Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

La batteriet hvile?

Startet av RoaldH, onsdag 29. mars 2017, klokken 11:53

« forrige - neste »

sylwester

#15
De ekstra prosentene kan redusere levetiden med noen år. Husk at ingen av de nye litiumbilene er kommet halvveis av livsløpet til en gjennomsnittlig norsk fossilbil. Bilen min fra 2012 er 88% SOH og vi er snart i 2018. Den er over 30% av levetiden den og skal aller helst hugges etter 2030 fordi den er for rusten og det koster mer enn det smaker å skifte kanaler for å få den igjennom EU, ikke i 2025 fordi første eier ikke brydde seg om å la bilen være 100% for lenge.

Tenk på det Burger at bilen din skal ha det samme batteriet i drift i 2033 og mitt estimat er at elbilene minst skal matche fossilbilene i livslengde. Da nytter det ikke høre på rådene til bilprodusentene som tross alt helst ikke vil ha bilene til å være **for gode** etter 10 år.

Nå, jeg anser ikke jeg 3 timer for lenge.. Jeg er mer skeptisk hvis du lader opp bilen til 100% på fredag kveld og ikke rører bilen før mandags morgen hver eneste helg i hele bilens levetid. Og 80%-lading er sikkert ikke lett for de bilene som ikke har 80%-inntilling så jeg ser at Nissan har klart å få redusert levetiden på den måten.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Jeg trenger å lade til 100% pga kjøring til og fra jobb krever så mye. Om sommeren så slipper jeg å gå under 20% på batteriet på å lade til 100% i stedet for 80%

Kommer heller til å flogge bila etter 4 år og så kjøpe meg en bil som har minst 60kwt batteri, eller helst 80kwt batteri.

Ev. så får jeg ta kostnaden med å bytte batteri. Usikker på hvordan det går siden av det som er på Leaf så vet jeg av følgende batteri :

* 24kwt batteri
* 24kwt batteri, oppgradert mix for å tåle varme, aka lizzard battery
* 30kwt batteri
* 40kwt batteri
* Nytt batterikjemi neste år med halvparten så mye lithium og kobolt og -25% kostnad. Ryktes 60kwt batteri

Jeg har batteri nr to i denne rekka og om jeg får kjøpt ett batteri som passer om noen år er usikkert.

Tror heller det er smartere å selge 2015 Leafen til noen som trenger en nærmiljøbil enn å prøve å ha den i 15-20 år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

sylwester

Sitat fra: Burger på mandag 01. januar 2018, klokken 15:18
...
Tror heller det er smartere å selge 2015 Leafen til noen som trenger en nærmiljøbil enn å prøve å ha den i 15-20 år.

Hvis du er avhengig av 100% på vinteren og at du på sommeren er i LBW så har du i praksis litt for lite batteri, men det er jo greit så lenge det varer. I praksis vil du måtte bytte bil før batteriet blir dårlig når du ikke lengre kommer deg hjem og må hurtiglade hver dag i vinteren. Den bilen kan helst sikkert leve med noe mindre kjørelenge i mange år fremover siden den ikke fortsetter å bli brukt like hardt.

En 40kWh+ ville du muligens kunne kjørt hele levetiden til bilen uten å måtte bytte bil etter x år pga av dårlige marginer så din neste bil vil jo være knall om ikke du flytter lengre vekk fra jobben.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA