Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

optimal ny kurs til garasje

Startet av Galemattis, onsdag 23. august 2017, klokken 10:34

« forrige - neste »

Galemattis

Beklager hvis dette har blitt diskutert ihjel tidligere, men håper noen kan hjelpe meg litt før jeg tar kontakt med elektriker (Liker å vite litt hva jeg bestiller og hva som er den beste løsningen)
Status:
-Har bestilling inne på Tesla Model X, 90D
-Har garasje med egen kurs, 230v 16A
-I sikringsskapet er det 400v TN-C-S. (Hus bygget i 2012)
-Jeg har mulighet til å trekke ny kabel til garasje.

Hva bør jeg gå for? Vurderer Tesla Wall charger, men er altså ute etter om jeg skal ha 230v eller 400v frem til garasjen. 16A 3fas? 32a 3fas? Hvilke type kabel (5G10?). Kan man heller koble seg til inntaksskapet (som står i umiddelbar tilknytning til garasjen) og etablere en egen strømmåler for garasjen? Eller er dette ikke ønsket av strømselskapene (og evt fordyrende for meg?)?

Tar det gjerne med teskje;)


Griffel

Sitat fra: Galemattis på onsdag 23. august 2017, klokken 10:34
Kan man heller koble seg til inntaksskapet (som står i umiddelbar tilknytning til garasjen) og etablere en egen strømmåler for garasjen? Eller er dette ikke ønsket av strømselskapene (og evt fordyrende for meg?)?
Det er nok hverken ønsket av strømselskapet, og blir ganske sikkert fordyrende for deg med to abonnement. Spesielt om det kommer effekttariff og du da ikke får noen gevinst av å lade om natten mens forbruket i bolig er lavest.

Har du TN nette vil nok trefas 16A være optimalt (11kW) om du da ikke har spesielle behov på grunn av kjøremønster. 5G? og la elektrikker bestemme tversnitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orbit

Hvor stor hovedsikring har du i dag? Og har du noen formening om hvor mye av den kapsiteten som allerede er i bruk fra huset?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Galemattis

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. august 2017, klokken 11:01
Hvor stor hovedsikring har du i dag? Og har du noen formening om hvor mye av den kapsiteten som allerede er i bruk fra huset?
Hei! Aner ikke... tok bilde av den, men fant ikke noe mer info. Kapasitet ellers k huset vet jegheller ikke (nokså mange kurser, 200m2 p-rom)

Orbit

Det er 50A 3-fas hovedsikring med karakteristikk K (dvs ganske tilgivende på korte overbelastninger). Total tilgjengelig effekt er da ca 35kW. Sånn sett er det lite realistisk å få mer enn 11kW til elbil, kanskje ikke det en gang.

Personlig ville jeg lagt opp ny 3-faskabel til garasjen (5Gxx), og sikret denne med 32A (40A) på hussiden. I garasjen blir det da et underfordelingsskap, med egen kurs til lading. Selv om du ikke i dag trenger 32A ut i garasjen, koster det lite å legge tykkere kabel (så lenge det ikke er fysiske hindrunger for dette). Om du så skulle trenge mer i fremtiden, er det "bare" å oppgradere inntaket til huset og hovedsikringen.

Du bør velge et ladepunkt hvor du kan justere maksimalstrøm (tror TWC kan dette) etterhvert som du får erfaring med hva dagens hovedsikring tåler av ytterligere belastning.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA