Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3: Exclusive first look at Tesla’s new battery pack architecture

Startet av Amoss, torsdag 24. august 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

Apfelsaft

Sitat fra: DrNox på torsdag 24. august 2017, klokken 19:28
Dobbel-Edit; Kanskje tiden er inne for at Tesla kan sette inn solar-roof?
Først må de ha tid og penger til det. Deretter må den nye Gigafactory-en (for solceller) komme i drift. Deretter må effektiviteten økes betraktelig for at det skal ha noe for seg. Spesielt for folk som ikke bor i syden. Priser er nødt å reduseres til et nivå hvor det faktisk er hensiktsmessig for kunder å betale for dette.

Si at du kunne fått solceller på 1 m² av taket... Dagens effektivitet er på 22 %. Audi påstår de har celler på over 25 %. La oss anta at Tesla klarer 25 %.

1 m² * 0.25 (effektivitet) * 8 (timer per dag) * 365 (for et år) * 0.6 (gjennomsnittlig kWh-pris) = 438 kr under optimale forhold. Noe vi absolutt ikke har i Norge. Dermed kan du nok anta 200 kr årlig i gratis energi.

Hvor mye er du villig til å betale for dette? Gitt at du kan få 0.25 * 8 = 2 kWh på en fin sommerdag i Norge (om du er heldig). Med et forbruk på 16 kWh / 100 km vil du få 100 / (16 / 2) = 12,5 km ekstra rekkevidde. Dette gir en viss bekvemmelighet, som selvsagt også er verdt noe. Men 12,5 km under optimale forhold...

Hva ville du ha betalt for dette? Etter hvor mange år kunne du tenke deg at solcellene hadde betalt for seg selv? Hadde du vært villig til å latt bilen stå ute hver dag gjennom hele året? Hadde den vært parket i garasjen på vinterhalvåret? Etter 5 år hadde du nok fått tilsvarende en tusenlapp i gratis energi.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Amoss

Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 26. august 2017, klokken 13:04
Hvor mye er du villig til å betale for dette? Gitt at du kan få 0.25 * 8 = 2 kWh på en fin sommerdag i Norge (om du er heldig). Med et forbruk på 16 kWh / 100 km vil du få 100 / (16 / 2) = 12,5 km ekstra rekkevidde. Dette gir en viss bekvemmelighet, som selvsagt også er verdt noe. Men 12,5 km under optimale forhold...

Se for deg at du parkerer bilen i 14 dager på fjellet mens du er på fottur eller fisketur. Eller 14 dager utendørs ved en eller annen flyplass/togstasjon uten ladeplasser mens du er på ferie eller foretningsreise. Det gir da en teoretisk lading tilsvarende 175 km, mens du uten solceller måtte forvente ett "vampire drain". Greit nok at det i realiteten hadde blitt langt under 175 km, men fortsatt *mer* enn når du parkerte vs. mindre. Akkurat *den* sjelefreden tror jeg nok mange er villige til å betale litt for uten å behøve å regne på hvor mange år det tar før den "betaler seg" i rene kWt ladet.

Skal innrømme at jeg godt kunne tenke meg solceller på bilen selv. Ikke med tanke på å kunne kjøre "gratis" - da hadde jeg heller montert dem på car-porten. Men som en forsikring mot "vamire drain" når den skal parkerer over en viss tid på steder jeg ikke skulle få tilgang til strøm. Selv med dårlig effekt og mindre enn ideell plassering bør jeg kunne være trygg på å i alle fall ikke ha mindre strøm enn da jeg parkerte.
Model S 85D

Griffel

Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 26. august 2017, klokken 13:04
Si at du kunne fått solceller på 1 m² av taket... Dagens effektivitet er på 22 %. Audi påstår de har celler på over 25 %. La oss anta at Tesla klarer 25 %.

1 m² * 0.25 (effektivitet) * 8 (timer per dag) * 365 (for et år) * 0.6 (gjennomsnittlig kWh-pris) = 438 kr under optimale forhold. Noe vi absolutt ikke har i Norge. Dermed kan du nok anta 200 kr årlig i gratis energi.
Dette kunne vært riktig om innstrålt effekt var 1kW/m2
8 timer hver dag hele året. Men det er langt fra. Selv på en god sommerdag i sørnorge ligger nok innstrålt energi i størrelses orden 5-6 kWh/dag og med 25% virkningsgrad 1,25-1,5kWh. En fjeldtur på denne tiden av året ca. 3kWh/dag innstrålt og 0,8kWh/m2 til batteri.
Men som Amoss skriver, det er mer enn ingenting spesielt om bilen stå parkert i 14 dager.

(Forutsetter parkering i sydvendt skråning)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DrNox

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. august 2017, klokken 15:12
Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 26. august 2017, klokken 13:04
Hvor mye er du villig til å betale for dette? Gitt at du kan få 0.25 * 8 = 2 kWh på en fin sommerdag i Norge (om du er heldig). Med et forbruk på 16 kWh / 100 km vil du få 100 / (16 / 2) = 12,5 km ekstra rekkevidde. Dette gir en viss bekvemmelighet, som selvsagt også er verdt noe. Men 12,5 km under optimale forhold...

Se for deg at du parkerer bilen i 14 dager på fjellet mens du er på fottur eller fisketur. Eller 14 dager utendørs ved en eller annen flyplass/togstasjon uten ladeplasser mens du er på ferie eller foretningsreise. Det gir da en teoretisk lading tilsvarende 175 km, mens du uten solceller måtte forvente ett "vampire drain". Greit nok at det i realiteten hadde blitt langt under 175 km, men fortsatt *mer* enn når du parkerte vs. mindre. Akkurat *den* sjelefreden tror jeg nok mange er villige til å betale litt for uten å behøve å regne på hvor mange år det tar før den "betaler seg" i rene kWt ladet.

Skal innrømme at jeg godt kunne tenke meg solceller på bilen selv. Ikke med tanke på å kunne kjøre "gratis" - da hadde jeg heller montert dem på car-porten. Men som en forsikring mot "vamire drain" når den skal parkerer over en viss tid på steder jeg ikke skulle få tilgang til strøm. Selv med dårlig effekt og mindre enn ideell plassering bør jeg kunne være trygg på å i alle fall ikke ha mindre strøm enn da jeg parkerte.
Fra NRK-Kontrapunkt..."Just Presis" :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA