Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge får Tesla bruke "ny bilprodusent"-kortet sitt?

Startet av geear, tirsdag 22. august 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Jeg har ikke fått testet ut servicenivået, men skal jeg være ærlig så er det igjennom mine 16 biler kun vært to forhandlere som har levert i nærheten av godkjent (Bilia Drammen og RSA Drammen), så jeg har ganske realistiske/lave forventninger akkurat der. Så får jeg heller bli positivt overrasket.

Når der gjelder selve produktet, så handler det i stor grad om man liker måten Tesla bygger på. Jeg legger merke til at det er fryktelig mye mas om interiørkvaliteten, og selv om den er langt fra de beste, så er den ikke SÅ dårlig. Også sammenliknet med tyskere. Kvaliteten må opp/holdes på et akseptabelt nivå, og spesielt når Model 3 kommer på markedet - da er plutselig en annen kundegruppe enn med Model S/X. Et dårlig rykte sitter godt fast, og da er det viktig å ikke snuble når massene skal ha Tesla.

2019 tror jeg er året der Tesla ikke lengre kan skylde på å være nye.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

morpheos

Kvaliteten på bilene er en ting; de har tross alt gjort ting fra bunnen av. Ventetider og serviceinnstillingen er det verre med. Det er så enkle ting som feiler på kundeservice en del steder. Ventetid har vel med mangel på kompetanse - men det bør være mulig å gjøre noe med. 2-3 måneders ventetid på time er latterlig.

turfsurf

Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:17
Facebook-gruppa for Tesla kryr av folk som har hatt kjempeproblemer med både service, utlevering av biler som ikke ser ut i måneskinn, venting på deler i månedsvis og så videre.

For egen del under kjøp av Model X nå så:

1. De hadde ingen demobiler med 7-seter.
2. De hadde ingen demobiler med delskinn.
3. De hadde ingen 75-demobiler.

Disse punktene synes jeg blir tåpelige. Ingen forhandlere har demobiler med alle motorvarianter og interiørvarianter.

Ellers er det drøyt å si at bilene ikke ser ut i måneskinn vet utlevering. Jeg er en av de som har en ganske lang liste på ting som må fikses etter utlevering, men de er alle ganske små detaljer. Forskjellen er at Tesla fikser de, i motsetning til f.eks VAG.

Jeg gikk 18 måneder uten å få keyless fikset hos VW, Audi nektet å etterlever DAB som selger muntlig hadde sagt fulgte med i teknikk pakke, og løs pyntelist var innenfor normalen.

Tesla har dog problemer med overarbeidede service senter, og ledelsen i noen av de burde nok vært byttet ut. I tillegg har de utfordringer med delelogistikk.

Og automatiske fjernlys har ikke «visstnok kommet», det er på FW  2017.32 på Xen jeg kjører rundt i nå.

Ellers er det som med andre fabrikanter, gå over ny bil med lupe, påpek det som er feil ved utlevering eller fortest mulig etterpå på en høflig måte, men gjør det klart at det skal utbedres.

Nekter de, så gjør det klart at det blir Forbrukerrådet og videre viss de ikke ordner opp.

Og ja, fikser de ikke regnsensor eller forbedrer AP vesentlig ut året så blir det advokatmat for min del. Enten heving av kjøp eller annen kompensasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det handler ikke om de små enkeltpunktene, det handler om jevnt over. Men fryktelig mye av dette hadde vært løst med bedre intern kommunikasjon.

Ellers vedkommende som nevnte at de ikke kan ha alle modeller, Tesla har vel færrest modeller/varianter på markedet. De har mange X100. Det burde vært en 75, en 100 og en P100, og en av de burde vært 5-seter, en 6-seter og en 7-seter. Så enkelt.

En så enkel ting som at eksisterende AP2-eiere aksepterer å kjøre rundt uten regnsensor på en bil som er solgt MED regnsensor, kan ikke forklares med annet enn at Tesla "får litt slack". Sensoren som sitter i frontruta på biler (bortsett fra Tesla, siden de plent må gjøre det med kameraer) koster noen tiere og har vært på markedet i noe sånt som 25 år. Jeg ser regnsensor som en sikkerhetsfunksjon, og det burde være et kriterie for god score hos EuroNCAP og co. Har mange ganger opplevd å bli fullstendig blindet av vannsprut fra møtende bil eller lastebil jeg passerer på motorvei, og regnsensoren reagerer mye raskere enn en klarer selv.

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:39
Tror jeg vil si ca 2020. Når Model 3 og Model Y produseres og leveres i stor skala er det på tide at Tesla får utbedret de svakhetene som ligger i systemet.

Ikke at jeg helt kjøper at Tesla er så forferdelig i forhold til konkurrentene. Tesla har forbedringspotensiale, men det har virkelig konkurrentene også.
Hvis de ikke har bedret dette før de ruller Modell 3 ut i stor skala er jeg redd de får store utfordringer, de bør løse dette før de spyr ut titusenvis av biler i måneden. Iallfall på grunnleggende områder som å ha nok personell til å klare å ta telefonen når den ringer. Det er litt sent å ta igjen etterslep med nytt og ikke opplært personell i det øyeblikket TM3 ruller ut i Norge.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: morpheos på onsdag 23. august 2017, klokken 01:11
Kvaliteten på bilene er en ting; de har tross alt gjort ting fra bunnen av. Ventetider og serviceinnstillingen er det verre med. Det er så enkle ting som feiler på kundeservice en del steder. Ventetid har vel med mangel på kompetanse - men det bør være mulig å gjøre noe med. 2-3 måneders ventetid på time er latterlig.

Der tror jeg du setter fingeren på det aller viktigste. Kapasiteten (kompetansen skal jeg ikke uttale meg om, har ikke førstehånds erfaring ennå) må utvides kraftig, fordi lang tid for å få fikset irriterende små eller store feil ødelegger mye av eiergleden.

Men når det er sagt, jeg har selv opplevd at ting tar fryktelig lang tid med andre merker også, som 2,5 mnd for å få fikset en lekk AC (Ford Focus) og 3,5 mnd for å få fikset kast i bremseskiver (Mazda 6). Det går jo ikke få historier der ute om lang ventetid for alt mulig rart på verksteder for andre merker heller, så det er ikke utelukkende et Tesla-problem. Men Tesla er faktisk nødt til å være bedre enn konkurrentene sine her!
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på onsdag 23. august 2017, klokken 09:14Hvis de ikke har bedret dette før de ruller Modell 3 ut i stor skala er jeg redd de får store utfordringer, de bør løse dette før de spyr ut titusenvis av biler i måneden. Iallfall på grunnleggende områder som å ha nok personell til å klare å ta telefonen når den ringer. Det er litt sent å ta igjen etterslep med nytt og ikke opplært personell i det øyeblikket TM3 ruller ut i Norge.
Det vil utvilsomt bli utfordringer når Tesla nå skal gå fra å levere 100k biler per år til å levere 600k biler per år over en 12-måneders periode. Ingen klarer å seks-doble volumet på så kort tid uten at kundene merker det. Men Tesla mangler ikke etterspørsel, så det betyr egentlig ikke noe for selskapet. Det vil gå seg til etter hvert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på onsdag 23. august 2017, klokken 09:02En så enkel ting som at eksisterende AP2-eiere aksepterer å kjøre rundt uten regnsensor på en bil som er solgt MED regnsensor, kan ikke forklares med annet enn at Tesla "får litt slack". Sensoren som sitter i frontruta på biler (bortsett fra Tesla, siden de plent må gjøre det med kameraer) koster noen tiere og har vært på markedet i noe sånt som 25 år. Jeg ser regnsensor som en sikkerhetsfunksjon, og det burde være et kriterie for god score hos EuroNCAP og co. Har mange ganger opplevd å bli fullstendig blindet av vannsprut fra møtende bil eller lastebil jeg passerer på motorvei, og regnsensoren reagerer mye raskere enn en klarer selv.
Den er ikke solgt med aktivert regnsensor til meg, i hvert fall. Jeg var helt klar over at regnsensoren ikke var aktivert ennå når jeg kjøpte bilen. Jeg ville akseptert dette hos enhver bilprodusent, så fremt jeg fikk bilen jeg ønsket til en akseptabel pris. Så klart, de som kjøpte i 2016 og fikk forespeilet at dette ville være aktivert før slutten av året har absolutt all grunn til å være irritert. Men jeg vil bare påpeke at veldig mange av kundene med AP2 er ikke i denne gruppen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Epleskreller

Jeg har kjøpt seks biler av Tesla og alltid vært fornøyd med service, men de er ikke så gode på bestilling/utleveringsprosessen. Det går fint å leve med for meg så lenge de er så flinke til å fikse evt feil.

De får slack av meg til det finnes en reell konkurrent eller de blir vanskelige på service.. Eller, ja,  kanskje fem år til :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

morpheos

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 23. august 2017, klokken 10:03
Sitat fra: morpheos på onsdag 23. august 2017, klokken 01:11
Kvaliteten på bilene er en ting; de har tross alt gjort ting fra bunnen av. Ventetider og serviceinnstillingen er det verre med. Det er så enkle ting som feiler på kundeservice en del steder. Ventetid har vel med mangel på kompetanse - men det bør være mulig å gjøre noe med. 2-3 måneders ventetid på time er latterlig.

Der tror jeg du setter fingeren på det aller viktigste. Kapasiteten (kompetansen skal jeg ikke uttale meg om, har ikke førstehånds erfaring ennå) må utvides kraftig, fordi lang tid for å få fikset irriterende små eller store feil ødelegger mye av eiergleden.

Men når det er sagt, jeg har selv opplevd at ting tar fryktelig lang tid med andre merker også, som 2,5 mnd for å få fikset en lekk AC (Ford Focus) og 3,5 mnd for å få fikset kast i bremseskiver (Mazda 6). Det går jo ikke få historier der ute om lang ventetid for alt mulig rart på verksteder for andre merker heller, så det er ikke utelukkende et Tesla-problem. Men Tesla er faktisk nødt til å være bedre enn konkurrentene sine her!

Det er ganske kompliserte biler med en drivlinje og mye annet snacks som ikke så veldig mange har kompetanse på, så antar det har litt med tilgjengeligheten av kompetanse, ikke at de som jobber der er inkompetente :)

turfsurf

#25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. august 2017, klokken 10:49
Den er ikke solgt med aktivert regnsensor til meg, i hvert fall. Jeg var helt klar over at regnsensoren ikke var aktivert ennå når jeg kjøpte bilen.
Vel, det står t.o.m. i bruksanvisningen at det er regnsensor (uten forbehold). Dette for bil bestilt i Januar. Da er det mer enn rimelig å forvente at det fikses i løpet av noen måneder. Ikke år eller aldri.
Sitat
Du kan velge mellom fire nivåer:
• 1. Automatisk med lav regnfølsomhet.*
• 2. Automatisk med høy regnfølsomhet.*

*Model X har en regnsensor plassert inne i frontruten, i foten til det innvendige speilet. Når viskerne står på Auto, avhenger viskefrekvensen av hvor mye vann sensoren registrerer. Når vindusviskerne er stilt inn på 2. nivå, er sensoren mer følsom.

I tillegg så har sjefen sagt følgende:
https://twitter.com/elonmusk/status/829509777218613248?lang=en
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. august 2017, klokken 10:39
Det vil gå seg til etter hvert.
Det er lov å håpe. Jeg tror ikke det. Den jevne forbruker vil ikke komme til å finne seg i en del av det bullcrapet dagens kunder står ut med. Når man har noe som religion blir det annerledes. Folk flest og massemarkedet er ikke sånn.

turfsurf

Hadde vært fint å kutte ut våset om religion. Det bidrar ikke til diskusjonen og får deg til å virke usaklig og flåsete.

Tesla lager biler som har fridd til en spesiell del av befolkningen. For de er disse bilene de eneste som innfrir visse kriterier, og da kan man velge å leve med resten, eller ikke kjøpe bil. Da vil de fleste ha bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

morpheos

Tja, noen fordeler har de sikkert også med å selge til massemarkedet, det er vel de færreste der som gidder å bruke timevis på research for å finne ut hvilken båten bilen er på, om den får mat, om den har lys på i containeren og alt annet vi obsesser over og plager delivery med   :o

geear

Sitat fra: morpheos på tirsdag 29. august 2017, klokken 15:13
Tja, noen fordeler har de sikkert også med å selge til massemarkedet, det er vel de færreste der som gidder å bruke timevis på research for å finne ut hvilken båten bilen er på, om den får mat, om den har lys på i containeren og alt annet vi obsesser over og plager delivery med   :o
Kontinuerlig monitorering av relativ luftfuktighet må du ikke glemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA