3. part som GK og Fortum skullemstenge ute noen som helst. Så synes jeg regulerende myndigheter skulle forby proprietære løsninger som superladerne til Tesla. Hvis alle produsenter skulle ha unike løsninger så vil vi måtte ha unødvendig mye infrastruktur og installasjoner langs veiene.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Gordon Retriever

Dette er egentlig feil tråd...
@svalset: Du kan vurdere å starte ny tråd hvis det ikke finnes noen eksisterende som passer tema. :)

Vedr. langvarig okkupasjon av hurtiglader, spørs det om ikke skiltet under bør bli standardisert - og praktisert.

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:31

Min favoritt - og klar melding til Ampera-e eiere med god tid og Model-X reisende med campingvogn:



Amatøren

@Supermario:  :+1:

Alle som investerer vil gjerne tjene penger på det.

Spørsmålet er hva tjener Tesla mest på i fremtiden.

1. Montere CCS kabel og ta betalt fra alle andre som da kan lade.

2. Beholde det slik det er nå så bare Tesla får lade for å stimulere for mest mulig salg av egne biler. Blir vel ikke gratis bruk av SuC for alle bilsalg fra Tesla i all fremtid.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmo

Sitat fra: Supermario på mandag 16. juli 2018, klokken 15:08
Ser ingen grunn til at 3. part som GK og Fortum skullemstenge ute noen som helst. Så synes jeg regulerende myndigheter skulle forby proprietære løsninger som superladerne til Tesla. Hvis alle produsenter skulle ha unike løsninger så vil vi måtte ha unødvendig mye infrastruktur og installasjoner langs veiene.

Nå kom faktisk Tesla sin kontakt og de første superladerne deres før CCS var (helt) klar da.
Videre fantes Chademo lenge før CCS kom, så sånn sett mener du kanskje at CCS skulle vært forbudt da ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: svalset på mandag 16. juli 2018, klokken 14:37Har sett flere kommentarer på FB i det siste der tesla bile prent skal lade til 100% på Grønn kontakt / Fortum sine stasjoner selvom det er andre biler i kø..

Kanskje GK og Fortum burde sette inn en slik begrensning mot Tesla? Så kan de sitte der med SC´ene sine  ;D
Kanskje de har en god grunn, når de heller lader til 2,5 kr/min i stedet for å lade gratis på SC? Jeg vet at jeg må være ganske desperat før jeg lader på CHAdeMO.

En Tesla klarer også å ta i mot maks effekt lenge. Du er vel på omkring 90% før effekten går under 40 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: svalset på mandag 16. juli 2018, klokken 14:37
Har sett flere kommentarer på FB i det siste der tesla bile prent skal lade til 100% på Grønn kontakt / Fortum sine stasjoner selvom det er andre biler i kø..
Dette tror jeg filla på... er nok noen som lader en time eller mere av forskjellige grunner, men at de på død og liv skal lade til 100% tror jeg er pølsevev og overdrivelse fra din side.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA