Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ich bin sauer

Startet av Troald, torsdag 24. august 2017, klokken 11:58

« forrige - neste »

Troald

Angela Merkel skal ha uttalt på tysk fjernsyn: "Ich bin sauer" (sur/sint). Dette om den tyske bilindustrien og deres ledere. Hun snakker om millionbonusene disse får når de samtidig lurer forbrukere og myndigheter. I dag skriver Financial Times at store fond ikke tør investere i tysk bilindustri og at kredittratingen er blitt dårligere. Den umulige tanken om konkurs for tysk bilindustri, iallfall VAG, er ikke så umulig lengre.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

bno

#1
https://kurier.at/politik/ausland/angela-merkel-zur-autobranche-ich-bin-sauer/281.639.521

http://www.tagesspiegel.de/politik/wahlkampf-bei-rtl-was-angela-merkel-richtig-sauer-macht/20213782.html

Er så forbannet på VW der vi har kjøpt en bil som var trikset med og som nå har falt i verdi. I tillegg forsøker lokal forhandler i Stavanger og lure oss til en rep på bilen til NOK 15000,- Da jeg truet med rettslig forfølging. Ble det sagt at VW ville ta regning for bytte av AGR ventil, men de lette etter mulighet til å slippe unna og da var forklaringen at eier av bilen burde legge om kjøreprofilen slik at bilen ble kjørt noen langturer inn i mellom for å rense eksosen. Farvel til rep. da.... Fortsetter med andre ord å lure "intetanende" kunder .... Ikke mer tillitt til det selskapet. De kan br i h

Gjelder bilen til en av offspring kjøpte i 2012... ;D

Autowinder

Ja, jeg har også fått et anstrengt forhold til VW etter Dieselgate. 10 VWs fra 1975 til 2017 har vært en opplevelse med fallende kvalitet og ikke minst vilje fra Møller og forhandlerne til å ta ansvar for det. De ansatte generelt er profesjonelle og meget dyktige, men det er regimet som håndhever policiene jeg ikke orker mer. Jeg har ikke opplevd 2 Audi'er som bedre heller, etter det første året. Egentlig bare lei. T-ROC'en lansert i går ser kul ut, men jeg kommer til ligge langt unna.
Det eneste jeg har hatt av bil som var værre enn VW, var en Honda Civic 1983 modell, der kunne jeg se rusten bre seg under lakken fra måned til måned, og det var slutten på biler fra Asia for min del.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

arthur

Sitat fra: Autowinder på torsdag 24. august 2017, klokken 13:29
Det eneste jeg har hatt av bil som var værre enn VW, var en Honda Civic 1983 modell, der kunne jeg se rusten bre seg under lakken fra måned til måned, og det var slutten på biler fra Asia for min del.

Litgt overrasket over din erfaring med Honda. Har hatt Honda Civic 1977-model, 1985 model og har nå en 2007-modell. De to første fra de var nye og aldri noe tull med disse selv om jeg ikke hadde de mer enn 5-6 år. Den nåværende fra 2007 har jeg hatt i fem år, kjøpt brukt i 2012, og enda ikke sett antydning til rust på denne. Utover rene slitedeler som man må påregne med alle biler har jeg ikke byttet noe som helst.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bno

Sitat fra: Autowinder på torsdag 24. august 2017, klokken 13:29
......har vært en opplevelse med fallende kvalitet og ikke minst vilje fra Møller og forhandlerne til å ta ansvar for det. De ansatte generelt er profesjonelle og meget dyktige, men det er regimet som håndhever policiene jeg ikke orker mer.
Da har vi samenfallende erfaring.

doldis1

Sitat fra: Troald på torsdag 24. august 2017, klokken 11:58
Angela Merkel skal ha uttalt på tysk fjernsyn: "Ich bin sauer" (sur/sint). Den umulige tanken om konkurs for tysk bilindustri, iallfall VAG, er ikke så umulig lengre.

Umulig ? VAG konkurs ? Neida, neida ikke umulig i det hele tatt  ;D  Bortsett fra det varme ønsker fra
Trøndelag- måtte de br i  h , send gjerne Audi først i ovnen  ;D

AppleKnocker

Sitat fra: Autowinder på torsdag 24. august 2017, klokken 13:29
10 VWs fra 1975 til 2017 har vært en opplevelse med fallende kvalitet og ikke minst vilje fra Møller og forhandlerne til å ta ansvar for det.
Imponerende utholdenhet.

Jeg ga opp VAG etter én ny Audi for 16 år siden. Eide den i 12 mnd, og den var inne på verksted 12 ganger. Kan også huske at jeg hadde et bensinforbruk på 1.8l/mil i snitt i tillegg til at beistet brukte en del olje... :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Oddaa

Min forrige bil var en Q5. Den mest feilfrie bilen jeg har eid. CR-Ven før der igjen, katastrofe er vel rette ordet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

doldis1

Jeg for min del synes Tyskerne blir frekkere og frekkere med årene, samme hvor ubetydelig liten feil som
må fikses må du inn til forhandleren. De har brukt store ressurser på å forhindre at uavhengie verksted
og gjørdetselvere skal kunne reparere bilene deres! Den minste lille dingst må jo kodes inn i CPU'en for at bilen
i det hele tatt skal starte...
Kjenner egentlig at jeg har fått nok av flåeriet så for meg tar de gjerne turen til skifteretten hele bunten !

bno


Mobileum

Sitat fra: doldis1 på fredag 25. august 2017, klokken 15:54
Jeg for min del synes Tyskerne blir frekkere og frekkere med årene, samme hvor ubetydelig liten feil som må fikses må du inn til forhandleren. De har brukt store ressurser på å forhindre at uavhengie verksted og gjørdetselvere skal kunne reparere bilene deres! Den minste lille dingst må jo kodes inn i CPU'en for at bilen i det hele tatt skal starte...
Kjenner egentlig at jeg har fått nok av flåeriet så for meg tar de gjerne turen til skifteretten hele bunten !

Det står vel ikke så bra til utenfor Tyskland heller:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.0.html
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22683.0
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

doldis1

Sitat fra: Mobileum på lørdag 26. august 2017, klokken 16:10
Sitat fra: doldis1 på fredag 25. august 2017, klokken 15:54
Jeg for min del synes Tyskerne blir frekkere og frekkere med årene, samme hvor ubetydelig liten feil som må fikses må du inn til forhandleren. De har brukt store ressurser på å forhindre at uavhengie verksted og gjørdetselvere skal kunne reparere bilene deres! Den minste lille dingst må jo kodes inn i CPU'en for at bilen i det hele tatt skal starte...
Kjenner egentlig at jeg har fått nok av flåeriet så for meg tar de gjerne turen til skifteretten hele bunten !

Det står vel ikke så bra til utenfor Tyskland heller:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.0.html
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22683.0

Takk for at du linket til en tråd med 58 sider !  ;D  Du kan ikke sammenligne Nissans luremusservice med
Audi's utspekulerte flåeri .
Nissan kan jeg drite i og kjøre 100K uten service (noe jeg også tenker gjøre) på Audien lyser hele
dashbordet opp som et juletre og jeg kommer meg ikke av flekken før forhandleren har vært inne på softwaren.


Troald

Amerikanerne også "sauer" på VW. En "vanlig" ansatt fikk 40 mnd fengsel og kjempebot for sin deltagelse i Dieselgate. Med dommen markeres alvoret i saken ifølge dommeren
http://www.greencarreports.com/news/1112345_vw-engineer-gets-40-months-in-jail-200k-fine-for-diesel-cheating-role
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Autowinder

Og han hadde bare kodet det han fikk beskjed om, mens de som burde tatt straffen for å be om cheating codes, i ledelsen, går fri, får klapp på skulder for godt salg, og smiler hele veien til banken.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Electrix

Sitat fra: Autowinder på mandag 04. september 2017, klokken 11:14
Og han hadde bare kodet det han fikk beskjed om, mens de som burde tatt straffen for å be om cheating codes, i ledelsen, går fri, får klapp på skulder for godt salg, og smiler hele veien til banken.
Hvorfor tror du at han "hadde bare kodet det han fikk beskjed om"?
Bare fordi han er utdannet ingeniør? Mulig det hjelper litt om du får vite at nettopp han var en av de i ledelsen som ba om cheating codes og har fått klapp på skulderen for godt salg i USA?

SitatJames Robert Liang, a Volkswagen engineer, pleaded guilty today for his role in a nearly 10-year conspiracy to defraud U.S. regulators and U.S. Volkswagen customers by implementing software specifically designed to cheat U.S. emissions tests in hundreds of thousands of Volkswagen "clean diesel" vehicles, the Justice Department announced today.

SitatLiang admitted that beginning in about 2006, he and his co-conspirators started to design a new "EA 189" diesel engine for sale in the United States.  According to Liang's admissions, when he and his co-conspirators realized that they could not design a diesel engine that would meet the stricter U.S. emissions standards, they designed and implemented software to recognize whether a vehicle was undergoing standard U.S. emissions testing on a dynamometer or being driven on the road under normal driving conditions (the defeat device), in order to cheat the emissions tests.  Liang admitted that he used the defeat device while working on the EA 189 and assisted in making the defeat device work.  In May 2008, Liang moved to the United States to assist in the launch of VW's new "clean diesel" vehicles in the U.S. market, according to the plea agreement.  While working at VW's testing facility in Oxnard, California, he has held the title of Leader of Diesel Competence.

https://www.justice.gov/opa/pr/volkswagen-engineer-pleads-guilty-his-role-conspiracy-cheat-us-emissions-tests
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA